Rasmus Gisby som Kalle.
Enmansföreställning utan skygglappar
På Teater Bråddgatan 34 spelas nu Kalle, Ensammen – en enmansföreställning av och med Rasmus Gisby, en uppsättning av Norrköpings Teaterkompani. Huvudperson är Kalle – en märklig, ganska missanpassad karaktär som ingen någonsin lyckas förstå sig på. Det är dock inte frågan om en charmig outsider; istället handlar det om en ung man som av dem runt omkring honom beskrivs i ordalag som konstig, udda och vid ett tillfälle till och med ond.
De kan inte förstå honom, förstå vad som är konstigt; för han tycks aldrig vara utstuderat elak eller finna någon direkt tillfredsställelse i att göra elaka saker, men gör dem i alla fall. Och kanske är det denna grad av känslolöshet som är så svår att förstå.
Föreställningen tycks delvis ha ett grundsyfte i att spelas för skolklasser, vilket märks ganska tydligt i de olika teman som tas upp. Det förekommer kommentarer och fingervisningar mot i princip alla former av diskriminering och utanförskap. Inom den cirka 40 minuter långa pjäsens ramar avhandlas hatbrott mot homosexuella, rasistiska tongångar, misshandel, kvinnofientlighet och våldtäkt. Kalle tycks bli projektionsyta för det mesta som är orätt och obehagligt – men utan förklaring till varför han blivit sådan. Någonstans är det som om han alltid varit lite annorlunda, lite utanför ramen för vad som är välfungerande och greppbart.
Det mest påtagliga temat är Kalles relation till kvinnor. Hans kvinnosyn är nedsättande och objektifierande, samtidigt som det också finns tydlig fixering. Att Rasmus Gisby valt att låta varje kvinnlig roll gestaltas av en tom, flickaktig klänning på en galge är ett bra grepp; det förstärker den obehagliga attityden på ett subtilt sätt.
I övrigt tenderar temana att staplas på varandra. Kanhända är det ett resultat av viljan att rikta sig till skolungdom. Ser man till detta syfte är det inget fel i att dra i så många trådar som möjligt, att försöka erbjuda så mycket material för diskussion som möjligt. Stilistiskt blir det dock till och från lite övertydligt.
Vad som dock är en väldigt intressant del av pjäsen är varför ingen tycks kunna förstå Kalle, varför han till synes utan anledning blivit som han blivit. Då och då får man vissa indikationer på en besvärlig uppväxt i ett stökigt område, men inte tillräckligt för att kunna bygga upp någon förklaring till hans karaktärsdrag. Försöker man se bakom gestaltningarna av fördomar och utanförskap så blir det en intressant utmaning att försöka tolka karaktären.
Rasmus Gisby berättar i början av föreställningen hur pjäsen är baserad på hans egen relation till denna Kalle. Oavsett om detta är del av pjäsen eller om det faktiskt är frågan om en verklighetsbaserad berättelse har egentligen inte så mycket betydelse – huvudsaken är att berättelsen berättas utifrån. Det är, som det kan se ut, inte så mycket Kalle som berättar sin livshistoria, utan snarare någon som berättar om honom – i ett försök att förstå. Det är troligen på grund av detta det är svårt att hitta fram till karaktären Kalles innersta, men samtidigt tycks inte syftet vara att man skall kunna göra detta. Kalle var svår att greppa, märklig och kanske omöjlig att förstå sig på – och kanhända är det just denna känsla som Rasmus Gisby önskar förmedla.
Pjäsen är, som tidigare nämndes, en enmansföreställning och Rasmus Gisby alternerar med enkla medel mellan olika roller. Han använder sig mycket av sin egen kropp och lyckas bra med att gestalta Kalle och personerna som rör sig i hans närhet.
Sin främsta publik torde Gisby finna i skolungdom, vilket är helt naturligt. Han tar upp teman som är extremt viktiga att uppmärksamma och diskutera. Men självfallet kan även annan publik finna något här. Det är en naken skildring utan skygglappar, som torde lämna få oberörda.
Text: Karolina Nilsson
Foto: Norrköpings Teaterkompani
-
TEATER BRÅDDGATAN 34 Kulturkammaren Norrköping
- Premiär 21 september 2011
spelas även
Kulturnatten lördag 24 september kl 13.30, 17.00, 21.00 - Kalle, Ensammen
av och med Rasmus Gisby
Dramaturgi- och regiråd: Olov Rasch
Ljud & ljuseknik: Johannes Rasch o Joel Askling
Produktion: Norrköpings teaterkompani
- Biljetter 50 kr
teaterkompaniet@gmail.com
0702-30 90 56
Fri entré för skolfolk
Speltid: 40 min
LÄNKAR
Norrköpings Teaterkompani
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
Pingback: Ensam Kalle kommer tillbaka | KULTURSIDAN.nu