28 programpunkter, några med allmänna diskussioner. Några med kaffe till.
Hur kan Musik-Sverige dra nytta av WTM?
Till att börja med droppade bara namnen ner, jämsides med musiksläppen. Att artister spelar musik är liksom självklart men vad gör konferensdeltagare? Minglar? Det är förstås viktigt det också.
28 programpunkter (inklusive betydelsefulla kaffepauser) avhandlas under Where’s the Music. Inte så mycket jämfört med 145 bandstarter, men det kan nog räcka och bli över. Konferensdelen får en mjukstart jämfört med musikdelen som startar ikväll torsdag, konferenserna öppnar fredag förmiddag. Plats: Louis De Geer och Dynamo.
Inte fullt ett år har gått sedan FKP Scorpio och Upplev Norrköping avslöjade att Norrköping skulle få ännu en musikfestival.
Antalet anmälda talare är 58, med namn som FKP Scorpios Folkert Koopmans. Några mycket framträdande profiler berättar mer eller mindre rakt upp och ner om sina framgångshistorier, eller hur de lyckades med eller mot alla odds. Britten Paul Boswell, svensk-brittiska Helen McLaughlin, svensken Anders Larsson (United Stage) och australiensaren Michael Chugg.
Merparten av programpunkterna samlas kring vitt skilda ämnen, från kommunalt stöd och hur bra det är med streamad försäljning jämfört med fysiska produkter. Och funkar verkligen kontantlösa betalningssystem på festivaler? Alltså sådana där lite trista ämnen som gjorda för anställda byråkrater.
Är det över huvud taget någon större nytta med Where’s the music (WTM) eller är det bara ett sätt för arrangören FKP Scorpio att tjäna ytterligare några miljoner? Nej, programpunkten heter Analysering av den svenska musikindustrin (det borde hela ”Analys av den…”) och frågar hur den ofta så lyckosamma svenska musikindustrin kan dra nytta av och stödja ”musikmässan” WTM med dess 145 showcase. Frågar gör Norrköpingsprofilen Henrik Johnsson, svarar gör personer i musikbranschens nyckelpositioner.
Kul fråga: Är du redo att turnera i USA? Eller tror du det bara? Nog så viktigt att fundera över, för det är en stor satsning som kan bli en dyrköpt erfarenhet. Tur att EE Music, alltså energisnål musik, kan hjälpa till att hålla kostnaderna nere.
Är det annorlunda i Norden? Det här med musik från övriga nordiska länder, varför slår inte musikakterna bättre när vi har så mycket gemensamt. Och är Genusansvar, en typisk svensk diskussion? Inte minst FKP Scorpio har fått klä skott för kritiken på ojämlik genusfördelning inte minst på jättefestivalen Bråvalla (men å andra sidan kryllar det av kvinnodominerade akter under WTM.)
Med mera, med mera.
Lasse Stjernqvist trivdes på Bråvalla. Tur att åtminstone en politiker har kulturellt intresse.
Många konferensdeltagare kommer från branschen. Cirka hälften av övriga är media, varav de flesta fokuserar på musikdelen. Norrköpings kommun skickar kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist och en informatör, det är allt. Det bådar inte så gott för satsningen på Musikhuvudstaden. Olle Vikmång, kulturnämndens nytillträdde ordförande har inte anmält sig, inte någon annan kulturpolitiker eller kulturtjänsteman heller. Om nu inte Upplev Norrköping AB:s trehövdade delegation ledd av VD Stefan Papangelis ska räknas dit.
Östsam/Region Östergötlands teateransvariga Maria Brusman har också anmält sig och det gör hon rätt i, men är inte fler kulturansvariga här.
PS! Vill Steve Zebb från International Talent Booking signa just ditt band är det kanske inte för bra för att vara sant. En av världens riktigt stora aktörer med Black Sabbath, Bob Dylan och Neil Young på listan kommer till Where’s The Music?. Och han är inte precis ensam bokare som är nyfiken på ny svensk (och lite nordisk) musik. Here’s The Music!
Text: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
WHERE’S THE MUSIC Norrköping
(12)–13–14 februari 2015
Musikkonferens
Arr: FKP Scorpio
Where’s the music hemsida spelschema line-up Facebook
Här är musiken under vinterns festival! reportage Kultursidan.nu 10/2 2015
Pingback: WTM – Musiken rör på Elin Bell (recension) - KULTURSIDAN.nu