• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Männens regler sätter tonen i Z-oppteater (recension)

Z med notblad
Ensamt lingonris. Ann-Sofie Andersson Kern gör ett naket och utsatt porträtt av sångerskan Monica Zetterlund.

 

Ett naket och utsatt porträtt av rosat lingonris

 

Vinterns soppteaterprogram på Östgötateatern inleds med en musikalisk betraktelse över sångerskan Monica Zetterlund. Ann-Sofie Andersson Kern gör ett naket och utsatt porträtt av sångerskan som sades vara ett lingonris i ett cocktailglas”. Än mer naket utan levande musiker på scen.

Scenen domineras av stora notblad på fot. Mitt i står Hon, klädd i svart blus och signalröd kjol. Blek och lite vanlig, ingen tillstymmelse till glamour. Till tonerna av Povels Den sista jäntan kikar Hasse & Tage, Beppe Wolgers, Povel, Stickan Andersson, Fröding och en vars namn jag inte vet fram bakom notbladen. Ja, som bilder alltså.

Där står hon som ungstintan med gammeldrängera – omringad av männen som format hennes artistiska liv. Ann-Sofie Andersson Kern gör en Monica som inte verkar helt tillfreds. Som kastats in i en karriär där andra sätter spelreglerna. Korta anekdoter varvas med klassiska Zetterlundlåtar som Gröna små äpplen, Studsviksvalsen och Var blev ni av.

 


Musiken är förinspelad. Här står hon med dragspel i famnen.

 

Ann-Sofies röst är inte lika jazzig som Monica Z:s och hon är heller inte på något sätt porträttlik. Men ändå ser vi henne – Monica. Eller i alla fall bilden av henne – lingonriset satt i ett cocktailglas – hon som inte riktigt passar in och därför är helt rätt. Det är ett naket och utsatt porträtt, ibland trött och sorgsen, ibland bitande ironisk.

Musiken är inspelad. Föreställningen är tänkt för turné, så det är säkert både praktiskt och kostnadseffektivt med bandad musik. Men jag saknar musikerna på scenen. En trio med piano, bas och träblås skulle göra föreställningen och sångerna mer levande. Och så skulle hon slippa vara så förtvivlat ensam.

Och förresten, det var Stan Getz, Monicas favoritsaxofonist, som var den sjunde mannen.

Text: Felicia Eriksson
Foto: Peter Holgersson/Östgötateatern

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

CAFÉ GYCKLAREN, STORA TEATERN Norrköping

21 januari 2015
Även på turné i Östergötland

Z
Soppteater

Regi: Sven Angleflod
Scenografi: Magnus Möllerstedt
Produktion: Östgötateatern, efter en idé av Sven Angleflod och Ann-Sofie Andersson Kern

MEDVERKANDE
Ann-Sofie Andersson Kern

MUSIK (inspelad)
Piano och dragspel – Johan Siberg
Bas – Niclas Lindblom
Träblås – Hans Åkesson

LÄNKAR
Östgötateatern hemsida Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Männens regler sätter tonen i Z-oppteater (recension)

  1. Pingback: Ulf Dohlsten spelar Allan i Skärblacka - KULTURSIDAN.nu