Utsatt läge. Görel Crona gör en fantastisk liten föreställning med Shakespeares dotter.
Rättegången hålls bakom lyckta dörrar
Sju roller i en monolog. Skådespelaren Görel Crona gör Shakespeares dotter till en fantastisk liten föreställning. Susanna Hall går emot sin tids normer och anklagas för häxeri. Riksteaterföreningen KariN har därmed dragit upp ridån för spelåret.
Jag har just haft en upplevelse. Jag har nämligen varit med om att en stor liten skådespelerska gästat Norrköping och Lilla Teatern i Riksteaterföreningen KariN:s regi. Jag hade önskat att många fler norrköpingsbor hade varit på plats för att se detta. Framför allt för framförandet. Handlingen, som i reklamen har utmålats som en thriller, var väl inte det mest spännande jag sett precis.
Görel Crona skrev monologen år 2007, sedan hon hört talas om William Shakespeares tämligen okända dotter. Den utspelar sig år 1617, vid Stratford-on-Avon. Här bor Susanna Hall, gift med läkaren John Hall och som tillsammans med honom har dottern Elizabeth. Hos familjen finns också tjänsteflickan Hester och ynglingen Jack, som intresserar sig mer för att supa än för att lära sig. Görel Crona spelar dem alla och några roller till.
Skickligt skådespeleri. Tempoväxlingar, minspel och röst samverkar till en spännande dynamisk föreställning.
Monologen handlar om denna Susanna Hall, en kvinna som går emot tidens normer och för det anklagas för häxeri. Susanna ifrågasätter varför kvinnor byter namn när de gifter sig, och varför inte hon får framställa medicin. Hon kan ju, hon har ju lärt sig av maken.
Susanna Hall berättar om ett dygn, fyra år tidigare då maken rest iväg på tjänsteärende och tagit tjänsteflickan och dottern med på resan. Susanna, som blev ensam kvar hemma, får ett bud att fadern behöver medicin. Hon tillreder den – vad annat kan hon göra? Det gäller ju hennes far.
Samma kväll kommer en tyghandlare på besök, som Susanna varit hemligt förälskad i under flera år och de får en het natt tillsammans. I gryningen smyger han sig i väg, men han blir upptäckt och den som ser honom sprider ut lögner om Susanna och snart står hon inför rätta anklagad för häxeri.
Rättegången hålls bakom lyckta dörrar. Susanna blir helt ensam. Ingen vill ha med henne att göra. Ingen, utom en. Tjänsteflickan Hester, som ljuger för sin matmors skull, och Susanna släpps fri.
Det som gör detta till en fantastisk liten föreställning är Görel Crona. Med sitt minspel, de många tempoväxlingarna, med sin dynamik och sin fina sångröst gör hon så att detta blir en föreställning att minnas. Och, som sagt, jag önskar att många fler norrköpingsbor hade fått ynnesten att se den.
Text: Eva Lindblad
Foto: Henrik von Koch / Riksteatern
LILLA TEATERN Norrköping
1 oktober 2015
Shakespeares dotter
av och med Görel Crona
Arr: Riksteaterföreningen KariN
LÄNKAR
Riksteaterföreningen KariN hemsida Facebook
Smått & gott med Riksteater-KariN i höst reportage Kultursidan.nu 30/9 2015
Pingback: Våra bästa minnen Kulturåret 2015 (IV) – KULTURSIDAN.nu