Författaren bakom boken. Hans Gunnarsson berättade om sitt skrivande när han gästade Bondens bokhylla i måndags kväll.
Om kriserna i medelåldern och i skrivandet
En estradör fyllde bokhyllan i sommarkvällen. Finspångsbördige författaren Hans Gunnarsson gästade Bondens Crêperie i kanalhamnen och berättade både om sin egen väg till skrivandet och om sin senaste roman All inclusive.
Anders Karlin från medarrangören Söderköpings Bokhandel & Antikvariat hälsade välkommen och introducerade författaren som den svenske författare som i sitt skrivande är närmast besläktad med nordamerikanske novellisten Raymond Carver.
Hans Gunnarsson – kanske mest känd som filmmanusförfattare av bland annat Guillous Ondskan och Arn-filmerna – är nämligen framför allt känd som en duktig novellist, även om den senaste boken All inclusive mer är att beteckna som en roman. Hans vill beteckna den som en kollektivroman om den svenska ”partykulturen” men den är också en metaroman, som handlar om själva skrivprocessen. Möjligen är den också delvis självbiografisk.
Dubbelspårig. Hans Gunnarsson skriver både filmmanus och skönlitteratur.
Jag fick en kort stund med honom före evenemanget och passade på att prata film. Det är intressant att träffa någon som jobbat med Jan Guillou, Sveriges kanske malligaste journalist, men Hans verkar inte ha haft några problem med honom. Kanske var Guillou bara tacksam för att någon ville och framförallt kunde anpassa hans alster till filmmediet.
Filmen Ondskan var verkligen ett lyckokast, men Gunnarsson har också många noveller och senare romaner under bältet. Att det skönlitterära skrivandet är det mest betydelsefulla för honom underströk han genom att berätta att han tackade nej till ett lukrativt filmmanus för att ha tid att skriva sin senaste roman.
Romanen All inclusive ska vara en indirekt samtidsskildring enligt Gunnarsson, mest verkar den handla om livskriser hos medelålders män – men författaren menar att kvinnor efter hand tagit större plats i hans böcker. Att få vardagen med dess myriader relationer att fungera ”någon annanstans i Sverige” (eller ”än i” Sverige) är temat i denna tematiskt sammanhållna bok, som i alla fall författaren själv tycker. Andra har ansett att romanen är ganska spretig, vilket i och för sig kan vara en poäng i sig.
Högläsning. Första mötet med Boris från Bagarmossen.
Huvudpersonen i boken verkar löst baserad på Gunnarsson själv; författaren är också med på omslaget i vad han säger är en föga smickrande bild. Att Hans är en skicklig estradör råder det verkligen intet tvivel om. Han kom med komiska utläggningar som folk både kunde känna igen sig i och bli inspirerade av.
Författaren är ursprungligen från Finspång, något som han efter hand fått mera distans till – först gällde det mest att bara ta sig därifrån, men nu är han helt enkelt inte där så ofta. Söderköping verkade också passa denna mångsidige och populäre man bättre, publiken var förvisso också ”lättjobbad”.
Text: Lars Henriksson
Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Lars Henriksson
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
BONDENS CRÊPERIE Söderköping
6 juli 2015
Hans Gunnarsson
Författarsamtal
Bondens bokhylla arrangeras av Söderköpings teaterförening tillsammans med Bondens Crêperie & Lanthandel, Söderköpings Bokhandel & Antikvariat, studieförbundet Vuxenskolan samt Stadsbiblioteket och Kulturkontoret, Söderköpings kommun.SOMMAREN 2015
Juni
15/6 Monika Ahlberg
22/6 Catharina Ingelman-Sundberg
29/6 Mian Lodalen och Felicia FeldtJuli
6/7 Hans Gunnarsson recension
13/7 Karolina Ramqvist
20/7 Kristina Appelqvist
27/7 Björn HellbergAugusti
3/8 Yvonne Hirdman
10/8 Louise Hoffsten recension
LÄNKAR
Hans Gunnarsson info
Raymond Carver Wikipedia
Bondens bokhylla firar tio år reportage Kultursidan.nu 19/5 2015
Resenärer på flykt undan livet recension Kultursidan.nu 7/4 2015