Tydningen nr 14 sedan starten. Det här numret nappar på kritik.
Facebook-uppdateringar som poesi
Den östgötska delen av litteraturtidskriften Tydningens redaktion är stark. Filip Lindberg skriver om Lars Noréns verk: dramat och gestaltningen ger helheten. Mats O Svensson läser motvilligt men plikttroget ung svensk poesi. David Zimmerman förklarar Roland Barthes. Med mera. Läsvärt för den som hungrar efter kvalificerad akademisk litteratur.
Tydningen är en litterär och litteraturvetenskaplig tidskrift. Den är knuten till litteraturföreningen Litteraterna vid Uppsala universitet och har funnits sedan 2010. Nuvarande nummer har Kritik som tema. Att vi tar upp den på Kultursidan.nu beror på att flera av Tydningens medarbetare har anknytning till Östergötland och då främst Norrköping.
Tidskriften tar upp att kritik är en del av ett pågående samtal och att det är just utifrån och med hjälp av andra som text skapas. Tydningen ”prövar kritikens gränser genom att skriva den, vi reflekterar över våra egna roller genom att recensera och vi utnyttjar vårt privilegium av utrymme till att lyfta fram röster som ofta går den stora dagstidningskritiken förbi.”
Först ut bland östgötarna är redaktören Filip Lindberg som kommer från Norrköping. Han har skrivit om förförståelse i samband med Lars Noréns författarskap, bland annat att förförståelsen avgör vad som går att upptäcka i ett verk. Det perspektiv forskaren anammar leder till vad som sedan blottläggs.
Filip funderar även över om ett teaterstycke kan anses vara en stängd avslutad estetisk helhet. Han påpekar att det visuella under en föreställning då räknas bort och frågar sig: ”Är inte dramatexten och det teatrala uttrycket rentav beroende av varandra för att skapa en helhetsuppfattning av verket?”
Det här är frågor som rör universitetsvärlden och forskningen. De är intressanta och jag tror att det är viktigt att de även följs av människor utanför denna värld. Tydningen vänder sig helt klart till människor i universitetsvärlden. Språket visar på det.
Trots att jag själv en gång i tiden läste litteraturvetenskap har jag svårt att hänga med i vad alla termer betyder. Tänk om Tydningen skulle rikta sig till allmänheten och vara en länk mellan universitetsvärlden och litteraturintresserade människor i allmänhet. Wow! Men säkerligen fyller tidskriften sin nuvarande funktion på universitetet.
Mats O. Svensson från Linköping har skrivit en stillsam poesi om varats beroende av seendets bekräftelse. Han recenserar även poetiska texter som Hanna Rajs Lundström, Isis Mühleisen och Tom William-Olsson Silkeberg skrivit tillsammans. Dessa tre är tongivande inom den unga svenska poesin.
Mats redogör först rättvist för sina ingångar i uppgiften (han är inte alltför förtjust i dem som föds in i sitt skrivande, vilket dessa poeter tycks vara exempel på). På grund av poeternas avstamp i fenomen som är igenkännbara och som laddar dikterna säger han ”…okey, låt gå. Det finns faktiskt något här.”
David Zimmerman har skrivit en essä om kritikern Roland Barthes (1915-1980). David står även för omslagsfotot till Tydningen. När det gäller Barthes nämns han som en spännande brytpunkt i den kontinentala filosofin. Var han författare, filosof, kritiker eller litteraturforskare? Han kom i alla fall på tanken att han ville kritisera sitt eget verk.
Barthes menade att när en författare håller sin text i handen håller han eller hon sin vilja att skriva och ett beslut att skriva samt ett praktiskt genomförande i handen. Författaren är därefter inte fullt ut trogen sin text, han eller hon är en främling inför sin text men det författaren säger om texten är inte sådant som stannar betydelsernas möjligheter. Det lägger till nya betydelser eftersom det är nya självständiga yttringar. Denna brytning mellan författaren och författargestalten framkallar ensamhet och främlingskap. Zimmerman menar att Barthes skrivande och avskalande kan ses som ett ”sällsamt, självskrivande, livslångt självmord.”
Adam Ehlert och Filip Lindberg har skrivit Kjellkritik tillsammans. Kjell Eriksson är deckarförfattare och bosatt i Brasilien. Utifrån Kjells publiceringar (Manetskolan) på sin facebook-sida har Adam och Filip omtolkat och skrivit poesi. Tummen upp!
Oscar Manfred är ytterligare en medarbetare från regionen. Han är grafisk formgivare till Tydningen och bosatt i Norrköping.
Det är en svår uppgift att presentera sådant som står i essäform eller är på en avancerad akademisk nivå i en kort artikel. Risken är att innehållet varken blir styckat eller malet. Jag hoppas dock att jag kunnat ge en liten inblick i tidskriftens urval och kanske lust för den akademiskt lagde att läsa mer. Närmaste lokala inköpsställe är Antikvariatet i Norrköping.
Text: Carina Johansson
TIDSKRIFT
Tydningen nr 14/2014
Tema: Kritik
Förbundet Litteraterna, Uppsala