Lapptäcke? Defience to the convention I och II av Kunle Adeyemi. Textilfärg på tvåkomponentsplast.
Rebusar som ber om att tolkas
Färgerna är verkligen anslående. Kunle Adeyemis bilder är kraftfulla, de är som rebusar som ber om att tolkas. Den nigerianske konstnärens utställning på Konstforum kan ses ännu idag söndag. Sedan är det slut.
Konstforum har finbesök av en nigerian av kungligt påbrå, en ”prins” i Studion. Dessutom är han Nigerias första filosofie doktor i tillämpad konst någonsin.
Kunle Adeyemi doktorerade 2012 på ”Paintograph and Plaintocast” som nya visuella konsttermer. Teknikerna är uppfunna av honom själv, och här visas ett antal av de senare. Jag har inte sett exempel på de tidigare, så jag har lite svårt att avgöra skillnaden, men konstnären hävdar att paintocast är den utvecklade och färdiga varianten av den tidigare.
Från början var Kunle Adeyemi grafiker och tryckare. Det tycker jag syns tydligt. Faktum är att man nästan skulle kunna använda hans konstverk som tryckmatriser i högtrycksteknik. Man skulle kunna tro att de består av träblock, men tekniken är mycket modernare än så. De är uppbyggda av tvåkomponentsplast.
Lättläst rebus. The politician and his loot är svidande kritik av giriga politiker.
Inget paintocast utan färg – och färgerna är verkligen anslående. Ta bara en sådan bild som A close shave with nature (Birds) I med sina böljande fågelformer och kraftigt cerisa toner mot glänsande smaragdgrönt, guldgult och vitt inramat av kromoxidgrönt. Eller The hand where power resides med komplementfärgerna blått och orange i kontrast.
Allra mäktigast är kanske Defience to the convention I och II, som vardera består av 12 delar. Här liknar det nästan ett textilt lapptäcke. Det sägs också vara textilfärg konstnären använder. Eftersom plasten inte suger åt sig tar det mycket lång tid för den att torka. Jag har svårt att föreställa mig hur den nigerianska konventionen ter sig, men konstverken är som rebusar som ber om att tolkas.
Fast en del är lite enklare. The politician and his loot är svidande kritik av giriga politiker. Imitating the antique forms II bygger på Yoruba-kulturen, som Adeyemi själv är en del av. Den lite större The wheel of progress II som är lite större och hänger centralt får väl anses vara just det – central.
Adeyemi är stor både i Nigeria och övriga Afrika. Han har dessutom besökt och ställt ut i USA, Storbrittannien och Tyskland. Samt i Stockholm. Och hans bilder gjorde en avstickare till Norrköping. Tack för det.
© Text: Michael Strandhed
© Foto: Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
STUDION, KONSTFORUM Norrköping
7 – 21 februari 2016
Kunle Adeyemi
Måleri