Inspiration från Erik Chambert. Möbelstudenterna Sebastian Gonzalez, Rebecka Örberg, Victor Ohlsson och Linda Palm vid stolen Poem. I gruppen ingår även Anna Ringaby.
Vill lyfta fram Erik Chambert som möbelikon
Från en möbelikon till en annan. I tisdags studerade sistaårsstudenter vid Carl Malmsten Furniture Studies stolar och mönster skapade av Norrköpingssonen Erik Chambert. Målet är att skapa nya bruksföremål inspirerade av det gamla. I september kan Norrköpingsborna få se resultatet.
På Lidingö i Stockholm ligger Linköpings universitets minsta Campus. Möbelinriktade Carl Malmsten Furniture Studies är nämligen en del av Linköpings universitet sedan år 2000.
Sistaårseleverna vid programmen för möbeldesign, snickeri, tapetsering och konservering gästade Norrköping på tisdagen. I Bråvallamagasinet studerade de stolar och textilmönster som skapats av inredningsarkitekten, konstnären och möbeldesignern Erik Chambert, 1902 – 1988, verksam vid familjeföretaget Chamberts i Norrköping.
– Vi vill lyfta fram Erik Chambert som möbelikon, säger Stadsmuseets intendent Bonnie Festin, glad över studenternas intresse.
– Studenterna är här för att hämta inspiration, kunskap och dokumentation. De ska bli förtrogna med Erik Chamberts konstspråk, fortsätter Johan Knutsson, professor i möbelkultur vid utbildningen. En grundpelare i vår utbildningsfilosofi är att ta tillvara kulturarvet.
Chamberts mönster skildrar den moderna tidens Norrköping. För Rebecka Öberg visar Erik Chambert och hans tid att satsningarna på kultur och design var nycklarna till ett framgångsrikt samhälle.
Uppdelade i tvärvetenskapliga grupper kastar sig studenterna över uppgiften. Snickeristudenterna mäter, designstudenterna skriver, tapetserarna fotograferar och undersöker mönster och material. Studenterna ska nämligen tillverka en replik av stolen, alltså en kopia när de är tillbaka på Campus Lidingö.
– Jag skrev ner våra känslor och intryck från möbeln innan jag pratade med Bonnie som är konstvetare, säger designstudenten Rebecka Öberg som berättar att gruppen också ska skriva en essä om uppdraget.
Hon visar det mönster som museet lagt fram, med Konstmuseet, flygplan från F13 och en hamnkran.
– Det är Norrköping, med krematoriet där, visar Rebecka Öberg.
I Stadsmuseets stora förråd visar intendenten Anna Wastesson två skåp signerade Erik Chambert. Studenter och lärare flockas kring de vackra skåpen. Victor Ohlsson fotograferar intresserat.
– Studenterna ska sedan lägga ihop det de lärt sig här och skapa något helt nytt. Det behöver inte ens vara en stol, men vi lärare ska kunna se släktskapet med Erik Chamberts verk, berättar Johan Knutsson.
– Snickaren och tapetserarna gör repliken medan Victor och jag letar inspirationsmaterial, samlar bilder på känslor vi fått från Erik Chamberts stol. Vi har redan börjat tala om att komplettera stolen med ett skåp, säger Rebecka Öberg. Där vill vi ta vara på hans mönster och det fantasifulla.
– Jag tror på möbler som har en berättelse, som den här, säger Sebastian Gonzalez och lyfter upp Poem. Det är en kung som har döpt den.
Efter Chambertstudierna är det dags för studenternas individuella examensarbeten. Kanske det blir fler verk à la Erik Chamberts eleganta funkis. Rebecka Öberg säger att det inte är ovanligt att grupprojektet inspirerar studenterna i deras examensjobb.
Sebastian Gonzalez har dock redan klart för sig vad han vill göra som sin gesällmöbel. Inspirationen kommer från Chile.
– Mina möbler är speciella. De berättar om min bakgrund, men är gjorda på det svenska sättet.
Efter utbildningen vill Sebastian Gonzalez arbeta i sitt eget företag, firmanamnet Ekorren står tryckt på jackans ryggtavla. Sebastian siktar på att samarbeta med en möbeldesigner som också går på Carl Malmsten Furniture Studies. Det är en inte ovanlig kombination för utbildningens elever efter att de tagit sin kandidatexamen. En del går till högre studier, tar masterexamen. Många blir entreprenörer, som Sebastian Gonzales. Andra får anställning på arkitektkontor, designkontor och förstås inom möbelindustrin.
– De har med sig bra verktyg för att göra produktionsunderlag för industrin, förklarar Leò Jòhannsson som är ansvarig för Möbeldesignprogrammet.
– Jag tycker att det svenska 1930-talet är jättespännande. Politiken, samhällsutvecklingen, designen som samverkade för att höja standarden för de fattigaste, säger Rebecka Öberg.
– En positiv överraskning med utbildningen är att det inte är så introvert skapande som man kan tro. Det handlar mycket mer om projektledning. Vill man skapa något fantastiskt så gäller det att kunna samarbeta och driva framåt, säger Rebecka Öberg.
Efter arbetet i det kyliga Bråvallamagasinet avslutas dagen på Konstmuseet där eleverna får se Erik Chamberts originalskisser och förlagor till textilmönster, väggmålningar och ridåer. Det är också på Konstmuseet som möbelstudenternas nyskapade verk vid en utställning i september.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDEN
LÄNKAR
Erik Chambert hemsida
Carl Malmsten Furniture Studies hemsida
Stadsmuseet hemsida Facebook
Pingback: Välgjort om Erik Chamberts textila verk (recension) - KULTURSIDAN.nu