• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Först föds man ju på Teater Bråddgatan 34

Balansakt
Balansakt. Gabriella Norenius på glid under repetitionerna av Först föds man ju, som Kaoskultur sätter upp i samarbete med RevolverTeatern.

 

”…vi undersöker vad det betyder”

 

Tre år från idé till snart premiär. På slutet går det fort för teaterensemblen att finna rätt gestaltning, några få veckor. Processen är kanske det viktigaste för Kaoskultur som hittade danska dramatikern Line Knutzons pjäs Först föds man ju och bjöd in RevolverTeatern till samarbete.

Repetition pågår på Teater Bråddgatan 34, närmare bestämt i Andra kammaren. Skådespelarna Gabriella Norenius och Christoffer Mannsdorff Djurberg tycks ha trubbel. Deras rollfigurer alltså. Där är en upphöjd scen, en dörr att gå ut igenom i vredesmod, en stol och vid sidan av en bänk med sittbrädorna på sniskan, som de vita bänkarna som Konsstmuseet ställde ut häromsommaren. Denna bänk är orange och har varit med i en annan föreställning, kanske den inte ens står kvar till premiären.

Scenljuset faller på aktörerna. I publikdunklet sitter Matilda Sahle, Zorba Asplund och Viktor Hedman. Jag lämnar scenrummet tillsammans med Milva Jansson och Tilda Törneke. I publikfoajén kan vi samtala utan att störa arbetet. De två spelar systrar i uppsättningen av Först föds man ju som handlar om relationer.

 

Milva Jansson och Tilda Törneke, Kaoskultur
Fastnade för det vackra språket. Milva Jansson och Tilda Törneke läste pjäsen och tyckte om dess poetiska skönhet.

 

– Jag, Tilda och Christoffer läste pjäsen för tre år sedan och tyckte om den, berättar Milva Jansson, från Kaoskultur som initierat uppsättningen.

De tre – liksom övriga i ensemblen – har nämligen en bakgrund på Marieborgs folkhögskolas teaterutbildning. De som går pedagoglinjen läser pjäsmanus, många pjäsmanus. Diskuterar, fördjupar, släpper, sätter upp. Det blev inte där, inte då. Men nu.

– Det första jag fastnade för är språket. Pjäsen är mycket poetisk, den är inte helt klar men den är väldigt vacker, säger Tilda Törneke.

– Det är repliker som är vackra men som jag inte helt förstått vad det är, tillägger Milva. Pjäsen är mycket öppen, vi undersöker vad det betyder, skapar mening i poesin.

Någon gång i höstas kom arbetet igång på allvar, ensemblen formerade sig. Kaoskultur bjöd in RevolverTeatern till samarbete. De blev sju.

 

Först föds man ju
Vad tycker ni? Går det fram? Ska vi pröva på ett annat sätt? Den öppna arbetsmetoden bygger på trygghet och tillit i gruppen.

 

När de beskriver arbetsprocessen slår det mig att de arbetar anarkistiskt. På riktigt – inte fördomsvarianten av anarkism (även om jag kanske tycker de uttrycker en viss fördom om regissörer). Någon annan skulle kalla det organiskt men här finns en klar medvetenhet och vilja till arbetsmetoden. För Kaoskultur, som gör många olika projekt där teater bara är en form, har det blivit vardag.

– Vi diskuterade hur vi ville jobba. Vi kom fram till att alla ville vara med och bestämma men att vi behövde ett öga utifrån. Så vi frågade Matilda Sahle från RevolverTeatern, säger Milva Jansson.

Hur har då arbetsmetoden fungerat med sju personer som ska ha sitt ord i laget?

– Det har pendlat mellan vilka som säger mycket och vilka som säger lite, svarar Milva.

– Det är okej att säga mycket, det är okej att säga lite och det är okej att inte säga något alls, framhåller Tilda Törneke.

Hösten inleddes med readings, alltså högläsning. Det fortsatte mycket på samma vis, ett gemensamt undersökande av texten, möjliga tolkningar. Alla läste alla roller, inte förrän efter nyår bestämdes vem som skulle spela vad. På så sätt lärde sig fick alla medverkande en gemensam grundförståelse för hela pjäsen, inte bara sin del. Det har de igen nu, när det bara är en kort tid till premiär.

– Vi måste repa nu! Det är ju sista veckan!, avslutar Tilda Törneke.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

19 februari – 12 mars 2016
Först föds man ju

av Line Knutzon
Översättning: Marie Silkeberg
Kostym: Gabriella Norenius
Prod: Kaoskultur & RevolverTeatern

MEDVERKANDE
Milva Jansson
Tilda Törneke
Matilda Sahle
Christoffer Mannsdorff Djurberg
Gabriella Norenius
Zorba Asplund
Viktor Hedman

LÄNKAR
Först föds man ju FB-evenemang
Kaoskultur Facebook
RevolverTeatern Facebook
Teater Bråddgatan 34 Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Först föds man ju på Teater Bråddgatan 34

  1. Pingback: Poetiskt trådtrassel i Först föds man ju (recension) – KULTURSIDAN.nu