Lajvaren. När ljuset är på henne sänks uppmärksamheten på övriga som är stilla eller förflyttar scenografi, som här. Alla är på scen hela tiden.
…för var och en som söker
Under 40 perfekta minuter snabbskissar Kvartersteatern på temat kärlek sökes. Nio singelkaraktärer drömmer och ljuger, längtar och hånar. Kontaktgaranti av Anna M Nygren är som manus betraktat ett textcollage av poetisk karaktär.
– Jag söker någon som kan laga brustna hjärtan.
Yes! Nu är det dags. Var och en, innesluten i sin egen berättelse, rockar i den lätt koreograferade ramens mellanakt.
Regissören Frida Nyström skapar en koreograferad ram (med musik) till skådespelets nedslag mellan de nio karaktärerna. Vi möter emokillen som söker sanningen, cynikern som driver med andras längtan och lajvtjejen som förälskat sig i en alv.
– Det finns en alv på riktigt! En alv på riktigt här på jorden… men varför skulle han vilja träffa mig?
Replikerna är fördelade i riktningar snarare än roller ibland, men skådespelarna lyfter upp dem och gör dem till sina.
– Inga skogspromenader. Det låter för fan som att gå och handla på Konsum!
Skeendena rör sig i sjok med start från cyberrymdens konversationer till möten IRL, in real life. Efter de enskilda entréerna är hela ensemblen på scenen under resten av föreställningen. Ljuset blir därför den kanske viktigaste medspelaren. Det faller på den karaktär som är i händelsernas centrum.
Stunden i strålkastarljuset är kort, varje skådespelare tecknar ett porträtt med enkla, effektiva medel. När det är dags att, oftast ordlöst, förbereda sig för mötet med den utvalde handlar det om sättet att ta på sig jackan, att fixa sitt hår.
– Jag tror vi är redo att träffas – på riktigt.
Men är det verkligen så här i dag, att folk i 20-årsåldern söker kärleken på nätet i stället för att se sig om i sin egen omgivning? Jag måste påminna mig om att det är en pjäs som cirkulerar kring det valda ämnet och att ensemblen är en amatörteatergrupp med unga vuxna och en och annan äldre.
Och att när nätet nu blivit en del av vardagen så är också relationssökande där en naturlig följd. Kanske vännerna blir för värdefulla för att en person ska våga ta steget där?
Helge, 52, sticker ut. I bakgrunden ungdomsgänget och filosofen Anders.
Gemensamt för dem alla är de vita tröjorna med text på. Det ser ut som en kontaktannons, Isak 23. Johanna 22, Anders 28, med några beskrivande rader: Vill ha någon att dela livet med, seriöst alltså. Men texterna drar gärna snett. Och pjäsen skrapar av ett lager här och där.
Sticker ut gör Helge 52, inte enbart på grund av sin högre ålder i det yngre sällskapet. På bröstet kan vi läsa i svarta bokstäver på vit botten: Arbetslös, jagar småtjejer. Att han exponerar sin nakna ben under korta kalsonger gör sammantaget ett obscent porträtt som jag som publik fyller i med tolkningar, fördomar. Så som jag fyller i där de övriga gett antydningar om riktningen.
Kontaktgaranti är som en kortnovell. Fenomenet kärlekssökande speglas här och där. Ljuset faller på några få möten, ett i skimrande rött ljus. ”När vi ses så är det som om vi redan har setts.”
Vad kan jag bli, annat än förälskad? Mitt hjärta fylls av ömhet, för var och en som söker.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
20 – 28 mars 2015
Kontaktgaranti
Av Anna M Nygren
Regi: Frida Nyström
Prod: Kvartersteatern
LÄNKAR
Teater Bråddgatan hemsida Facebook
Kvartersteatern hemsida
Kvartersteatern utlovar Kontaktgaranti reportage Kultursidan.nu 17/3 2015