Hu så hemskt! Alla på slottet tar en titt på den döde som fru Sibe funnit på bordet i salongen.
Publiken kikar in i ett pågående slottsliv
Teater som sällskapsspel blir allt mer populärt. En föreställning med flera korta scener som blandas utan inbördes ordning. En publik som själv väljer vad den vill se istället för att sitta still och se en historia berättas från början till slut.
Kultursidan har tidigare skrivit om Flying Theatre Sweden som introducerat fenomenet mordgåta med middag på Elite Grand Hotel i Norrköping. Comedy Art Theatre är ett annat teatersällskap som ger spökvandringar och mordgåtor på flera platser i Sverige. I Östergötland har de valt Mauritzbergs slott som spelplats.
Vad står det i brevet? Slottsherren Andreas och fru Sibe i en dispyt. Om inte väggarna har öron så har publiken det.
Slottet ligger bara ett par mil utanför Norrköping, men vägarna är slingriga och smala, så förflyttningen från stad till landsbygd är total när man står framför detta nätta 1700-talsslott i vit puts. Miljön är idyllisk med Bråvikens vatten tätt inpå.
I slottsentrén är det trångt och varmt. Cirka 65 personer har tagit sig hit denna sena eftermiddag för att få vara med och lösa gåtan med liket i salongen. Upplägget är det samma som på Grand Hotel. Skådespelarna samlar publiken i mindre grupper för en kort introduktion. Broschyrer delas ut med information om de medverkande och tomma rader som ska fyllas med ledtrådar under kvällen.
Vi samlas i salongen där liket ligger på bordet med ett vitt skynke över. Endast ett par gummistövelsklädda ben sticker fram. Året är 1859 och det är bara fem månader sedan slottsherren Andreas Silverhielm flyttade hem från London för att ta över slottet efter sin döde far. Nu står han tillsammans med sin hustru och tjänstefolk anklagade för mord på en luffare som av okänd anledning kommit till slottet. Länsman Lager går hårt åt var och en i sina förhör, men förgäves. Ingen tycks veta något. Allteftersom skådespelarna lämnar rummet följer publiken efter och spelet kan börja.
Det ska snart visa sig att de flesta på slottet har hemligheter som de döljer för de andra. Lager efter lager skalas alibin av och misstänkta blottar sig. Knivar och förskärare höjs i vredesmod och obehagliga sanningar uppenbaras. Ett är klart – inget är så enkelt som det verkar.
Strategiska drag. Slottsfrun Sibe (Anastasia Andersson) och länsman Lager (Per E Pettersson) samtalar över ett parti schack.
Slottsmiljön ramar in scenerna och ger både tidsanda och spänning åt scenerna. Det känns faktiskt som om man kikar in i ett pågående slottsliv när man går runt mellan de olika scenerna. Här stöter vi på husfrun Hulda och huspigan Petronella i serveringsgången i full färd med att förbereda kvällens middag. I sällskapsrummet en våning upp träffar slottsfrun Sibe länsman Lager på tu man hand över ett parti schack.
Butlern Bundenius tar den vindlande trappan upp till vinden för att leta efter den framlidne slottsherrens hemliga skrin. Den imponerande slottstrappan får vara skådeplats för flera uppgörelser under kvällen.
Manuset är välskrivet och varje scen ger skådespelarna möjlighet att berätta sin del av historien samtidigt som de fördjupar sin rollkaraktär. Länsman Lager fungerar lite som en berättare och är också den ende av skådespelarna som talar direkt till publiken. Anders Gustavsson gör sin länsman till en något trögtänkt detektiv, men slängd i käften är han och lockar till skratt då och då.
Överlag är skådespelarinsatserna av hög och jämn kvalitet. En del genretyper förekommer som den stele butlern, den barska husfrun och den intrigerande hustrun, men det blir aldrig klichéartat utan trovärdiga och kärleksfulla rolltolkningar.
Ledtrådarna till oss i publiken är många och kluriga. Det blir till och med svårt att komma ihåg att det är ett mord man ska lösa när ledtrådarna ibland avslöjar helt andra saker om personerna. Har det ett samband eller är det en dimridå….. Det gäller att hålla huvudet kallt.
Hetsigt möte i trappan. Drängen Sune (Carl Adam Tillberg) har något att säga husfrun Hulda (Carina Perenkrantz).
Efter cirka två timmar har vi fått möjlighet att se totalt åtta scener och det är dags att summera. Det sker under middagen som serveras i en separat byggnad. En kort promenad ut i den kalla och stjärnklara kvällen rensar hjärnan. Inne i restaurangen placeras vi vid bord för 6-8 personer. De flesta hamnar med några de inte känner, men samtalsämnet är givet – vem tror du det är? Under varmrätten flanerar de misstänkta bland borden och publiken får chans att ställa frågor. Det är mycket som ska redas ut och kontrolleras. Publiken grillar värre än länsman Lager.
Nu är det nämligen dags att bestämma sig vem man ska peka ut som den skyldige. Svaret lämnar man in och sedan är det dags för upplösningen på dramat. Vi samlas åter i salongen där vi startade och nu spelas scenen upp som avslöjar hur mordet gick till och vem som är mördaren. Bland dem i publiken som har satsat på rätt person dras en lycklig vinnare som belönas med ett pris. Vi andra får nöja oss med dessert och eftersnack.
En summering av kvällen ger en bra eftersmak. En spännande teaterupplevelse på många plan, god mat och trevliga nya bekantskaper för en kväll. I ett större sällskap träffar man kanske inte på så många nya människor, men får en annorlunda upplevelse ihop med sina arbetskamrater, kompisar eller släkt. Konceptet passar bra för både lite äldre barn och vuxna. Ett värdigt alternativ till reality-tv och en frisk fläkt i teaterutbudet. Bra jobbat Comedy Art Theatre!
Text och foto: Felicia Eriksson
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
MAURITZBERGS SLOTT, VIKBOLANDET Norrköping
7, 14, 28 mars samt 18 april 2015
Liket i salongen
Mordgåta med middag
Manus: L Per E Pettersson
Regi: Patrik Dufwa
Kostym: Frida Janson
Produktion: Comedy Art TheatreMEDVERKANDE
Pelle Andersson
Anastasia Andersson
Mikael Fjelldal
Anders Gustavsson
Felicia Kvarfordt
Carina Perenkrantz
Malin Sjöström
Adam Tillberg
LÄNKAR
Comedy Art Theatre hemsida Facebook
Ett lik i Mauritzbergs 1700-talssalong reportage Kultursidan.nu 28/10 2014