Tystad. Med Hej. Nej. diskuterar Kvartersteatern våldtäkt. På torsdag är det premiär för en poetisk uppsättning på Teater Bråddgatan 34.
”Vi vill ge upprättelse”
Våldtäkt. Kvartersteaterns sista uppsättning Hej. Nej. vill ta poesin till hjälp för att tala om ett fenomen som rymmer stor skam. Två av amatörskådespelarna, Klara Lundberg och Elin Rödin, talar om en mjuk pjäs om ett angeläget ämne. De beskriver ett fusionsprojekt mellan dans/poesi/fysisk teater.
– Jag tycker det är så himla viktigt att det finns platser där man talar om det. Utan att man lägger ansvaret för det på den som blivit utsatt, säger Klara Lundberg.
– Hur var du klädd? Hur mycket hade du druckit?, sufflerar Elin Rödin.
– Det där språket gör att man blir rädd att berätta, återtar Klara.
”En mycket mjuk pjäs. Ingen underhållning.” Beskriver Klara Lundberg, Elin Rödin och regissören Frida Nyström.
De två ingår i ensemblen i pjäsprojektet Hej. Nej. som de arbetat med sedan i höstas. Anna M Nygren har skrivit manus och regisserar gör Frida Nyström som även koreograferat de fyra dansare som ingår i ensemblen utöver tio amatörskådespelare. Ändå ska pjäsen bara handla om en person, om jag förstår det hela rätt.
Kvartersteaterns verksamhetsledare Frida Nyström har länge velat göra något på temat sexuella övergrepp men inte hittat rätt form. Det blev en mycket poetisk text av Anna Nygren, en lång dikt, som gestaltas på ett abstrakt sätt med dans och fysisk teater.
– Att vi landade i det här är jag glad för. Det hade varit enkelt att göra en propagandapjäs. Nu är fokus på den som blivit utsatt, vi vill ge upprättelse, säger Frida Nyström.
Deltagarna har sökt sig till projektet på Kvartersteaterns sedvanliga sätt. Frida Nyström berättade om planerna vid höstens upptaktsmöte, det tillfälle då alla idéer bubblar och gamla och nya medlemmar är fria att söka till teaterns olika projekt, de som ledarna presenterar eller själva föreslå nya.
– Jag tänkte att det skulle vara svårt att få skådespelare att gå med på det här projektet. Men alla var med direkt, kanske det var bra och tydlig information, resonerar Frida.
– Det känns som att vi speglar offret. Vi skådespelare är offrets demoner medan dansarna är änglar, tillägger Elin Rödin som även om hon hör till skådespelarna känner att ”hela kroppen är ett instrument”.
Dansarna spelar roll i Hej. Nej.
Det är i mycket en tung pjäs, tycker skådespelarna. Vid ett tillfälle gestaltas en våldtäktssituation.
– Det är nästan hemskt att göra den, säger Klara Lundberg. Det finns också vissa repliker som är jobbiga.
Ändå ångrar de inte att de gett sig in i spelet. Båda har en hel del teatererfarenhet sedan tidigare, Klara har både gått improvisationskurs och spelat med i musikalen Tivolisaga sommaren 2013. Elin Rödin gick grundkursen på Marieborg för tre år sedan och ”blev kär i teatervärlden”.
På torsdag 4 juni är det premiär på Teater Bråddgatan 34. Pjäsen spelas varje dag till och med söndag. Den abstrakta uppsättningen lämnar mycket till publiken att tolka. Efter föreställningen är det öppet för samtal.
– Våldet har alltid funnits. Nu lever vi i en tid då vi talar om det som är obekvämt, avslutar Elin Rödin.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: David Söderström/Kvartersteatern och Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
4 – 7 juni 2015
Hej. Nej.
– en poetisk dansföreställning
Manus: Anna Nygren
Regi & koreografi: Frida Nyström
Prod: Kvartersteatern
LÄNKAR
Kvartersteatern hemsida Facebook FB-evenemang
Pingback: Hej. Nej. dansar om våldtäktsproblematik (recension) - KULTURSIDAN.nu
Pingback: Sommarens teaterkarta ritas om 2015 - KULTURSIDAN.nu