Ett Fenomen som uppstår i tid, rum och kanske även tanke. Tomasz Rut ger vetenskapliga idéer konstnärligt uttryck. Han visar målningar och grafik på Galleri Sander/NP33.
”Jag älskar vetenskap!”
Det händer att han inte förstår vad han målar, att det tar en tid innan verkets mening uppenbaras för honom. Linköpingskonstnären Tomasz Rut gestaltar vetenskap, filosofi och universums stora rymder liksom dess små kammare i sina verk.
Till Galleri Sander på NP33 har han tagit med sig både målningar och grafik. Målningarna hänger innanför chambertska rummets glasväggar medan grafiken (etsningar och djuptryck) stannar utanför.
I vetenskapliga tidskrifter, särskilt astronomitidningar, visas fotorealistiska bilder på fjärran novor, galaxer och planetsystem – enligt ”artistens” uppfattning som det heter i bildtexterna. Fan tro’t. Skickliga och strängt hållna illustratörer, snarare, med starka begränsningar vad gäller den konstnärliga friheten.
– Jag älskar vetenskap! Astronomi, biologi, psykologi, filosofi, utropar Tomasz Rut.
I full frihet gestaltar konstnären stjärnornas barnkammare, tankars flöden och tidens linjespel. Rentav att han målar själva skapandets process i verket Corn (Kärnan), oavsett om det är en cell som står i begrepp att förändras eller ett nytt universum som ska födas. Eller, eller, eller… Tolkningsmöjligheterna är förstås, i detta sammanhang, närmast oändliga.
Den moderna människan kliver fram ur tidens linjer. Konstnären Tomasz Rut gestaltar tankar om tid, parallella världar och ömsesidig påverkan.
– Jag är förtjust i tiden, tidens flykt, säger Tomasz Rut och visar på en tunn linje som går att finna lite varstans i utställningen. Han stannar till vid Den moderna människan där en fläckig gestalt, med avskuren gloria där tavlans kant säger stopp, står framför en härva/skål/virvel av tidslinjer.
– Det betyder för mig att det finns parallella världar. Det vi gör här påverkar andra världar och de påverkar oss på samma sätt, förklarar han och sätter därmed fläckarna i ett meningsbyggande sammanhang.
Som i merparten av hans målningar är bakgrunden något obestämd. Motiven lyser fram ur dukarna, uppbyggda av små detaljer som kan tolkas som landskap, skepnader, former.
Ett helt annat sätt att gestalta ungefär samma tanke om ömsesidig påverkan möter i målningen Undermedvetet, där röda och grönaktiga linjer avlöser varandra som i en kantig dubbelspiral. Linjerna är luriga, nästan omöjliga att se mer än en i taget, eftersom de ideligen bryts av (eller byggs upp) i ett intensivt måleri. På avstånd ser jag former, ansikten, men helt säker kan jag inte vara.
– Vi upplever ofta flera tankar på samma gång. Tar in information, en del undermedvetet, en del mer tydligt, kommenterar han gestalterna.
Semantiskt meddelande.
Så långt guidad stannar jag till framför en stor målning med många små vinklar, böjar och streck i olika färger. Jag associerar till hypoteserna om små vibrerande dimensioner på kvantfysisk nivå, kanske 7 eller 11 stycken. Tomasz Rut ser inte ut att tycka illa vara, även om han gett målningen titeln Semantiskt meddelande. Det handlar alltså om språkets minsta beståndsdelar. Tja, en QR-kod är ju också kvadratisk, småprickig och informationsbärande, men oftast mycket tråkigare.
Psykologin får sitt i målningar som Jätten från Id, bakom galler, eller i Förhållande där balansen snart kan komma att ändras när det som kan tolkas som ett finger med rödmålad nagel slår tillbaka.
Tomasz Rut öppnar mitt sinne för vetenskapen och gör den dessutom mycket roligare, rentav mer tillgänglig. Även om jag misstänker att det för konstnären själv är blodigt allvar.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
GALLERI SANDER/NP33 Norrköping
21 mars – 11 april 2015
Tomasz Rut
Målningar & grafik
LÄNKAR
Tomasz Rut hemsida
Förnuft och kvantfysik, tankar om verkligheten artikel
Galleri Sander / NP33 hemsida Facebook