Start utanför Systembolaget. Kampen, Kärleken, Poesin inleds med det symboliskt starka året 1968.
Örjan är representativ för tiden
Hur var det egentligen 1968? Norrköpings Studioteater skriver sig tillbaka till tiden då FNL-bulletinen såldes utanför Systembolaget. Men också till en tid då kärleken var ung och poesin flödade. På onsdag har Kampen, Kärleken, Poesin urpremiär på Teater Bråddgatan 34.
– En viss faiblesse för Systembolaget har vi, vi börjar med det och slutar med det, skämtar Ulf Karlström.
Norrköpings Studioteater är i slutet av repetitionsperioden av Kampen, Kärleken, Poesin. Än en gång är det Örjan Lundgren som använder självbiografiskt stoff i korsningen med samhälle och historiska vindar för att skapa teater. För ett år sedan satte de upp Agan, med barndomsminnen från en skola där pisksnärtar sved på ung hud.
Nu har det gått kanske tio år och pjäsen startar i symbolåret 1968. Den förs framåt några år med politisk kamp och folkhögskolestudier. Och slutligen en återknytning fram till vår tid.
Ung romantik. Claes Martin Hoffsten och Sofie Mejsholm gestaltar Tommy och Laura.
– Det är viktigt att berätta om kärlekshistorien, säger Örjan Lundgren bestämt. Det är han som står för manus tillsammans med Ulf Karlström. För här finns en ung kärlekshistoria, fylld med den vackraste poesi som sjöngs och lästes just då. Kärleksparet Tommy och Laura spelas av Claes Martin Hoffsten och Sofie Mejsholm.
Norrköpingskillen Claes Martin Hoffsten har spelat teater sedan barnsben och har även gått Marieborgs teaterlinje och även om han nu siktar mot filmjournalistik är teatern ett betydelsefullt intresse. Sofie Mejsholm kommer från Ydre där hon växte upp med teater och musikal. Nu bor hon i Norrköping sedan och suget efter att stå på scenen har växt sig starkt. Det var sambon som hittade Norrköpings Studioteater och rollen som den amerikanska utbytesstudenten Laura.
– Fast jag har fyra roller att växla mellan säger Sofie Mejsholm.
Örjan Lundgren berömmer de unga skådespelarna och hur det nu är så får han Sofie att gå med på att sjunga fastän hon redan bytt från Lauras kostym till andra kläder.
– Jag måste låna ”Tommy” så jag kommer i stämning, säger Sofie. Sedan sjunger hon.
– Vi ser historien genom Örjans ögon, han är mycket representantiv för hur det var på den tiden. Ursprungligen ville vi berätta om FNL-gruppen, kärleken och poeten Majken Johansson, som var Frälsningssoldat och alkoholist. Men vi släppte Majken Johansson, det blev för mycket, berättar Ulf Karlström.
– I botten handlar det om misslyckanden: kärleken misslyckas när Laura reser hem, kampen misslyckas. Det handlar om att komma igenom det utan att bli förgrämd.
Sedan får jag också se scenen framför Systembolaget. Där Ulf Karlströms vietnamaktivist skramlar med bössan bredvid Gunnar Bergmans frälsningssoldat. Den slutar med att aktivisterna byter tidningar – en Vietnam-bulletin mot ett Stridsropet.
Var det så du blev intresserad av Palestinafrågan?, skämtar jag med Ulf Karlström som än i dag har kvar engagemanget, teaterglädjen och manchesterkostymen.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
13, 16, 17, 21, 24 maj 2015
Kampen, Kärleken, Poesin
av Örjan Lundgren och Ulf Karlström
Ljus & Ljud: Josefin Tell
Prod: Norrköpings StudioteaterMEDVERKANDE
Gunnar Bergman
Claes Martin Hoffsten
Ulf Karlström
Örjan Lundgren
Sofie Mejsholm
Krister Waara
LÄNKAR
Norrköpings Studioteater hemsida Facebook FB-evenemang
Agan slagkraftig debatteater recension Kultursidan.nu 30/3 2014
Pingback: Minnen av romantik och rörelse (recension) - KULTURSIDAN.nu