Högläsning. Annika Östman läser den spännande inledningen till Legenden om Sally Jones.
Från Villa Swartz källare till bibliotekets vind
Läslustprojekt ska höja sjunkande skolresultat. På Stadsbiblioteket får elever från 22 klasser i årskurs 4 möta litteratur i olika former – som högläsning och dramatisering. Spännande starter ska locka till att läsa själv för att se hur det går.
Läslustprojekt är ett av svaren på problemet med de sjunkande skolresultaten i internationella jämförelser. För att uppnå läskunnighet, som innebär förståelse och analysförmåga krävs lust. Därför har Norrköpings kommun, som andra kommuner över hela Sverige, satsat på läslustprojekt under de senaste åren.
Denna höst har utbildningsförvaltningen beslutat att satsa på ett Läslustprojekt i samarbete med Stadsbiblioteket som vänder sig till 22 klasser i årskurs 4. Nu i oktober så introducerar man projektet för klasserna som får uppleva en dramatisering av den Augustprisvinnande boken av Jakob Wegelius Legenden om Sally Jones.
Kultursidan.nu var med när en klass från Rambodalskolan var på besök på Stadsbiblioteket. Eleverna möttes i entrén och klassen delades upp i två grupper. Den gruppen jag följde fick, efter en visning av biblioteket, ta sig ner till biblioteksteatern i Café Swartz källare. Där lyssnade eleverna till läslustpedagogen Annika Östman, bibliotekarie, som läste ett spännande kapitel till Lotta Arildssons bakgrundsmusik. Berättelsen dramatiserades av kollegan Karin Nilsson med hjälp av en jordglob.
Vad visar tavlan? Eleverna tittar intresserat på den gamla bilden.
Sedan en av eleverna hittat de bortglömda nycklarna i favorithörnan var det dags att ta sig uppför husets alla trappor. Till slut nådde de Villa Swartz dunkla biblioteksvind. I tre olika rum fick eleverna möta nya dramatiserade berättelser innan de avslutningsvis fick med sig en bok till klassen för att läsa och få reda på hur det går för Sally Jones.
Projektet inleds nu i oktober/november med introduktionen på Stadsbiblioteket. Sedan kommer man att besöka de 22 klasserna med en boklåda med olika böcker till eleverna. Slutligen reser bibliotekarier och läslustpedagoger ut med bokbussen och går i dramatiserad form igenom böckerna från boklådan.
Syftet med det hela är att få eleverna att bli intresserade av att läsa och då gärna skönlitterära verk. Att intresset verkar stort bland eleverna är klart. De frågar, svarar på frågor och deltar i spelet utan några som helst protester. Skolorna kan inte ha några stora problem om eleverna är så här engagerade och lyssnande.
Text och foto: Sven Åke Molund
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
LÄNKAR
Dramatiserad bok ska locka till läsning reportage Kultursidan.nu 27/11 2014
Dramatiserad konstvisning för skolan reportage Kultursidan.nu 26/11 2014