Den magiska generationen. Nathalie Hedström såg och skrev om Harry Potter: The Exhibition.
”Vad ska vi anse om den balsamerade Lenin?”
Bråvalla och Harry Potter drog! Symfoniorkestern ville sätta upp en opera – det blev Hion om natten. Konstforum fyllde 50 – och sprakade hela året. Risktagaren Ung scen öst vann med Rose, Rose, Rose, och förlorade med Marken brinner – konstnärliga ledaren prisnominerades och får en ny chefsstol.
Detta och lite till i listan över våra favoriter från året som gått. Du hittar den längst ner.
Rock-/popfestivalen Bråvalla växte lite till, publiken kom från hela Sverige. Arrangören Folkert Kaupmann kom på oväntat tidigt vårbesök och släppte nyheten om ännu en festival. Where’s the music? ska ge plats för ung svensk musik i februari, men vad ska branschföreträdarna göra under seminarierna? Mingla?
Harry Potter-utställningen drog nära 122.000 besökare. Många har läst böckerna, ännu fler sett filmerna om den unge trollkarlen och hans vänner. Fienderna lurade i utställningshallen och tvillingarna Weasley, James och Oliver Phelps, kom på besök.
Norrköpings symfoniorkester ville sätta upp en opera – och beställde Hion om natten. Christoffer Nobin skrev noter in i det sista till Henrik Ståhls libretto. Shakespeares En midsommarnattsdröm ekade i skuggorna men med barn i centrum djupnade allvaret. Tonspråket växlade mellan modernism, Puccini och Wagner. Kärlek och död med andra ord.
Konstforum fyllde 50 och lät det spraka under hela året. Två jubileumsutställningar – en nationell och en regional – kompletterades med utsökta utställningar. Sweden – China var ett fantastiskt fyrverkeri.
101-åringen Konstmuseet gjorde tvärtom, ställde konsten i magasinet och renoverade huset. Först till sommaren öppnades portarna – med utställningen Hem Längtan som tog avstamp hos Ellen Key. Ett uppstoppat kattskinn i installationen White Light ledde till en oväntad men intressant diskussion om konstens gränser.
Risktagaren Ung scen öst inledde 2014 med strålande Rose Rose Rose. En poetisk metamorfos i tonårsdepressionens väntrum. En lika filosofisk som fascinerande föreställning om kvinnoblivandet i vår tid, ett tufft jobb som krävde sina (3) män och sina (3) språk. I en stor garderob och illusoriskt ljus. Föreställningen nominerades till Svenska teaterkritikers Barnteaterpris.
Gymnasieföreställningen Marken brinner blev däremot ett bottennapp som stannade i Linköping och aldrig fick nypremiär i Norrköping. Teatersverige bubblade av frågor om vad som verkligen hände bakom kulisserna. Konstnärliga ledaren Malin Axelsson kan begrunda allt som hänt när hon flyttat till nya chefsstolen på Radioteatern.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
VÅRA FAVORITER 2014
KONST
”Rispapper är en hel vetenskap.”
om Sweden – China på Konstforum”Filmen är urblekt och långsam och bara sakta, sakta föränderlig.”
om Kanske bor hon där? – Lisskulla Moltke-Hoff på NP33”Och vad ska vi anse om den balsamerade Lenin?”
om White Light – Installation av Björn Hegardt och Theo ÅgrenMUSIK
”Marche au Supplice var fantastiskt medryckande med mycket slagverk, rytm och energi hela vägen till avrättningen.”
om Berlioz Fantastique med Norrköpings symfoniorkester”En ängel på scenen sjunger om att hon har en ängel i sitt rum.”
om Laleh på Bråvallafestivalen”Gör en liveplatta! Nu!”
om Lisa Lystam på CrescendoSCENKONST
”Den poetiska texten, som innehåller små fragment av dialog, plockar upp nutidens populärkultur som leksaker från golvet.”
om Rose Rose Rose på Ung scen öst”Matleena Laine sjunger starka toner och Alexander Weibel Weibel spelar fiol där det är som svårast: på linan, på enhjuling, på toppen av ett nystan.”
om Knitting peace Cirkus Cirkör gästspelade på Stora teatern”Naturligtvis går det illa.”
om Woyzeck med Norrköpings TeaterkompaniUTSTÄLLNING
”Vi är den magiska generationen”
om Harry Potter: The exhibition på Parken”Det var svårt att läsa, när det handlar om hemska saker som våldtäkt och död.”
om Vadå, andra?! Enebyskolan tillsammans med Arbetets museum”Sedan byggdes större maskiner som kunde göra mer men Norrköpings dominerande position försvagades lite mer för varje år.”
om Människor & Maskiner på Norrköpings stadsmuseumLITTERATUR
”Här finns inget utrymme för nåd eller förlåtelse.”
om Råttan av Melker Garay”Men resningen kommer på juldagen.”
om Rut och Jean-Pierre firar jul av Maria Ackerfors