Huvudfotingar. Peter Jeppsons lekfulla träskulpturer hittas nere i Galleri Kronans källare under Kulturnatten.
Huvudfotingar är de nästan allihop
Under jord. Endagsutställningen med alla träskulpturerna är lekfull och allvarlig på samma gång. De samverkar med källarmiljön där konstnären till och med byggt nytt fängelsegaller i de gamla häkteslokalerna. Galleri Kronans förflutna är inte bara Apoteket med det fina namnet, här har rättens myndigheter hållit både hov och fängsel.
”Shit!” Säger jag högt. Det står så på skylten som den överlastade träfiguren bär. ”Shit!” skulle också den halvdränkta snögubben bredvid kunna säga.
I efterhand upptäcker jag både samtal och allvar mellan de lustiga, färgglada, småknasiga träskulpturerna. Första intrycket är ändå bara lustfyllt och Peter Jeppson ler glatt och välkomnande. Han har styrt med ljuset i källaren för att få till en dunkel stämning.
Det är lite råfult, gulligt och knasigt på samma gång. Joakim Pirinens namn dyker upp i huvudet.
– Kul! Jag gillar hans bildspråk, säger Peter Jeppson.
Norrköpingsfödde och Söderköpingsuppväxte (nu bosatt i Stockholm) Peter Jeppson ställde ut teckningar på Kronan tidigt i vintras (och på NP33 förra Kulturnatten och ritade på Stadsbibliotekets fönster). Det var då han nosade upp källaren med dess målningar från 1970-talet. Hit ville han komma tillbaka.
– Jag tecknade intensivt under ett år men från februari har jag jobbat i trä. Jag har sågat och prövat mig fram, skaffade rundstavar och testade.
Många försök har ratats, men här är nu flera små sällskap i temagrupper. Där är skatinggänget, där är rökarna med den nedbrända fimpen och där är …jag vet inte vad.
De har personlighet, om det så bara är ögon på en bänk eller ben till moln. Huvudfotingar är de nästan allihop. Jämfört med det första huvudet i trä som var med på vinterns utställning har konstnärens sökande efter uttryck i materialet – trä och färg – gått fort.
I ett rum invid står former i blå nyanser runt en utsågad teckning i rosarött. En projektor som programmerats efter formerna – ”mapping” – enbart ska lysa på dem, förlytta sig mellan dem.
– Jag tänker att de kalla färgerna begränsar rörelsen av den varma rosaröda energin. Jag tänker mycket i rörelse, förklarar Peter Jeppson.
I sista källarrummet, ett vitkalkat valv, sätter vi oss på stolarna som står i ordning, riktade framåt mot en ensam gubbe. Ljuset är riktat på den blankmålade ytan så att han blir svår att urskilja, först i efterhand ser jag de tårfyllda(?) ögonen.
– Här kan man sitta med sin kaffe och prata, dröja kvar längre än tänkt, planerar Peter Jeppson inför Kulturnatten.
Så gubben får sällskap.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
GALLERI KRONAN Norrköping
26 september 2015 kl 16–20
Peter Jeppson
Träskulpturer
med projektioner
av Muscle & Brains
LÄNKAR
Peter Jeppson hemsida
Galleri Kronan hemsida Facebook
Undertecknad trio sticker iväg på Kronan reportage Kultursidan.nu 16/1 2015
Det var som sjutton! på NP33 reportage Kultursidan.nu 26/9 2014