Inflyttning. Kalbo kultur flyttar in ett helt folklustspel i teatertältet på innergården i Knäppingsborg. På torsdag har Tänk om jag gifter mig med August premiär.
”Jag borde ha bättre koll på Gideon Wahlberg”
Med folklustspelet Tänk om jag gifter mig med August har Johan Pettersson hittat tillbaka till ungdomens humor. Strindbergsregissören tar på sig lustiga mössor i bytet till Gideon Wahlberg. Dansaren Jenny Silfvenius spelar roll!
Kalbo kultur axlar Cederdalens sommarhyllning till folklustspelens mästare. Premiären närmar sig raskt i teatertältet på innergården i Knäppingsborg. Men hysch – nu är det dags för uppsjungning!
– Bim, bam, bom, leder kapellmästaren Alexander Ambec.
– Bim, bam, bom, följer ensemblen.
Förbipasserande kastar nyfikna blickar in genom de genomskinliga tältväggarna medan röstövningarna fortsätter ända fram till Svinsta skär. Jo det är Gideon Wahlberg själv som skrivit den gamla slagdängan.
En halmhatt är aldrig fel. Kapellmästaren Alexander Ambec leder skådespelarna genom uppsjungningen.
Jag känner Johan Pettersson som en seriös regissör. Bevars, han satte ju upp en serie enaktare av Strindberg våren 2012 på nöjesetablissemanget Arbis. Sedan blev det en Hitchcock-pjäs och mörka relationsdramat Closer. När ungdomskamraten JC Schütz kom till stan blev det musikal – de snickrade ihop musikalen Tivolisaga baserad på egna gamla låtar, följt av musikalen Rent. Men humor? Folklustspel?
– Jamen jag började med att vara rolig, kontrar Johan Pettersson. När jag fick mitt teaterintresse som liten så var det revyer, Galenskaparna, After Shave och Lorry. Under gymnasietiden på musikestetiska programmet i Mjölby tog jag varenda teaterkurs jag kunde, för Birgitta Wigforss. Det var först på Marieborgs teaterlinje jag mötte klassikerna och blev tråkig.
Fredrik ”Frippe” Pettersson plockar med blommor medan Peter Mattsson och Lotta Månsson rullar fram scenkläder på en stång på hjul. Det är liv och rörelse på den stenlagda innergården.Denna kväll ska det bli genrep, sedan vila inför torsdagens premiär. Allt fler skådespelare ansluter, mer eller mindre klädda i rätt kostym. En halmhatt är aldrig fel. Elias Dahlgren tränar på att gå i ett par tunga stolpskor, järnet vittnar om både ålder och användning. Roger Melin diskuterar skor med kostymören Kerstin Hedman.
Jenny Silfvenius tittar in, ”jag ska fixa håret” säger hon och försvinner iväg till Fotografica 75 meter bort i Strömparken där ensemblen repeterat hela våren. Nästa gång jag ser henne har hon ursnygg svinrygg och de där märkliga 1940-talsbobbarna ovanför tinningarna.
– Jag blev så glad när Johan frågade mig. Jag skulle just iväg på semester. ”Ja! Nej! Jag ska på semester!”, berättar Jenny Silfvenius.
Det ordnade sig och för den duktiga dansaren är en talroll lite av en utmaning. Även om det inte är en så stor roll så är den viktig för pjäsens handling påpekar hon. Och så dansar hon förstås också, handplockad just för det.
Det svänger. Jenny Silfvenius partypingla Lizzi repeterar med Roger Melins fil. mag. Wilhelm Nordin.
– Jag borde ha bättre koll på Gideon Wahlberg eftersom jag varit så mycket på Arbis, säger Jenny Silfvenius.
Det var ju Norrköpings Arbetareförening som för snart 100 år sedan anställde den begåvade unge teatermannen som ansvarig för vinterns teater- och underhållningsföreställningar med föreningens medlemmar. Och det var i Norrköping han under många år skrev alla de där folklustspelen som fick premiär på Söder i Stockholm och sedan spelades på Arbis. En tradition med sång, dans och teater som sträckt sig ända in i vår tid, långt efter att Arbetareföreningen lämnat Arbis. Efter Gideons folklustspel fortsatte det med operetter, sedan musikaler och till slut burlesque. Jenny har varit med sedan musikalernas tid.
Kommer det att bli roligt då? Språkekvilibristen Gideon skämtade ju om fenomen i sin tid, gärna om fisförnäma uppåtsträvare och underklassens giftaslystna pigor. Och stoppade förstås in en ung kvinna och en ung man vars kärlek övervinner alla svårigheter och kanske ett och annat missförstånd.
– Vi har tagit bort någon enstaka grej som inte fungerar nu. Men där är bra saker som stämmer in i debatten i dag, säger Johan Pettersson och tänker bland annat på den utländska städhjälpen som längtar efter man och trygghet. Men har vi inte fokuserat på det, det är inte en sån pjäs.
– Vi får se vad publiken tycker på torsdag, säger Johan Pettersson.
Sedan går han iväg och tar på sig en av pjäsens allt-i-allos många mössor. För nu ska det bli genrep och han spelar roll då också.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Sven Åke Molund
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
KNÄPPINGSBORG Norrköping
2–12 juli 2015
Tänk om jag gifter mig med August
Folklustspel av Gideon Wahlberg
Regi: Johan Pettersson
Scenografi: ide – Johan Pettersson, bygge – John Hedman och Fredrik Pettersson
Kostym: Kerstin Hedman
Prod: Kalbo KulturMEDVERKANDE
Elias Dahlgren
Eleonor Eriksson
John Hedman
Peter Mattsson
Roger Melin
Lotta Månsson
Fredrik Pettersson
Johan Pettersson
Olle Pettersson
Josefine Schönbeck
Jenny Silfvenius
Anki Wastesson
LÄNKAR
Kalbo kultur hemsida Facebook FB-evenemang
Gideon Wahlberg till Knäppingsborg reportage Kultursidan.nu 13/4 2015
Pingback: Hög energi i Tänk om jag gifter mig med … (recension) - KULTURSIDAN.nu
Pingback: Sommarens teaterkarta ritas om 2015 - KULTURSIDAN.nu