Talangutveckling pågår. Från inspelningen av Tanten i kalashuset, en av de många kortfilmer som spelats in i Östergötland de senaste tio åren. Regi: Paulina Stenvall, 2013.
Flimmer • Guldsvanen • Branschdag
Norrköpings nya filmfond bygger infrastruktur. Startpengarna därifrån gör att Norrköpings mest kända filmbolag Crazy Pictures vågar satsa på ett långfilmsprojekt. Gustav Skogens dokumentärfilm blev internationell. Eastwood utvecklas och förändras. När de östgötska filmarna samlas till årets branschdag på torsdag är utblickarna många.
Samtidigt som Norrköpings filmfestival Flimmer rullar ut hundra spel, kort- och dokumentärfilmer på dukarna genomförs andra evenemang. Visst står det fest och filmmusikquiz på schemat men också mer seriösa arrangemang.
Redan i måndags kväll avhandlades Guldsvanen, kortfilmstävlingen för unga filmare. Mesta pristagaren var Om du möter rovdjur, regisserad av Carl Fristedt, som tog hem fyra priser i olika kategorier (publikens pris, musik, scenografi, tungvikt bonus). Om du möter rovdjur går vidare till nationella Novemberfestivalen i Trollhättan tillsammans med En krossad mardröm (mellanvikt bonus) och vinnarna Gatans final (tungvikt) respektive Tomten är våran fader (mellanvikt).
Tyngsta evenemanget är dock Östgötska filmbranschdagen med program som räcker för en hel torsdag. Region Östergötlands kulturchef Anne Hederén inleder. I sin roll som huvudman för Film i Öst anses hon ha kämpat hårt för den östgötska filmbranschen.
Många kommer att sitta som klistrade redan under första passet: Regionala work in progress. Crazy Pictures berättar om sitt pågående långfilmsprojekt.
Gustav Skogens presenterar sin dokumentär Global Generation som gått från regionalt till internationellt projekt.Alen Muhic visar och berättar om sin korta spelfilm Malum. Carl Biörsmark, Filmfinity film och Lina Steén presenterar projektet Jag är Norrköping.
Rent logiskt borde kanske filmkonsulenten Johan Karlsson inlett eftersom han ska berätta om Norrköpings filmfond, som alltså redan börjat verka. Det handlar alltså om fler än Crazy Pictures, och om fler genrer än långfilmer.
Men han får vänta till framåt lunch och då har redan Östergötlands mesta filmproducent Boel Zetterman berättat om talangutvecklingsprojektet Eastwood, inklusive Eastwood Girls, där hon coachar unga filmare: regissörer, filmare, producenter som varje år släpper en rad kortfilmer, såväl spelfilmer som dokumentärer. Mycket har hänt sedan starten 2009.
Den östgötska filmbranschen trampar på och det är därför filmbranschdagen gästas av flera intressanta profiler utifrån. Lotten Bruun Esselin från Sveriges Televisions Dokumentärredaktion kommer att berätta om hur de jobbar – och här kommer många i publiken att spetsa öronen – vad de vill ha för slags filmer framöver och i vilka format. Matnyttigt är också Lisa Werlinders information om arbete för jämställdhet i filmbranschen och A-märkning (Alla årets Guldsvanen-vinnare hade manliga regissörer).
En annan gäst är professor Harald Stjerne från Stockholms Dramatiska Högskola som talar om filmberättelsernas betydelse för oss. Ett ämne som också avhandlas vid fler tillfällen under filmbranschdagen.
Internationella gäster är Karen Vázquez Guadarrama & Bart Goosens som berättar om sin kortdokumentär Flor de mil colores som visas på filmfestivalen.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Boel Zetterman ©Eastwood
CNEMA Norrköping
8 oktober 2015
Östgötska filmbranschdagen
Arr: Film i öst, Cnema, Eastwood, Flimmer, Women in Film and Television, Östergötlands förenade filmare
LÄNKAR
Guldsvanen hemsida
Östgötska Filmbranschdagen hemsida