Försäkringskassan på Stadsbiblioteket. Den som vill kan kontakta Försäkringskassan genom myndighetens hemsida. Gunilla och Birgitta visar hur det går till.
F-kassan, Swedbank och Dyslexiförbundet
Vill du bli en bättre eMedborgare? Myndigheter, företag och privatpersoner använder sig av digitala tjänster och förväntar sig att allmänheten ska hänga med – i datorn, på plattan och i smartmobilen. Alla gör inte det, av en rad olika anledningar.
Sedan några år genomförs en eMedborgarvecka varje höst. Syftet är att att öka den digitala delaktigheten med fokus på e-tjänster. Biblioteken går i bräschen i nätverket Digidel, som samlar ett växande antal lokala, regionala och nationella aktörer. Sammantaget i veckan så är det närmare 250 aktörer som är med i satsningen runt om i landet.
Blank sida. Gunilla visar vägen till Försäkringskassan.
I Norrköping är Stadsbiblioteket involverat tillsammans med Försäkringskassan och Swedbank. Dessutom är Dyslexiförbundet med då eMedborgarveckan samordnas med Dyslexiveckan.
Under veckan finns flera olika aktiviteter riktade till alla som är osäkra på den datoriserade världen men som vi alla allt mer blir beroende av.
Under måndagens uppstart så var det på Stadsbiblioteket ett pass med Drop-in för att komma igång med internet och e-tjänster. Där var ett pass om hur man bokar resor på internet och inte minst så fanns Försäkringskassan på plats för att visa sina e-tjänster.
Där finns dock ett allvarligt problem. Skyltningen är så diskret att det är lätt hänt att besökaren missar såväl eMedborgarveckan som dagens verksamhet. Gunilla och Birgitta från Försäkringskassan hade under måndagen haft drygt 40 besökare vid sin plats på biblioteket. Om det är mycket eller lite är svårt att uttala sig om.
– Vi vill förmedla kunskap om alla de språk som finns för besökarna på försäkringskassans hemsida, var det mest angelägna de två ville lyfta fram.
På Försäkringskassans hemsida finns informationsfilmer på en rad olika språk, men kanske det viktigaste tipset är att det går att beställa telefontid hos en handläggare, inte en tolk, på sitt eget hemspråk. Inte alla språk finns men ett drygt 20-tal.
För ökad digital delaktighet för alla. Gunilla och Birgitta från Försäkringskassan ställer upp på Stadsbiblioteket den här veckan.
Där är drop-in på Stadsbiblioteket hela veckan för att man ska kunna få hjälp med att komma igång med internet. Därutöver står olika aktiviteter på programmet. Under tisdagen får man hjälp med att köpa och sälja på Blocket och Tradera
Man får lära sig att låna eböcker under onsdagen. På torsdag kan man lära sig mera om säkerhet på nätet och träffa Swedbank. Försäkringskassan, som alltså var på plats i måndags återkommer på fredag.
Dyslexiförbundet FMLS har informationsbord i entrén. Informationskontoret i övre Spiralens övre plan har dessutom öppet för internetstöd från både Försäkringskassan och Skattemyndigheten under veckan.
Internettjänsterna blir viktigare för oss alla och den här veckan skapar möjligheter att närma sig ”hemligheterna” på ett enkelt sätt.
Text och foto: Sven Åke Molund
STADSBIBLIOTEKET Norrköping
5 – 11 oktober 2015
eMedborgarvecka
Digidel – digital utbildning
Arr: Stadsbiblioteket, Försäkringskassa och Swedbank
LÄNKAR
Dyslexiförbundet hemsida
Digidel hemsida Sambruk
Stadsbiblioteket hemsida Facebook eMedborgarveckan program