Ballerinor i lätta färger. Bengt-Göran Karlsson blickar bakåt mot en annan tid.
Kantiga effekter ger mjuka former
Bengt-Göran Karlsson bjuder in till fest och romantik med sina verk i glada färger på Galleri Melfors. Vi får en tidsresa tillbaka till ett oskyldigare sekelskifte. Kniven är hans viktigaste verktyg.
Då jag betraktar Bengt-Göran Karlssons verk så är det med fascination eftersom jag inte vet om man ska stå på nära eller långt håll för att få rätt perspektiv. Sanningen är att tavlorna visar olika bilder på långt och kort håll. Med kniven har Bengt-Göran Karlsson fått fram smarta effekter då han lagt på och dragit ut oljefärgen. Man kan jämföra det med en datorskärm med pixlar. Om man betraktar bilden på nära håll så framträder en bild med fyrkanter. På långt håll ser man mjukare former.
– Jag är inte konstsamlare, men jag tycker helt enkelt att Bengt-Göran Karlssons tavlor är så vackra att titta på. Han har sin egen fantasi och den smittar av sig, tycker Rune Syvén.
Bengt-Göran Karlsson fick sin första målarduk av sin mor då han var blott 12 år gammal. Sin första konstutställning hade han för över 30 år sedan. Han har i sin karriär varit mycket produktiv och har haft återkommande utställningar runt om i Sverige och under senare år även internationellt.
Under första delen av sitt konstnärskap målade han främst landskapsmotiv, han var sökte sig ut i naturen för att hämta inspiration och förstå dess innersta väsen. Efter 20 år som landskapsmålare tog inspirationen slut.
Vid 1900-talets början utvecklades många av de genrer som vi upplever i dag. Under 1980-talet läste konstnären en bok om förra sekelskiftets konstnärer och då väcktes hans intresse för den tidens levnadssätt, en tid som konstnären anser innehöll mycket värme och gemenskap. Något senare inspirerades Bengt-Göran Karlsson av franske konstnären Toulouse-Lautrec, bland annat känd för sitt verk Moulin Rouge – La Goulue.
Konstnären säger att han här har hittat sin plats i sin tidsresa. I sitt torp i Småland sitter han och fantiserar om Paris och konstnärskvarteret Montmartre. Numera målar han människor från sekelskiftet då de är på fest eller under intima samtal.
Det är som att göra en tidsresa 100 år tillbaka i tiden och man kan säga att han till stilen tillhör nyimpressionismen.
Restaurang Källaren.
Bengt-Göran Karlsson kallar sig romantiker och det avspeglar sig i hans konst. Det är en idyll han vill visa upp för betraktaren med glädjen i det sociala, om Ballerinor, intima samtal och Sommarparty.
– Helst skulle jag vilja slippa att sätta titlar på mina verk eftersom jag vill att betraktaren ska låta sin egen fantasi flöda och tolka konstverket på eget sätt, säger Bengt-Göran Karlsson.
Personerna i tavlorna har inte några ansikten och jag undrar om det är avsiktligt.
– Det förstör hela tavlan! Jag vill att betraktaren ska se hela tavlan. Om det är ett ansikte så skulle vi endast se det och påverkas av sinnesstämningen i ansiktet, tycker Bengt-Göran Karlsson.
De lättillgängliga motiven har gjort Bengt-Göran Karlssons konst populär. Det är rentav så att Galleri Melefors har haft svårigheter att få hit honom.
– Min inspiration bara kommer. Den finns i mitt undermedvetna och jag vet inte riktigt vad som driver mig. Men det är nog min skaparglädje som blir till dubbel då andra ser nya saker i mina tavlor, säger Bengt-Göran Karlsson.
Text och foto: Per Oddman
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
GALLERI MELEFORS Linköping
31 januari – 8 februari 2015
Bengt-Göran Karlsson
måleri
LÄNKAR
Bengt-Göran Karlsson hemsida
Galleri Melefors hemsida