• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Peter Johansson är glad i sin Cell

Peter Johansson
I fängelset på besök. När Peter Johansson lämnar sin installation blir en del av honom kvar i cellen, hans alter ego, den sjungande sjömannen.

 

Med dalmasens skygga blick på världen

 

Dubbelt klaustrofobiskt. Peter Johansson fick förfrågan om att medverka i utställningen Cell på det utrymda fängelset. En rolig idé tyckte han och har som svar skapat en installation som bär konstnärens friskt dalaröda prägel.

Jag träffade honom för ett par veckor sedan, några dagar före invigningen av Cell, konstutställningen som är en del av Norrköpings Teaterkompanis stora höstprojekt Öppen Port. Då hade han just blivit klar med sin installation, ett högt dalarött plank, med vackert utsirade spetsar upptill och nertill och inburad röst.

Det låter i hela korridoren. Någon sjunger raj-raj, uppenbarligen på lyran men för övrigt vid friskt mod. Det enda som syns genom plankets runda öppning är nedre delen av ansiktet, konstnären har filmat sig själv under fem minuters gapande raj-rajande i folkvise-sjömanston.

Vi tar en bild där inne, mun-mot-mun så att säga, han trycker sig tätt mot öppningen. Den blå tröjan och det ljusa håret gör sig mot det dalaröda. Ögonen, fulla i fan, också. Sedan tittar vi kameran. Han gillar särskilt hur jag får med plankets överdel i några av bilderna.

 

Peter Johansson
Konstnären och verket. Peter Johansson är just färdig med sin fängelsekorridor med cell i cellen.

 

– Något att titta in i. Där började det. Ett hål! Vad skulle det vara där, i hålet? Sedan en korridor, beskriver Peter Johansson sina första tankar om uppdraget.

Han fick ritningar på cellen och satte igång. Det blev enkelt och slagkraftigt rent visuellt, med en fängelsekorridor inne i cellen. Och alltså slagkraftigt även ljudmässigt. (Jag skriver inget om vad cellkamraterna, de andra konstnärerna som är där samtidigt och fixar med sina utställningar tycker.)

– Jag tycker det är intressant med hål. Många tycker det är jätteerotiskt, det är kul. Planket, kul att spä på med många lager.

Plank, hål, raj-raj. Inget mer.

– Ibland när man skalar ner så blir det mer. Less is svårt, säger Peter Johansson.

Men lagren finns alltså där, det som inte går att ta på men som handlar om anspelningar på tidigare konst, på världen, som vi själva lägger till i den stund vi ser verket, begrundar det.

Då är det bra att veta att Peter Johansson, det är konstnären som vill sätta en faluröd stuga på månen. Det är konstnären som fotograferar dalaraggare i folkdräkt (han hade ett eget hörn i Konstmuseets stora utställning Hem Längtan förra året). En ständig ifrågasättare av begreppet svenskhet, oftast med Dalarnas kultur i centrum. Han är dalmas i grunden.

– Den fruktansvärt skygga blick som dalmasarna har på världen, det är min arbetsmetod, förklarar Peter Johansson.

Flitig är han också, nyhetsbreven landar i mejlkorgen med nya utställningsprojekt, egna eller i samarbete med teaterskribenten Barbro Westling. Sedan femton år bor han i Malmö.

Ett år på 1980-talet bodde han i Norrköping. Han gjorde vapenfri tjänst med barnkultur i Navestad, smet in och fotograferade i det stängda industriområdet (”det var förbjudet, jättelockande”) och besökte Konstmuseet.

– Jag gick dit ganska mycket, kul att titta på samlingarna. Jag hade börjat nosa på konsten, hade en konstig hatkärlek till den.

Han gillade Ulrik Samuelssons uppochnervända svarta eka, Nature Morte, men också lite äldre konstnärer, som sekelskiftesmålaren Richardh Bergh. Ute i Navestad stod, och står, Einar Höstes stora dubbelverk Genomgående skålform och Varierad skålform – ”Skitfint!”

– Jag var punkare, gav ut skivor och tidningar. Jag tänkte att jag skulle bli bildlärare, det kunde jag försörja mig på.

Peter Johansson blev konstnär. Nu är han tillbaka i Norrköping igen.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GAMLA FÄNGELSET Norrköping

22 augusti – 1 november 2015
Öppen Port

Kulturprojekt med konstutställningen Cell, teaterföreställningen Tre Systrar – i Väntan vid Strömmen samt samtal, konserter, fängelseguidningar.
Arr: Norrköpings Teaterkompani

KONSTUTSTÄLLNING
22/8–1/11, tisdag, lördag, söndag
Cell
Medverkande konstnärer: Cecilia Edefalk,
Love Dahlstedt, Peter Johansson, Desirée Koslin,
Anders Krisár, Aldís Ellertsdóttir Hoff, Lars Olof Loeld,
Elin Magnusson, Stefan Teleman samt Olov Rasch

LÄNKAR
Peter Johansson hemsida
Norrköpings Teaterkompani hemsida Facebook
Öppen port för att befria framtiden reportage Kultursidan.nu 21/8 2015
Cecilia Edefalk ställer ut i hemstaden reportage Kultursidan.nu 20/8 2015
Konstmuseet öppnar från Ellen Key reportage Kultursidan.nu 5/6 2014

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Peter Johansson är glad i sin Cell

  1. Pingback: Teaterkompaniet dukar upp för Tre systrar - KULTURSIDAN.nu