• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Skön kammarkonsert som på Mozarts tid (recension)

Mikael Wenhoff och Tanja Orraryd
Kvartshalva. Mikael Wenhov och Tanja Kaitaniemi Orraryd är Wennhovkvartettens violinister.

 

Skön enkelhet – suggestiv – formfulländad

 

Mozart, Sjostakovitj och Mozart igen. Wenhovkvartetten, fyra stråkmusiker från SON, bjöd på ett starkt och jämnt arbete på Crescendo i måndags kväll.

Ursprungligen planerades ett annat program – med Brahms – för kvällen, med Wenhovkvartetten men också med klarinettstämman från SON. Ett par veckor före konserten annonserade dock Kammarmusikföreningen om förändringarna på sin Facebooksida.

Kammarmusikföreningen spelar Alltid på en måndag som är det slitstarka namnet på konsertserien.

Mozart börjar och slutar kvällens program. Den ”unge” Wolfgang, som inleder, är på en gång något enklare och allvarligare än den mer mogne, det saknas en menuett (dans) i den tidigare stråkkvartetten.

Den första satsen är vacker i sin enkelhet, den andra långsamma är gripande spelad av kvartetten. Den sista satsen bjuder dock på en häftig dans i ”baktakt”, men kompositionen blir något skev då temat inte hinner utvecklas. Mozart är alltid Mozart men kanske är detta mera ”bruksmusik” som några av hans ”divertimenti”, som skulle vara mera underhållningsmusik.

 

Tanja Orraryd, Gunnar Enbom, Bo-Göran Christians
Lediga efter en stark och jämn konsert. Tanja Orraryd, Gunnar Enbom och Bo-Göran Christians.

 

Sjostakovitj är här för ovanlighetens skull både suggestiv och ganska lättlyssnad. Runt 1960 hade han nått en kombination av det modernistiska och relativt folkliga, och den snabba satsen låter riktigt bra med Wenhovkvartetten.

Fiss-moll är också en väl avvägd tonart som passar utmärkt att skriva ”lagom” högstämd musik i (jämför med Brahms). Denna musik förtjänar större exponering, vi talar ändå om en av de tre-fyra största kompositörerna under 1900-talet.

Den mer ”mogna” kvartetten av Mozart är ett mer välkänt stycke, ”vassare” än det tidigare och sällsynt formfulländat. Wenhow-kvartetten har en ledig konversationsstil, den är inte så ekvilibristisk som det vi har fått höra tidigare i pianokvartetterna med Mats Jansson och Nils-Erik Sparf, men troligen ligger detta ideal närmare det som oftast hördes på Mozarts tid.

Det fanns många fina ögonblick i Wolfgangs A Mozarts mogna verk och det är svårt att singla ut några enstaka, det var överlag ett starkt och jämnt arbete av Mikael Wenhov och kompani.

Text och foto: Lars Henriksson

CRESCENDO Norrköping

12 oktober 2015
Stråkkvartetter
Wenhovkvartetten

Arr: Alltid på en måndag – Kammarmusikföreningen, SON & Crescendo

PROGRAM
Mozart: Stråkkvartett i C-dur KV 157 (1772-1773) Allegro – Andante – Presto
Sjostakovitj: Stråkkvartett nr. 7 i fiss-moll, op. 108 (1960) Allegretto – Lento – Allegro – Allegretto
Mozart: Stråkkvartett i Ess-dur KV 428 (1783) Allegro non troppo – Andante con moto – Menuetto – Allegro Vivace

WENHOVKVARTETTEN
Mikael Wenhov, violin
Tanja Kaitaniemi Orraryd, violin
Gunnar Enbom, viola
Bo-Göran Christians, violoncell

LÄNKAR
Norrköpings Kammarmusikförening Facebook
Crescendo hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.