• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Fantastisk Fröst även på pult (recension)

Martin Fröst, SON
Dansant. Martin Fröst både dirigerade och var solist i Webers Klarinettkonsert.

 

Virtuost men ändå musikantiskt

 

Vår store klarinettist Martin Fröst kan både spela och dirigera i världsklass, något vi fick avnjuta i en nära fullsatt De Geerhall med ett gediget SON. Han är driven och oförutsägbar, en kreativ virtuos på både pult och klarinett, och var inspirerande för orkestern vid lördagens konsert.

Enda invändningen är valet av repertoar. Violinsolisten Alina Pogostkina som skulle spela Mendelssohns Violinkonsert blev hastigt sjuk, så Webers inte fullt lika lödiga Klarinettkonsert ”slängdes in” istället. Dock fick vi som extranummer höra Rolig-Pers polska i arrangemang av Hans Ek. Här var både Fröst och orkestern sällsynt avspända och den var definitivt konsertens höjdpunkt, en lättsam men ändå sofistikerad danslåt med riktigt ”schvung”.

Weber är en briljant men mycket ojämn komponist, dansmusiken Aufforderung zum Tanz och delar av hans operor Friskytten, Euranthe och Oberon är lysande. Klarinettkonserten innehåller dock få minnesvärda partier även om det understundom klingar mycket vackert om både orkester och Fröst. Det är virtuost men ändå musikantiskt och stilenligt i tidigt romantiskt manér.

 

Valthorn
Fint ”samtal” mellan valthorn och klarinett i Webers Klarinettkonsert.

 

Inledde konserten gjorde Mozarts uvertyr till operan Don Giovanni (Don Juan). Det är ett stort mästerverk som Fröst gör närmast maximal rättvisa, relativt sett, med både dramatik och fin lyrik. SON klingar snyggt men är kanske inte idealisk för Mozarts totalt transparenta faktur, det blir fint men den sista udden saknas i denna mycket känsliga och ”utsatta” musik.

Schuberts ”femma” är ett glättigt ungdomsverk som han själv aldrig fick höra uppföras. Den är klangligt suggestivt och fräsch som det mesta hos den store österrikaren, menuett-(dans) satsen går dessutom i gripande moll à la den sene Mozart.

Det vill sig dock inte riktigt då ”svänget” och det österrikiska gemytet inte helt vill infinna sig, även om Fröst hanterar SON med kraftfull fantasi. Man kan förstås inte klandra orkestern för att den inte är Wiener Symphoniker, som Fröst ibland musicerar med, men mycket vill ha mer, som kanske var ordet för dagen!

Text: Lars Henriksson
Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

9 maj 2015
Fröst på pulten

Norrköpings Symfoniorkester
Martin Fröst, dirigent / klarinett

MUSIK
Mozart (1756-1791): Don Giovanni (Don Juan), uvertyr
Carl Maria von Weber (1786-1826): Klarinettkonsert nr 1
Schubert (1797-1828): Symfoni nr 5
Hans Ek : Rolig-Pers polska i arrangemang (extranummer)

LÄNKAR
Martin Fröst hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
SON färdas hem till Wien i höst reportage Kultursidan.nu 9/5 2015

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.