• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

NoMeMus öppnade med de Sanctis

De Sanctis, Nomemus
Lovsång till dubbelflöjt. Mats Lillhannus tog fram en fyllig tenor i Sancto Simeon beato som tar vara på varje möjlig dramatik i berättelsen om den gamle Simeon, han som inte fick dö förrän han sett den nyfödde Kristus.

 

Skön sång till Marias och helgonens ära

 

de Sanctis, skön sång till jungfru Marias och helgonens ära. Duon Mats Lillhannus och Anneliina Koskinen sjöng och spelade på latin, spanska och finska i S:t Laurentii kyrka på fredagskvällen under NoMeMus, nordisk festival för medeltida musik.

NoMeMus, som ingår i Söderköpings Gästabud, har högmedeltiden som tema i år. Fyra konserter, en föreläsning och en workshop står på programmet.

 

Lars Jonsson, De Sanctis, Nomemus
NoMeMus konstnärliga ledare Lars Jonsson hälsade välkommen.

 

Finska duon Mats Lillhannus och Anneliina Koskinen har båda djup kunskap om tidig musik. De framförde ett  nära en och en halv timme långt program, tyvärr utan mellansnack fast då hade det förstås tagit ändå längre tid, som lockade stor publik till S:t Laurentii kyrka, stämningsfullt upplyst av levande ljus.

Helgonkulten var stark under högmedeltiden, 1100- och 1200-talen. Helgonen hyllades bland annat med sång, tillbedjande i kyrkan, berättande utanför, något åhörarna kunde följa i ett häfte med översättningar från latin, spanska och finska. I programbladet, ett annat häfte, berättas mer.

Helgonsångerna utvecklades till stor del från den gregorianska traditionen, den som ligger till grund för liturgiska ritualer än i dag, men också i samspel med folklig musik. Den som är kunnig uppfattar förstås skillnaderna bättre.

Båda sjunger, oftast var för sig ackompanjerad av den andra, de har en rad instrument. När de vid några tillfällen sjunger tillsammans påminns vi om att den tidiga musiken var unison, om än i olika oktaver. Akustiken i S:t Laurentii kyrka bär upp ljuden högt i valven med lagom efterklang.

Tenoren Mats Lillhannus slingrande tongångar hyllar de heliga som en gång munkarna i klostren. Annaliina Koskinens rena sopran avslöjar hur de också kan tolkas som ett försök att efterlikna de himmelska toner som man tänkte sig fyllde helgonens efterjordiska tillvaro.

Huruvida instrument användes inom kyrkans liturgi, gudstjänsterna hade en annan karaktär under medeltiden, tvistar tydligen de lärde. Nu gav organetto (en miniorgel), psalterium, flöjter, harpa och symphonia (vevlirans föregångare) och slagverk välbehövlig omväxling i flödet av mer eller mindre meditativa melodier.

 

De Sanctis, Nomemus
Psalterium påminner om cittra. Anneliina Koskinen växlade instrument många gånger under konserten.

 

Hildegard av Bingen fick bidra med Spiritui sancto honom sit, en lovsång till den heliga Ursula. NoMeMus sätter under festivalen fokus på den kända abedissan, som sägs ha skapat Europas första opera.

Visst märktes innerliga, långa toner som framfördes med stor skönhet och inte långt ifrån en ariornas föregångare, men det kan likaväl bero på artisternas konstnärliga val. Anneliina Koskinens höga stämma möttes av mycket effektfullt av organettons ackompanjemang med långsamt växlande grundtoner.

S:t Göran och draken var en populär helgonlegend i hela Europa under medeltiden. Så även i Finland, som ju var en del av Sverige från mitten av 1200-talet till tidigt 1800-tal. Kijtet ole minuun Herrani var konsertens mest omfattande verk, ett riktigt äventyr klädd i sångsagans dräkt. Här dramatiserad med Annaliina Koskinen som berättare och Mats Lillhannus i dialogpartierna, som när stadens borgare läxar upp sin kung:

Konung, håll vad ni har sagt
och gör oss inte till mene
Eller också gå vi i slottet in
och bryter med er mur.

”Mene” betyder alltså ”skada”.

Här kunde konserten gärna fått sluta för min del. Men den fortsatte med finska, icke kanoniserade, helgonet Henrik och avslutades med en lovsång till Maria, mycket meditativ. Kanske en sådan sång som korgossar sjunger i bakgrunden medan goda katoliker går in i kyrkan, tänder ett ljus och ber en bön, och går ut igen.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

SÖDERKÖPING

27–30 augusti 2015
Söderköpings Gästabud
NoMeMus

Arr: Söderköpings Gästabuds ekonomiska förening (Söderköpings kommun, Söderköping S:t Anna församling samt Stadskärneföreningen) samt NoMeMus.

S:T LAURENTII KYRKA

28/8 kl 19.30
De Sanctis: Sånger till helgon och jungfru Maria
Mats Lillhannus och Anneliina Koskinen, sång och instrumentalmusik
Arr: NoMeMus

LÄNKAR
Söderköpings Gästabud hemsida Facebook Program
NoMeMus hemsida Facebook YouTube
TRiX kraftfulla eldshow på Gästabudet recension Kultursidan.nu 29/8 2015
Jubileumsshowen invigde Gästabudet reportage Kultursidan.nu 28/8 2015
Söderköpings gästabud firar 10 år reportage Kultursidan.nu 25/8 2015

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to NoMeMus öppnade med de Sanctis

  1. Pingback: Inblick i Hildegard av Bingens värld - KULTURSIDAN.nu