• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Nilens fe öppnar nya Galleri Kameleont

Shalabya Ibrahim

Glädjefyllt. Shalabya Ibrahims akvareller sprakar av lust och färg. Målningen till vänster använder indiska färger i lila och vinrött.

 

Som hämtat ur Tusen och en natt

 

Som hämtade ur den persiska sagoskatten Tusen och en natt. Nyöppnade Galleriet Kameleonts premiärutställning Nilens fe visar lustfyllda naivistiska akvareller av egyptisk-syriska konstnären Shalabya Ibrahim. Vernissage på lördag fast det redan är öppet.

Nya galleriet Kameleont har öppnat i hörnet på huset som ligger snett emot Rosen, kommunens styrande kontor på Trädgårdsgatan. Lokalerna har under de senaste decennierna inrymt Kvinnojour, Café och Fastighetsmäklare.

Bakom Kameleont står konstnärsparet Sahar Burhan och Saad Hajo. Under sommaren har de anpassat lokalerna för den nya verksamheten. Det har blivit ett vackert rum med luft och höjd, sparsamt – men ändå – möblerat så att besökaren kan slå sig ned, kanske ta en fika med galleristen om kaffet står på.

Man kan naturligtvis fundera över om det finns ekonomisk bärighet för ytterligare ett galleri i Norrköping. Sahar Burhan förklarar konceptet:

– Det nya Galleriets verksamhet bygger på kulturella nätverk mellan Mellanöstern och Sverige (Europa), genom utställningar, seminarier och föreläsningar”.

 

Shalabya Ibrahim
Konstnären Sahar Burhan har också blivit gallerist. Galleri Kameleont vill vara en brygga mellan svensk och internationell konst.

 

Premiärutställning är Nilens fe, akvareller av egyptisk-syriska konstnären Shalabya Ibrahim. Vernissage är nu på lördag 19 september, även om de flödande färgklara verken hängt på väggarna sedan lokalen öppnade 7 september.

De naivistiskt skildrade bilderna är som hämtade ur sagoskatten Tusen och en natt. Där är vackra kvinnor, smyckade hästar och påfåglar och andra figurer. Stämningen är lycklig och livsbejakande under månens smäckra båtskära, naturen befruktar bilderna. En del av symboliken i motiven är mer allmängiltig, annat personligt.

– Påfåglarna med de långa stjärtfjädrarna är hanar, honorna är mer anspråkslösa, påpekar Sahar Burhan.

Fram växer min förståelse för konstnärens värld där fria kvinnor med flygande hår drömmer erotiska drömmar och där män är djur, gestaltas som djur. De är påfåglar. Eller fiskar. Eller flöjtspelande hästar – som tar av sig skorna när tillfälle ges. På ett verk finns dock en människoman, en blå otydlig gestalt mellan kvinnan och hästen.

Vid utgången ser jag resultatet av föreningen: den unga kvinnan har blivit en kentaur. Granatäpplen (tror jag) smyckar hennes huvud, den röda solen skapar en gloria och håret klär henne som en lång slöja. En brud. I händerna bär hon både en fruktskål och hästens flöjt.

 

Shalabya Ibrahim
Kvinnan drömmer… om en fisk. Att månen ser ut som en båt är självklart, det är så det ser ut halvvägs mot ekvatorn.

 

Om utställningen är som en saga är även berättelsen om Shalabya Ibrahim det. Det hände sig i Egypten, under Nassers tidiga 1960-tal när Syrien och Egypten var i union, att en grupp unga konststuderande, män förstås, reste från Damaskus till en liten fattig by i Egypten för att teckna.

– En barfotaflicka satte sig intill en av männen, Nazir Naba’a, och tecknade med fingret i sanden, berättar Sahar Burhan. Han frågade om hon ville låna papper och färger.

Snart hälsade Nazir Naba’a på i flickans hem och överraskades av den klara begåvningen när han såg vad hon målat. Kärlek uppstod och överlevde, trots att både den sprickande unionen mellan de två länderna och Nazir Naba’as förmögna familj ville skilja dem åt.

55 år senare är Shalabya Ibrahim en mycket känd och älskad konstnär i den arabiska världen. Huvudsakligen målar hon akvareller men hon tecknar också, målar i olja och batik. Hon har även ställt ut i Berlin, Madrid och London. Och nu i Norrköping.

Sahar Burhan hämtade själv de många akvarellerna i Shalabya Ibrahims sommarhem i Kairo. Utställningen innehåller 57 verk och Sahar Burhan fick välja fritt vilka hon ville ta med.

– En del av min familj har flyttat från Syrien till Egypten. Jag passade på att hälsa på dem när jag visste att Shalabya Ibrahim, som bor i Damaskus med sin man större delen av året, skulle tillbringa en månad i Kairo, berättar Sahar.

Nilens fe hänger kvar i höst men får maka lite på sig när Saad Hajo flyttar in med sin utställning Det som naturen inte kan till Kulturnatten.

Text och foto: Sven Åke Molund och Ann-Charlotte Sandelin

UTSTÄLLNING – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

VERNISSAGE 19/9 – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GALLERI KAMELEONT Norrköping

7 september – hösten 2015
Vernissage 19/9 kl 14
Nilens fe
akvareller
Shalabya Ibrahim

26 september – hösten 2015
Vernissage 26/9 kl 16
Det som naturen inte kan
Saad Hajo
26/9 kl 17–17.45

LÄNKAR
Galleri Kameleont hemsida Facebook FB-evenemang1 FB-evenemang2

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.