• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Kammarkören i kanonform i Hedvig (recension)

Musikaliska Sällskapets Kammarkör i Hedvig
Sommarlätt. Musikaliska Sällskapets Kammarkör matchade de samtida tongångarna med avspänd elegans i vitt-ljusblått-blått.

 

…som ni förstår mycket vanligt…

 

Två förannonserade tonsättare blev sex. Musikaliska Sällskapets Kammarkör, MSK i dagligt tal, bjöd på färska/nyskrivna tongångar från visartade inslag till häftig modernism. Konserten i Hedvigs kyrka ingick i pågående festivalen Norrköpingsljud.

Jan Allard berättade om Höga Visan, som knappast är specifikt biblisk – den handlar mer om köttslig kärlek. I hans tonsättning fick vi höra växelsång och synkoperat ackompanjemang (baktakt), men inte av instrument utan av körmedlemmarna själva.

Slank och precis klang ljöd från stadens bästa kör Musikaliska Sällskapets Kammarkör, med snygga glissandon – åkningar mellan tonerna – och ”moderna” dissonanser.

 

Richard Johansson (och Ebba Lejonclou) i MSK
Sjöng med. Musikpedagogen och tonsättaren Richard Johansson sjunger i MSK. Alltså även i sitt eget verk.

 

Richard Johansson har tonsatt tre Boye-dikter: Förklaring var ett ganska traditionellt körstycke med några kyrkomusikaliska ackord, Den stunden bjöd på snygg talsång, ganska skarpa dissonanser och god teknik från kören. Många röster talar var mycket riktigt fullt av röster i ”sprechgesang” – talsång på tonhöjd. Marie Elsgard hade bra solon i de två sista styckena.

Möjligen var det svårt att höra texten ibland, men det är delvis en fråga om ”offer”, då det är svårt att både texta väl och bibehålla en god klang, framför allt i de höga lägena i allmänhet och i sopranen i synnerhet.

Molly Teleman har tonsatt Pär Lagerkvist i Den döde och Jorden ska minnas dig fint. Den första var mer traditionell i körlyrisk anda medan den andra var mer dissonant. Hon visade upp ett bra tekniskt handlag i en sorts närläsning av Lagerkvist.

Gunnar Björling, den finlandssvenske poeten, var mums för Lars-Åke Franke Blom, som skrivit impressionistiskt med modernistiska drag, även här med vissa talsångspartier – väl anpassade till en kammarkör. Några milt modernistiska kyrkomusikaliska idiom tog bra skruv i framför allt det andra stycket, dessutom fick kören snyggt celloackompanjemang av Marcus Michelin.

 

Marcus Michelin
Djärva stråkdrag med kraft. Cellisten Marcus Michelin stod för konsertens enda instrumentala inslag.

 

Rainer Maria Rilkes tyska poem Das Karussell kom med häftiga ljudhärmande effekter i en modernistisk, klangligt och rytmiskt komplex musik. David Swärds musik var ”svävande” i känslostämningen helt i Rilkes symbolistiska anda, svår att helt bedöma för en icke-disputerad (som jag) men mycket suggestiv.

Den ”gamle” koryfén Bengt-Göran Sköld, avslutade, också med Höga Visan, med ett Introitus – ingångssång från den katolska mässan. Häftiga inslag följde med både talsång (som ni förstår mycket vanligt i modernare körmusik) och en fantasifull kanon.

Musikaliska Sällskapets Kammarkör fick visa upp ett stort kunnande i allt från visartade inslag till häftig modernism. Den ytterst kompetenta ledningen av Henrik Bergion – både administrativt, konstnärligt och tekniskt – sydde ihop det hela på ett imponerande sätt.

Text: Lars Henriksson
Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

HEDVIGS KYRKA Norrköping

28 maj 2015
Musikaliska Sällskapets Kammarkör

Konsert
Dirigent: Henrik Bergion
Inom ramen för tonsättarfestivalen Norrköpingsljud

PROGRAM
Jan Allard – Vad du är skön ur Höga visan
Richard Johansson – Tre sånger av Karin Boye –  I. Förklaring II. Den stunden III. Många röster talar
Molly Teleman – Aftonland av Pär Lagerkvist –  I. Den döde II. Jorden ska minnas dig
Lars-Åke Franke-Blom – Sånger om natten av Gunnar Björling –  I. Ljuva natt i storhetsrymd II. Sommarnatt III. När natten skänker frid
David Swärd – Das Karussell av Rainer Maria Rilke
Bengt-Göran Sköld – Du är trädgårdens källa ur Höga Visan

LÄNKAR
Musikaliska Sällskapets Kammarkör hemsida Facebook
Norrköpingsljud hemsida Facebook
Norrköpingsljud öppnade med nya verk recension Kultursidan.nu 28/5 2015
Kompositörerna tar sig ton med festival reportage Kultursidan.nu 18/5 2015

Tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Kammarkören i kanonform i Hedvig (recension)

  1. Pingback: Molly Teleman. Yrke: kompositör - KULTURSIDAN.nu

  2. Pingback: Sidén Hedmans molekylära musik (recension) - KULTURSIDAN.nu