The Artist and her Muse. Ylva Landoff Lindberg skildrar i utställningen Strax under ytan även vad som försiggår ovanför.
Jag tycker de påminner om små altare
Strax under ytan heter Ylva Landoff Lindbergs utställning på Galleri Kronan. Det handlar om vatten i så gott som alla bilder. Eller snarare så utspelar det sig i vatten. Från bilderna kan det vara svårt att förstå att det handlar om papperscollage. De verkar för finstämda för det, man anar nästan en akvarellkänsla. I stället är det små pappersbitar, som bara skulle krulla sig och flyta bort om de verkligen fick vattenkänning. Motsägelsefullt, kan tyckas.
Ylva Landoff Lindberg ställer ut på Galleri Kronan.
Centralt i rummet står ett verk som faktiskt är en reproduktion av ett collage. Det är måttbeställt för att exakt passa Kronans pelare och bilda ett akvarium. I Keep My Son in a Box of Glass. But He Mistook His Aquarium for an Ocean and Swam Away är den långa titeln som berättar vad det handlar om. Att om man har en son på 2 ½ år vill man både ge honom frihet och skydda honom (samtidigt som man är livrädd för vad som kan hända). På två av sidorna ser man hans ben. På den tredje ligger (lite olycksbådande) hans spade ensam på bottnen. På den fjärde finns både en skattkista och en sjunken bil (konstnärens föräldrars). Inget barn.
Nya är också färgfotografierna Salthalt 3,7% (1# – 7#), som verkligen är undervattensbilder. Salthalten är Medelhavets, och platsen är Grekland. Det var inte menat som politiskt, men så hände det som hände under påbörjat arbete. Ser man benen på en liten pojke (eller anar, snarare) under vattnet i dessa tider är det omöjligt att inte tänka på Alan och flyktingkatastrofen. Och så är det dessutom från Medelhavet.
– Jag tvekade om jag skulle avsluta arbetet., berättar Ylva. Det var tänkt som ett verk om föräldraskapets bekymmer, men det växte till något annat.
Det är annars lätt att förstå att bilderna innehåller berättelser. The Artist and Her Muse och Planet of the Apes (2010) avbildar samma scen ovan och under ytan. Egentligen ville hon bara förklä sig själv, slappna av och dricka champagne. Justin Timberlakes hand fick stå modell till musans hand (eftersom den var den enda som var sexig nog). Samtidigt tränger sig verkligheten på, och i bakgrunden exploderar Shells oljeborrplattform. Typiskt.
Motivet är, som oftast, hämtat från Vietnam. Där var hon utbytesstudent under tiden hon läste i Umeå. Utbildningen var extremt klassisk. Den skickligheten att avbilda verkligheten går igen i hennes bilder, särskilt i människostudierna. Men man ser också att hon nästan skulpterar fram musklerna med papperslappar. Olika ytor, ”plan” skapar volym. Ja, hon har skulpterat tidigare.
Ur serien After Your Heart Stopped Beating.
En Sjöglimt är originalet till en offentlig utsmyckning från förra året som överfördes till plåt. Den utspelar sig även den under ytan. Tekniskt skicklig och kul, men avskalad all laddning. Det blir lätt så när det ska vara i vårdmiljö.
Desto mer laddade är bilderna ur serien After Your Heart Stopped Beating från 2011. Hjärtat tillhörde konstnärens dåvarande pojkvän, också han konstnär. Bredvid hans porträtt sitter brevet som meddelar och beklagat att han plötsligt avlidit i hjärtinfarkt. Det är svårt att värja sig från den öppna smärtan i bilderna.
What If handlar om grubblerierna om att om hon varit där, i Vietnam, i stället för i Sverige skulle hon kunnat rädda honom. I bilden håller hon honom flytande, ansiktet ovanför ytan. Färgskalan är dovare, allvarligare här längst in i vad som blir en minneskammare.
De små pallarna har han tillverkat. Vid deras utställningar dracks det te sittande på dem. Jag tycker de påminner om små altare.
Text: Michael Strandhed
Foto: Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
GALLERI KRONAN Norrköping
17 oktober – 1 november 2015
Strax under ytan
Ylva Landoff Lindberg
Collage
LÄNKAR
Ylva Landoff Lindberg hemsida
Galleri Kronan hemsida Facebook FB-evenemang