Pjäser i företagens sociala spel. KSM-studenterna Zoe Eklund, Charlotte Lorentzon, Rebecca Sundling och Louise Bäckman demonstrerar sitt spel inför helgen på Mirum.
Konsumenten gör jobbet bättre och billigare
Storybuilding. Även om historieberättande följt mänskligheten sedan urtiden uppfinns nya sätt att göra det på. En grupp studenter vill göra konsumenter uppmärksamma på hur företag utnyttjar sociala medier. Det gör de genom att bjuda in besökare att spela med dem i Mirum i helgen.
– Storybuilding är det nya greppet inom marknadsföring, vi ville undersöka det mera, säger Zoe Eklund.
Sex KSM-studenter har ägnat våren åt ämnet i seminariearbete och uppsatsskrivande, där de vänder och vrider på hur konsumenter omedvetet blir pjäser i företagens sociala spel.
Mobilskal och #hashtag hänger ihop.
KSM-studenterna förbereder sin utställning Creating Stories med undertiteln #youtellyoucreate på Mirum, den hålls i helgen som kommer. De har fått låna källaren, där skyltdockor och julgranar inväntar rätt säsong. Här står deras kombinerade utställning och spel.
– Det är kul att vara här. De har varit generösa, vi får låna saker som vi behöver, säger hon och visar på utställningskuber.
Här gestaltar de psykologins klassiska behovstrappa som säger att när vi fått mat och skydd så önskar vi nya upplevelser. Ovanför Självförverkligande, som hittills varit toppen, har de lagt till Wi-Fi, tillgång till internet och sociala medier. Texter och scheman, snyggt utgjorda i blå nyanser, tar upp fler aspekter, främst handlar de om individens beteende.
För där företagen hittills använt sig av Storytelling, skapat en berättelse om sin grund och sina produkter, låter de nu konsumenterna själva göra jobbet. Storybuilding är både bättre och billigare än gammaldags PR, det blir mer trovärdigt när det kommer från din vän. När tryckte du på Gilla senast, för en kompis som visade upp sitt senaste shoppingfynd? Eller en upplevelse, ett restaurangbesök? Det är den gamla mun till mun-metoden men så mycket effektivare – och företaget får kunderna att sprida reklamen gratis. Sätten är flera.
– Om jag lägger upp en bild på Instagram och hashtaggar den med låt oss säga Coca Cola, exemplifierar Zoe Eklund. Jag kan vara positiv eller negativ.
Vem som helst kan hashtagga, och en #hashtag kan handla om vad som helst. Något man lätt gör utan att ägna det en större tanke. Hashtaggar samlas och ge effekt.
– Man märker sånt hela tiden. Om ett företag inte är på Facebook, då är det som att det inte finns.
Vem som helst kan hitta på en #hashtag.
Spelet är ändå det centrala, KSM-studenterna har skapat ett förenklat monopolspel som handlar om påhittade varumärken i stället för gator och Likes (=Gilla) i stället för pengar. Det är läckert med den ljusblå färgen som grund, genomskinliga tärningar och stora pjäser. De blivande marknadsförarna (”det är det som är så kul med KSM är att man kan forma sin egen utbildning”) tar en runda kring spelet som – säger de själva – ingen kan vinna.
– Två. Åh, FinaTrikå, den ska jag köpa. Vad kostar den?
– Det är min tur. Chans?! ”Du får två Likes, det är du värd!”
– Tre. RisiTutti, den köper jag, en Like.
– En, två, tre, fyra.
– Den är min! Då ska jag ha fyra Likes av dig.
Naturligtvis har KSM-studenterna (nu har jag gjort väldigt mycket reklam för deras utbildning, för Facebook, för hashtaggande och för Mirum) skapat ett Facebookevenemang för sitt projekt.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
MIRUM Norrköping
30–31 maj 2015
Creating Stories – #youtellyoucreate
Utställning / Spel / ProjektPRODUKTION
KSM-studenterna åk 2
Charlotte Lorentzon
Louise Bäckman
Rebecca Sundling
Zoe Eklund
Emma Petterson
Cecilia Hage
Handledare: Mattias Åkesson
LÄNKAR
KSM hemsida Facebook FB-evenemang