Leva livet. Melker Garay menar att döden blir en påminnelse om att ta till vara på livet.
Att definiera livet genom döden
Två syskon, dödsångest och ett samtal. Boken Josef Kinski och döden, skriven av Melker Garay, kom ut år 2009. Nu lever den upp igen, då pjäsen Kinski och döden har urpremiär den 19 mars.
Josef Kinski och döden handlar om hur den döde barberaren Nikolai får i uppdrag att skriva en bok om dödgrävaren Josef Kinski och hans tankar kring döden. Genom att läsa Josefs brev och dagböcker, får Nicolai en inblick i Kinskis underliga tankevärld.
Pjäsen efter boken heter Kinski och döden. Och det finns en tanke med att den heter just det.
– Pjäsen handlar ganska mycket om Josef och Margareta Kinski, och de är alltså syskon. Så vi har en bror, vi har en syster och vi har deras gemensamma historia, så att säga, berättar Kristofer Nilsson Ahlberg, manusförfattare och regissör.
Margareta kommer hem till Josef på långfredagen. Josef är förkrossad. Hans enda vän Nestor har dött, och Josef har dagen innan varit på begravning. Josef och Margareta har inte träffats på väldigt många år. Margareta har en fruktansvärd dödsångest, och utifrån det kommer det långsamt igång ett samtal. Någon som får en större roll i pjäsen är Josefs fågel Vincent, som får vara den som driver på hela processen.
I föreställningen medverkar tre skådespelare, John Hedman, Eva Carlsson och Lise Müller. I rollen som Vincent får man också spela flera olika roller, som Gud och Döden. Repetitionsarbetet har nyligen satts igång på Kulturkammaren i Norrköping. Det hela är i samarbete med Teater Pelikanen.
– Vågar vi inte se våra egna mörka sidor, så kommer vi också drabbas av dödsångest, säger Kristofer Nilsson Ahlby.
Kristofer Nilsson Ahlberg menar att det inte varit lätt att dramatisera romanen och att det har tagit tid. Närmare ett halvår. Samtidigt har han också haft väldigt fria händer.
– Från romanen har jag hittat en berättelse som jag tycker intressant, som har med döden och livet att göra. Det vill säga, vågar vi inte leva, vågar vi inte lära känna oss själva ordentligt, vågar vi inte se våra egna mörka sidor, så kommer vi också drabbas av dödsångest, säger Kristofer Nilsson Ahlberg.
– Alltså, frågan är, hur definierar man livet? Hur ska vi definiera livet? Och då måste man ju tala om döden. Och döden blir så att säga en påminnelse om, kanske, att man måste ta till vara på livet. Det är en av tankarna i Josef Kinski och döden, att han definierar livet utifrån döden. Vi kan också definiera livet utan döden. Och det är väl lite det du tagit till vara på, säger Melker Garay och Kristofer Nilsson Ahlberg håller med.
Melker har själv inte hållit på med eller skrivit teater innan. Men han säger att han är intresserad av det, och att det är viktigt för honom att det händer någonting mer med hans texter.
– Jag har ett intresse av att min litteratur inte bara hamnar mellan två bokpärmar. Jag vill att min litteratur ska komma ut i form av musik, till exempel, säger Melker Garay.
– Jag är väldigt flexibel och teater blir en naturlig del av det här, fortsätter han.
Litteraturälskare. Kristofer Nilsson Ahlbys och Melker Garays samarbete började med ett möte på bokmässan i Linköping.
Kristofer Nilsson Ahlberg och Melker Garay träffades på bokmässan i Linköping 2014. Där startade en dialog om författarskap. Ur den dialogen föddes en idé om ett samarbete. Kristoffer läste Melkers böcker och utifrån det började de prata, vad kan vi göra?
– Jag tror att Melker var mest sugen på Josef Kinski och döden. Sedan när jag började fundera på den, läste den mera noggrant så att säga, gick till botten med den, så fann ju jag ett tema i boken som intresserade., säger Kristofer.
Det som intresserade honom mest var syskonen Josef och Margareta Kinski och deras relation. Hur man som syskon inte har någon kontakt med varandra genom att ha sagt upp bekantskapen, kanske något familjedrama som ligger och bubblar i botten.
– Det handlar ju inte bara om det. Men det var det som gjorde att jag kände, att här kan jag tillföra något. Jag kan lyfta fram någonting som redan finns i Melkers roman, men jag kan lyfta upp det, så det blir ännu tydligare, ännu mer bärande, säger Kristofer Nilsson Ahlby.
De har en tanke med vilken publik de vill visa pjäsen för. Inte specifikt för äldre människor, men för personal som jobbar med människor, inom vården, till exempel. Kristofer Nilsson Ahlberg menar också att de gärna skulle spela föreställningen fram till hösten, och att de första tre föreställningarna är en satsning.
© Text: Jennie Johnson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
19, 24 mars, 2 april 2016, kl 19
Kinski och döden
efter Melker Garays bok Josef Kinski och döden
Manus och regi: Kristofer Nilsson Ahlberg
Arr: Teater Kinski och Teater PelikanenSKÅDESPELARE
John Hedman
Eva Carlsson
Lise Müller
LÄNKAR
Melker Garay hemsida Facebook teater
Kristofer Nilsson Ahlberg hemsida
Teater Pelikanen hemsida Facebook
Pingback: Kinski och döden handlar faktiskt om livet (recension) – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Slutet närmar sig för Kinski och döden – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Prensa Norrköping