Helen Arthursson ”Titt” träsnitt.
Teknik ger vacker grafik
En vacker vägg av en tillsynes salig blandning av grafiska blad möter mig då jag vandrar in i utställningen Krogen Amerika – Grafik på Östergötlands Museum. Snabbt orienterar jag mig och hittar en skön logik i hur verken är placerade. Stora färgglada blad med mindre runt omkring som bildar en vacker symmetri.
Vi får nu njuta av en hyllning till grafiken med verk av 24 konstnärer och 3 bilder var, i Lilla galleriet där Krogen Amerikas konstnärer flyttat in. Det är en magi med grafik och alla dess olika procedurer. Med sina regler och många tekniker skapar den oändliga kontraster och kombinationer. Den svartvita grafiken har sin särprägel, attraktion och kontrastrikedom som vi enklast känner och tar till oss. Ett utmärkt exempel på grafik när den är som bäst är Edvard Munchs Dödskyssen. Den visar verkligen hur motivet ångar av ångest.
Nu visar utställningen på alla de vackra konstraster som man kan får fram i grafiken. Jag vänder mig om och läser på den andra väggen om olika spännande grafiska tekniker som beskrivs på ett pedagogiskt sätt. Jag inser att tekniken att trycka grafiska blad är en hel vetenskap och får en liten inblick i den.
Det finns många tekniker inom grafiken.
Krogen Amerika har, sedan 1980-talet, fungerat som kollektivverkstad för konstnärer i Östergötland som sysslar med grafik. Ett 20-tal konstnärer använder verkstaden, som ligger mitt i Linköping i ett vackert, rött 1700-talshus. Många av konstnärerna har annan konstnärlig verksamhet. Här samlas de dock och arbetar med de flesta grafiska tekniker såsom torrnål, etsning, träsnitt, fotopolymer och silkscreen.
Här ordnas även kurser i grafik och visningar av de grafiska teknikerna. I huset finns ett galleri där verk av konstnärer från hela Sverige visas.
– Det är mycket maskiner och teknik men det som är roligast och binder oss samman är den sociala verksamheten, annars är det ganska ensamt att vara konstnär, berättar utställaren Caroline Färnström.
Grafiken är verkligen mångfasetterad. Den kan vara baserad på ett foto som görs färdigt i Photoshop. Genom fotoetsning, en fotografisk metod där en syrafast mall skapas på en glasyta varpå ytor som inte är täckta etsas med lämplig syra till ett motiv. Gammal teknik och hantverk möter modern digital.
– Alla kan lära sig tekniken även om det ibland tar flera år. Men det är det konstnärliga uttrycket som bara ett fåtal har, säger konstnären Caroline Färnström.
Karin Strand ”Sidblick” och Agneta Östlund ”Reflected of modern housing Carl Legien, Berlin”.
På kopparplåtar etsar man djupt eller grunt vilket gör att får fram konstraster och gråskalor. Papperet man trycker på spelar en viktig roll. Koppartryckspapper är gjort av malt bomulls- och lintyg. Det tål UV-ljus och håller i hundratals år. Färgen samlas i de djupa linjerna och som sedan hämtas upp av det fuktade pappret i tryckpressen. Genom att använda kartong kan man bygga ytor av spackel och rista i ytan eller kartongen. På så sätt infärgas den och man får ett djup i bilden.
– Jag kan trycka i pressen så många gånger som upp till sex gånger med olika effekter innan jag är nöjd. Det sista kompletterar jag med gouachefärg, säger konstnären Karin Strand.
Någon konstnär har till och med sytt på sin bild. Kombinationerna ger styrka åt verken.
Text och foto: Per Oddman
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
ÖSTERGÖTLANDS MUSEUM Linköping
19 april – 14 juni 2015
Krogen Amerika – Grafik
24 konstnärer visar grafik
LÄNKAR
Krogen Amerika hemsida Facebook
Östergötlands museum hemsida Facebook