Konstmuseet har fått en ny hemsida.
Responsiva sidor anpassar sig till fönstret
Norrköpings kommun har ny hemsida och så har även Konstmuseet och Stadsmuseet, som båda fått egen domänadress. Strukturen är mobilanpassad men medan museerna lockar med utställningar har kommunens en svag och tråkig avsändare.
Stadsmuseets hemsida i den smala version som möter på mobilen.
Norrköpings stadsmuseum stoltserar nu med egen hemsida: www.norrkopingsstadsmuseum.se. Överst presenteras utställningar med växlande bildlänkar, därnäst aktuella program med visningar och aktiviteter. Som tredje avdelning kommer mer praktisk information. Det är tillgängligt, överblickbart och med en fin rytm på båda museernas sajter.
Även Konstmuseet ståtar med ny egen adress och hemsida, snarlik Stadsmuseets till upplägg. Strukturen är klart mobilanpassad, responsiv som det heter nuförtiden, vilket innebär att den känner av och anpassar sig till skärmens format eller fönstrets bredd i datorn.
– Äntligen kan man säga, men om något händer lär det bli svårt att inte ha IT-avdelningen i ryggen…, kommenterar informationsintendenten Carin Fahlén på Norrköpings Konstmuseum som nu fått huvudansvaret för museets innehåll.
På sikt kommer museets sida att utvecklas, bland annat med aktuella länkar till medier som rapporterar om verksamheten men även tips för vidare läsning. Museerna slipper den stränga informationspolicy som rått inom kommunens informationsparaply under de senaste åren och som bromsat institutionerna att utveckla sidorna efter sin särart.
– Sidan är vår och vi bestämmer, förklarar Carin Fahlén belåtet.
En snabbtitt på andra sajter med liknande innehåll antyder en stark trend. Såväl i Stockholm, Göteborg som mera nästgårds. Symfoniorkestern och Östgötateatern förnyade sina sidor för ungefär ett halvår sedan, med kalender i topp, en viktig detalj för deras publik.
Upplev Norrköping satsar i stort sett på bilder och minsta möjliga text, lägsta möjliga språktröskel. Ibland får surfaren klicka i flera steg, typ ”5 måsten i Norrköping” som i sin tur leder vidare. En intressant detalj hos Upplev Norrköping är att de byggt in Facebook och #iNorrköping i sin sajt. Tyvärr är deras sociala medier enbart öppna för envägskommunikation, fönster men ingen dörr.
När det gäller sociala media finns mycket att utveckla för alla parter, om de ska följa kommunikationsrådgivarnas råd och transparans och tillgänglighet.
Diskret. Startsidan hos Norrköpings kommun.
Norrköpings kommuns hemsida har också fått ett nytt skal. Innehållet är detsamma, gamla länkar fungerar riktigt bra. Dess nya yttre, gränssnittet, är minst sagt diskret utformat och här är läskunnighet ett krav (många datorer och mobiler kan läsa högt). Visst är det okej med text utan bilder men förstasidan ger intryck av att ha klivit in i sajtens ”källarplan”. (När det gäller det mest centrala i demokratin, nämndernas föredragningslistor och protokoll så har ingenting hänt sedan tidigare, tyvärr.)
Det gäller uppenbarligen för kommunala verksamheter att tydligt formulera sina behov när de får sin plats i den nya hemsidan. Kulturskolans presentation är så visuellt torftig att jag blir orolig. Vilken familj lockas att anmäla sitt barn dit? Tur att de har en Facebooksida.
I botten hamnar trots allt en annan nybakad sajt. Vem skulle gissa att kulturen från forna Östsam göms under begreppet Regional utveckling på Region Östergötlands hemsida? Typ sopa under mattan.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Illustration: Skärmdumpar
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
LÄNKAR
Norrköpings kommun hemsida Kulturskolan
Norrköpings Konstmuseum hemsida
Norrköpings stadsmuseum hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida
Upplev Norrköping hemsida
Östgötateatern hemsida
Region Östergötland hemsida