• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Östgötateaterns spelår i gränslandet

Bröllopsresan
Bröllopsresan. 11 skådespelare ingår i Östgötateaterns stora dokumentärarbete kring tiggeriet. Luiza Stanescu är skådespelare från Rumänien, Ylva Julén regisserar och Peter Sundberg har gjort huvudarbetet med intervjuerna.

 

”Vad Scenkonstbolaget ska göra klarnar i höst”

 

Nytt spelår. Nytt Scenkonstbolag. Östgötateaterns generalprogram för 2015–2016 andas försiktigt hopp och nästan djärva förändringar men också intressanta tillbakablickar.

– Stabilitet och kaos är förutsättningen för att skapa, säger teaterchefen Johan Celander som rockar loss med både Frankenstein och Peter Pan.

Uppsättningen Bröllopsresan handlar inte om att Östgötateatern och Norrköpings symfoniorkester giftes ihop när det nya Scenkonstbolaget bildades i början av sommaren. Tänk om resan går till Frankrike. Har 1984 inträffat eller väntar en Ensam framtid för Idlaflickorna? Tänk om Skenet bedrar.

 

Teaterchefen Johan Celander
– Som teaterchef fattar jag otroligt många beslut. Men jag är osäker om hur mycket jag egentligen bestämmer, säger teaterchefen Johan Celander.

 

– Jag står här för sista gången som teaterchef, sade Johan Celander när han hälsade välkommen till Östgötateaterns presentation inför det nya spelåret häromveckan. Det lät braskande men handlade främst om det nya Scenkonstbolaget som blir ny överbyggnad för teatern och Symfoniorkestern och som innebär att det kommer nya anslagsmedel från kommunerna i länet, främst från Linköping, slussade genom Region Östergötland. Viktigt är att de 5,4 nya miljonerna – inte så mycket, det är ju kultur det handlar om – inte urholkas med inflation och kostnadsökningar.

– Vad Scenkonstbolaget ska göra klarnar under hösten. Jag har talat med styrelseordföranden Christer Mård och fått uppfattningen att politikerna förstår att hålla armlängds avstånd till den konstnärliga verksamheten, berättar Johan Celander när jag träffar honom några dagar senare på kvarteret Hallarnas innergård, några steg från teaterns kontor.

Särbo snarare än sambo blir förhållandet för de två kulturinstitutionerna. De kunde varit tre men Östgötamusiken i Linköping satte ner foten och stegade iväg från samtalen.

Vem som blir VD för Scenkonstbolaget är ännu oklart. Bolagets verksamhet rullar inte igång förrän efter nyår, det ger styrelsen tid att skissa på arbetsuppgifterna. Johan Celander har flera förslag att komma med: strategisk planering och samarbeten som ger andra pengar än de som kommer från länets skattebetalare.

Rentav är det så att han pekar med hela handen med uppsättningen Tänk om, den magiska nycirkusföreställningen där Östgötateatern ställde verkstad och ny teknik till nycirkusgruppen CirkL:s förfogande under det gångna spelåret. Nu blir det gästspel i Frankrike, hur nu teaterchefen lyckats finansiera detta.

 

Tereza Andersson regisserar Frankenstein
Sverigepremiär. Tereza Andersson regisserar Frankenstein.

 

Ett annan ekonomiskt och konstnärlig samarbetspartner är Riksteatern. Här anspelar Johan Celander mycket tydligt på Spetsprojektet, som Östgötateatern genomförde tillsammans med Riksteatern åren 2007–2010. Då gjordes nyuppsättningar av en rad pjäser skrivna av kvinnliga dramatiker under sent 1800-tal. Det är i alla fall så jag tolkar valet av Alfhild Agrells Ensam som har premiär i vinter – i samarbete med Riksteatern.

Ensam är ovanligt då den har en ensamstående mot som huvudperson. Det är inte vanligt i dramatiken, hävdar Johan Celander.

Ensam lästes av dramaturgerna redan under Spetsprojektet, då arkiven dammsögs på kvinnodramatik. Den var ”het” redan då men mer spektakulära Räddad av samma författare fick premiär.

Johan Celander har svårt att förstå den backlash som drabbade de tidigmoderna kvinnliga 1800-talsdramatikerna, de föstes åt sidan när nästa generation kom fram, med August Strindberg i främsta ledet. Sedan var de nästan helt bortglömda.

Musik(al) ska dra den stora publiken till Östgötateatern. Affischerna på teatern och i Norrköping handlar förstås om Frankenstein, ett tajt kammarstycke med rockstuk. Anders ”Moneybrother” Wendin är affischnamnet men han spelar inte titelrollen, det gör Tobias Almborg. Anders Wendin spelar Den fallna ängeln, alltså djävulen, vilket ger det löst skrivna manuset inte bara en doft av Mary Shelleys gothroman utan också en aning av Goethes Faust.

Mer musik blir det i den stora familjeföreställningen Wendy och Peter Pan framåt jul. Nyskriven med ny musik, teaterchefen jämför gärna med Trollkarlen från Oz (och det var ju ett tag sedan – 2005).

– Jag är skeptisk till begreppet scenkonst, det låter trendigt. Men här är cirkusartister med, säger Johan Celander och nämner inte bara CirkL:s två artister utan också lokala cirkusartister från både Norrköpings Ungdomscirkus och Norrköping Cirkus & Varieté.

Musik finns även i Bröllopsresan, också den Östgötateaterns eget projekt, som väckt stort intresse långt utanför länets och Sveriges gränser. Skådespelaren Peter Sundberg och hans kolleger började intervjua tiggare redan förra spelåret. När de mötte ett nygift par som ville åka på bröllopsresa och hamnade på gatan med tiggarmugg hade de en dramaturgisk tråd.

– Vad gör tiggandet med den som tigger? Vad gör det med oss som ger eller inte ger? Vad för det med oss alla som är människor? frågar Johan Celander och avslöjar att bästa scenen är flyktingar som diskuterar vad som är en bra kyss.

 

Skenet bedrar med Gustaf Appelberg och Willy Boholm
Skenet bedrar med Gustaf Appelberg och Willy Boholm.

 

I Linköping startar spelåret med Kungens Rosor, något bearbetad jämfört med uppsättningen i Norrköping i våras. Där spelas även en dramatisering av George Orwells 1984, som kommer till Norrköping efter nyår.

Utanför stora scenen sätter Östgötateatern upp Skenet bedrar av Thomas Bernhard och Idlaflickorna av Kristina Lugn. Premiär efter nyår. Det blir ytterligare en uppsättning som paketeras till ett miniabonnemang.

Dessutom blir det Soppteater, turnéer och öppna repetitioner. Den första av det senare slaget är Frankenstein som repeteras nu på måndag 31 augusti kl 14.00.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Sven Åke Molund och Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

ÖSTGÖTATEATERN

Spelåret 2015–2016

STORA SCENEN Norrköping

5/9–3/10
Frankenstein

31/10–22/11
Bröllopsresan

12/12–7/1
Wendy och Peter Pan

30/1–20/2
1984

9–30/4
Ensam

STORA SCENEN Linköping
4/9–4/10
Kungens rosor

16/10–22/11
Frankenstein

4/12–16/1
1984

5/2–12/3
Bröllopsresan

1/4–14/5
Wendy och Peter Pan

MINIABONNEMANG
Vinter/vår 2016
Skenet bedrar
Idlaflickorna

LÄNKAR
Östgötateatern hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.