Handarbete. Kungens krona av Lena Djurström. I Hedvigs kyrka i sommar tillsammans med mycket annat fritt broderi kring ämnet I renässansens Norrköping.
Historiskt handarbete fräckt och fritt i sommar
Det är upplyftande att se bredden, friheten och kreativiteten i de verk som fyller Hedvigs kyrkas bägge långsidor och även absiden. Detta är fritt broderi – fjärran från fördomar om pillande och petande. Färgerna är fräcka och sprakande, och formerna är lösa och lediga. Söker man en röd tråd (hoppsan) i formspråket så letar man förgäves, det är mångfalden som skapar enheten.
Vi blir visade runt av Anna Maria Silfverstierna? Men hon dog ju 1697! Kanske… men hon spökar fortfarande på Sjärnholms slott utanför Oxelösund. Kanske har hon tagit sig hit? Nej, det är Helena Johansson som har sytt en dräkt inspirerad av hennes. Fler brodöser (ja, alla är kvinnor) har skapat tidstypiska dräkter, som de stolt vandrar runt i. Emelie Hertzman från Arboga har varit dem behjälpliga i dräktsömnad.
Men kreatörerna själva är lokala. De kommer från Linköpings-Norrköpings lokalavdelning av Broderiakademin. Arbetet har pågått under ett år, under vilket man har studerat renässansen i allmänhet och hur den uttryckt sig i Norrköping i synnerhet. Man har bland annat läst Sven Wernströms Trälarna och studerat Vasaätten.
Tidigare har avdelningen bland annat haft utställning med brasklappar i Linköpings domkyrka (under 500-årsjubileet för hans tillsättande som biskop i Linköping 2013) och utställningen Strömmar på Stadsmuseet i Norrköping.
Fara å färde. Norrköpingshus brinner 1604, av Marianne Hällbom.
Det kan verka egendomligt att man väljer att ställa ut i en barockkyrka, men Hedvigs kyrka har en äldre föregångare får jag lära mig. Den nuvarande kyrkan invigdes 1673 och är uppkallad efter drottning Hedvig Eleonora, som dog för prick 300 år sedan, år 1715.
Det är fritt, som sagt; inget rakbroderi här. Jag fastnar särskilt för den färgsprakande Norrköpingshus brinner 1604 av Marianne Hällbom, som också pryder utställningsaffischen. Ja, det var så det var, ja – Hedvigs kyrka vilar på Norrköpingshus ruiner! Historien går igen.
Lena Djurströms Kungens krona sydd av handskar är också fantastisk (jag kommer att tänka på Ulrik Samuelssons konstverk på Konstmuseet) liksom hennes praktdräkt gjord till hennes barnbarn. Lillemor Johansson har mer eller mindre skulpterat Drottning Kristina 1632 – 1654 med pärlor och halsband.
Men här finns så mycket som är så eget och annorlunda att jag egentligen borde lista alla deltagare. Man bejakar det fria och annorlunda, berättar damerna. Några broderier tror jag är gjorda av tonårstjejer (så uppkäftiga är de), men det visar sig att jag har ca ett halvt decennium fel.
Föreningen startades 1993 av Elsa Agélii i Täcklebo i Bohuslän, berättar Gunvor. Nu har man växt till över 1.000 medlemmar i Sverige och 22 av dessa visar här 67 verk. Hon berättar också att renässanskyrkan på denna plats brann år 1719.
Men nu är renässansen tillbaka för att stanna över sommaren.
Text och foto: Michael Strandhed
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
HEDVIGS KYRKA Norrköping
31 maj – sommar 2015
I renässansens Norrköping
Historiska broderier med inspiration från Vasaättens epok 1500-1600 talet
Täcklebo Broderiakademi, Linköping/NorrköpingVERNISSAGE
Söndagen den 31 maj kl 17.00
Renässansmusik med Liunga Pipare
Historisk översikt av Mikael Andersson
Landshövding Elisabeth Nilsson inviger
LÄNKAR
Täcklebo Broderiakademi hemsida FB-evenemang