I foajéns varma ljus. AnnaLina Hertzberg har arbetat i Hallarnas lokaler förr, när hon var teaterledare på Kvartersteatern.
”Jag vill ta reda på vad barn känner och tänker”
Höstens första dag. Den röda regnkappan matchar Bollopskulpturen på kulturkvarteret Hallarnas innergård. Här är Ung scen östs hem i Norrköping med Teater Bråddgatan 34:s Första kammaren som scen. Huvudkvarteret heter Elsas Hus och finns i Linköping. Att Ung scen östs nya konstnärliga ledare AnnaLina Hertzberg har ett förflutet i Norrköping är inte så känt.
Det är länge sedan teatertjejen från Byteatern i Kalmar kom på att hon skulle plugga teaterregi på Marieborg. Efter utbildningen blev hon kvar, var med i Norrköpings Teaterkompani och arbetade som teaterpedagog för Kvartersteatern med ansvar för barngrupper och i skolor. Det är erfarenheter hon uppskattar än idag.
– Det är fantastiskt att ha med sig båda perspektiven i arbetet. Jag intresserar mig inte bara för vad vi vuxna vill att barnen ska lära sig eller vad vi minns och vill förmedla från vår barndom. Jag vill försöka ta reda på vad barn känner och tänker, inte bara gissa.
AnnaLina Hertzberg drog till Stockholm och blev konstnärlig ledare för fria gruppen Dramalabbet. Det speciella med gruppen var det öppna dramaturgiatet – den som skickade in sitt manus för läsning fick ett omdöme till svar – och att de alltid spelade nyskrivna pjäser.
– Mitt fokus har legat på att utveckla texter. Vi hade mycket readings, att vi läste manus högt.
Snart började hon titta hur teaterkonsten utvecklades i andra länder. Det satte henne på nya spår. Dramalabbet samarbetade med en rumänsk dramatiker. AnnaLina skrev också en pjäs tillsammans med en dramatiker från Litauen.
Din inre röst. Ett hörspel som samtidigt styr och frigör deltagarna turnerar i klassrummen på mellanstadiet i höst.
Efter det fick teaterinstitutionerna upp ögonen för den nyskapande regissören. Hon har jobbat på Stockholm Stadsteater och Teater Västernorrland. Närmast har AnnaLina Hertzberg varit regissör och dramaturg på Dramaten.
Dessutom har hon redan haft en hel del med Ungs scen öst att göra. Redan 2011 spelades hennes pjäs Östgöta Kungliga Regelverk här och hon har lett Ung scen Lab som är teaterns seminarieverksamhet för ungs som vill utveckla sitt skrivande för teatern.
Att vara konstnärlig ledare för Ung scen öst är ett tidsbestämt uppdrag – tre år. Under de åren ska hon göra allt hon vill och kan för att utveckla Östgötateaterns ”dotterbolag” med ansvar för att göra teater för skolorna. Det är den konstnärliga ledaren som lägger spelårets repertoar, i samråd med övrig konstnärlig personal och ofta i samarbete med andra aktörer.
AnnaLina Hertzberg har tidigt sagt att hon vill skapa nya ”klassiker” för sin publik.
– Vi har uppdrag att spela för unga mellan 6 och 18 år, både på teatern och på turné i skolorna. Jag vill fördjupa turnerandet.
Ung scen öst drog också igång spelåret, presenterat av förra konstnärliga ledaren Malin Axelsson, med föreställningen Din inre röst som snurrar på andra året i länets klassrum. Första året för högstadiet, nu får elever på mellanstadiet delta. AnnaLina Hertzberg och jag är helt eniga om hur bra den är, annorlunda, men framför allt bra.
– De har jobbat så fint med den, de har jobbat med ungdomarna, säger hon och tillägger: Lekfullheten fick plats!
Lekfull. AnnaLina Hertzberg passerar skulpturen Bollop på Hallarnas innergård.
AnnaLina Hertzberg vill också ta med erfarenheten från Dramalabbets öppna dramaturgiat. Hon och annan konstnärlig personal på Ung scen öst ska försöka läsa alla manus som kommer in.
– Vi kommer att behöva en dramaturg så småningom, inser AnnaLina.
Vid sidan av uppsättningarna bedriver teatern Ung scen akademi – för den viktiga kontakten med skolorna – och Ung scen residens.
– Akademin ska finnas kvar, residensverksamheten tittar jag över och tror att den ska få en ny form.
Vad betyder teater för dig?
– Det betyder att kunna uttrycka sig på ett tryggt och kreativt sätt. Därmed inte sagt att det som uttrycks är tryggt.
Hon påminner också om att teatern som konstart är i ständig rörelse, inte minst barnteatern som sjuder av experimenterande med örat tätt intill publiken. Professionella barnteatergrupper utvecklar sina föreställningar tillsammans med sin publik, testar, iakttar och frågar innan de är framme vid premiär.
– Kultur är att öppna nya dörrar, att få förslag på hur man kan uttrycka sig. Ju flera alternativ man har desto större chans har man att klara sig som vuxen.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Markus Gårder / Ung scen öst
UNG SCEN ÖST
Spelåret 2015-2016
Din inre röst
Klassrumsföreställning från 10 år
Bokas i hela länetBlomma blad en miljard
Från 6 år
Spelas i Linköping och i NorrköpingDet var en gång en Drama Queen
Från 6 år
Spelas i Linköping och i NorrköpingGästspel: Snoppen blöder, Om hon var en kille skulle jag vara kär i henne, Din hand har gjort allt detta
1–2 föreställningar i Linköping i november 2015
LÄNKAR
Ung scen öst hemsida Facebook
Jag följer en röst i mitt öra recension Kultursidan.nu 10/9 2014
Ung scen öst ifrågasätter Regelverket recension Kultursidan.nu 14/11 2011
Pingback: Blomma blad en miljard rör runt i sorgen (recension) | KULTURSIDAN.nu