Pressträff. Initiativtagaren Peter Lindroth, tonsättare, tillsammans med Karin Veres, Bo Pettersson, David Swärd, Eva Sidén och Bengt-Göran Sköld.
…och det är gratis inträde till allt
Tonsättarnas egen festival. Nästa vecka, 27 till 31 maj, arrangeras Norrköpingsljud för första gången. Fem dagar fylls med 22 konserter på 12 scener. Körmusik, kammarmusik, symfonisk musik, elektronisk musik. Mycket är nyskrivet och det blir flera uruppföranden. Och det är gratis inträde till allt.
Det är den mest tonsättartäta presskonferens som jag sett samlas i Trozelligalleriet i Louis De Geer: Peter Lindroth, Eva Sidén, Bengt-Göran Sköld och David Swärd. Alla med anknytning till Norrköping. Här är också Symfoniorkesterns Karin Veres tillsammans med basklarinettisten Bo Pettersson och pianisten Mats Jansson, som tycks ha fingrarna med i det mesta när det gäller den nya festivalen.
– Norrköping är bästa festivalstaden. Det är en vacker stad och det är gångavstånd mellan scenerna. Jag har haft det någonstans i bakhuvudet sedan Nordiska musikdagarna år 2007, berättar tonsättaren Peter Lindroth.
Vägen till Norrköpingsljud startar nämligen med att musik- och tonsättarföreningar i Stockholm går samman om festivalen Sound of Stockholm. Året är 2010 och Peter Lindroth är en av de drivande krafterna. Den konstnärsdrivna festivalen får stor genomslagskraft både publikmässigt och i medier. Den genomförs nu varje år.
– Jag och David Swärd träffades vid Tonsättareföreningens julmiddag år 2012. Vi pratade om Norrköping, min gamla hemstad, och om Sound of Stockholm. Så tittade vi på varandra: Kan vi göra det i Norrköping också?
Bengt-Göran Skölds musik kommer främst att höras i Immanuelskyrkan medan Mats Jansson spelar nästan överallt.
Allt är inte farbror Nisses förtjänst, men Mats Jansson vill framhålla Nils Eriksson som var en dominerande musikprofil i Norrköping. Organisten i Matteus skrev även musik, hoppade in som pianist i Symfoniorkestern och gav pianolektioner.
– Det är flera av Norrköpings tonsättare som varit elever till farbror Nisse, säger pianisten Mats Jansson. Jag började spela piano för honom när jag var tio år, ganska sent. Det var inte bara det tekniska med fingrarna utan han pratade om musik och harmonier. Jag fick anteckningsblad varje om det jag gjort och vad jag borde jobba vidare med.
På programmet står en träblåsarkvartett och ett scherzo skrivna av Nils Eriksson.
Tonvikten läggs på samtida musik, en hel del nyskrivet och några uruppföranden. På programmet står tre körkonserter, bland annat med verk av Bengt-Göran Sköld, Molly Teleman och David Swärd.
Både Norrköpings symfoniorkester och Östgöta blåsarsymfoniker ger stora konserter. Dessutom blir det tre orgelkonserter, två pianokonserter, en stor kammarkonsert och flera mindre konserter med musik av olika karaktär. De Geergymnasiet och Kulturskolan bidrar med unga musiker.
Äldre än 1900-talsmusik blir det inte. Äldst blir kanske den som Mats Jansson hittat rätt piano till, byggt av Gustafsson & Ljunggvist i Norrköping år 1911,”förvånande hur bra det klingar”. Det kommer han att traktera på Antikvariatet under ett program som bland annat handlar om musikfamiljen Freudenthal.
Festivalen blir mer än konserter. Konstmuseet satsar på tonsättarpresentationer tidigt på förmiddagarna medan det blir ”Scen kväll” på Konditori Broadway.
Eva Sidén spelar in ljud som hon använder när hon komponerar.
– Det är något romantiskt över Norrköping. Det är vackert och lite skitigt, en intressant kombination, säger Eva Sidén, som både framträder som pianist och kompositör (elektroniskt och akustiskt).
Eva Sidén genomför en workshop tillsammans med ljudstudenter från universitetet och elever på De Geergymnasiet. Tillsammans med Peter Lindroth genomför hon även ett kompositionsprojekt med elever på Hagaskolan.
Förhoppningen är att Norrköpingsljud ska höras fler gånger, gärna vartannat år.
– Jag skulle vilja använda Värmekyrkan, men det får bli en annan gång, säger Peter Lindroth.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Michael Strandhed
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
NORRKÖPINGSLJUD Norrköping
27 – 31 maj 2015
Musikfestival
Huvudarr: Föreningen Norrköpingsljud
22 konserter
12 scenerTONSÄTTARE
Lars-Åke Franke-Blom
Peter Lindroth
Eva Sidén
Bengt-Göran Sköld
David Swärd
Molly Teleman
Gunnar ValkareSCENER
De Geerhallen
Norköpings Konstmuseum
S:t Olai kyrka
Antikvariatet
Visualiseringscenter C
Hedvigs kyrka
Konditori Broadway
Matteus Kyrka
De Geergymnasiet
Crescendo
Immanuelskyrkan
Kulturskolan
LÄNKAR
Norrköpingsljud hemsida program Facebook FB-evenemang
Pingback: Kammarkören i kanonform i Hedvig (recension) - KULTURSIDAN.nu
Pingback: Norrköpingsljud öppnade med nya verk - KULTURSIDAN.nu