Inom offerstenarnas ring. Kvartersteatern har snart urpremiär på Jag lägger ditt liv i mina händer i Hedvigs kyrka. Ifigenia spelas av Rebecka Wahlström.
Antikens urdramer ställer de stora frågorna
Jag lägger ditt liv i mina händer. Ett ansvar och ett offer. Måndag 21 mars, första dagen i stilla veckan, har Kvartersteatern premiär i Hedvigs kyrka. Det är inte ett kristet drama även om önskemålet om en föreställning kom från kyrkan.
Tre föreställningar spelas i kyrkans kor i stilla veckan före påsk, den kristna kyrkans största högtid med långfredagens offer i centrum. Sedan flyttar föreställningen hem till betydligt intimare 3:e kammaren på Teater Bråddgatan 34.
– Klassiska berättare hade kåpa och stav förr i tiden. Per-Olof Engström är redan omklädd i svart kåpa från topp till tå. I ungdomen gick han teaterlinjen på Marieborgs folkhögskola och som diakon i Svenska kyrkan har han gärna använt teaterverktyget i grupper med både unga och äldre. Det är ursprungligen hans idé att gestalta begreppet offer i stilla veckan, dagarna före påsk.
– Jag pratade med Frida. Jag ville få ett poetiskt, modernt drama, säger Per-Olof Engström som också är medlem i Kvartersteatern och väl bekant med verksamhetsledaren och regissören Frida Nyström.
Nu kör vi! Regissören Frida Nyström inför kvällens genomdrag med ensemblen.
Under nyskrivna Jag lägger ditt liv i mina händer finns grekiske dramatikern Euripides tragedi om Ifigenia i Tauris som offras av sin far kung Agamemnon. Att grunden för teaterspelet i kyrkan är ett grekisk drama, såväl från hednisk tid som antikt, bekommer honom inte.
– Det är ett urdrama – det de gjorde var att de tog upp de stora frågor som vi ställer än idag, säger Per-Olof Engström och påminner om att offertanken ingår i alla religioner.
– Det är två år sedan P-O och jag började prata. Så på hösten 2014 började Anna Nygren skriva, fortsätter Frida Nyström. Jag var tydlig med att inte göra någon propaganda för kyrkan, Kvartersteatern är religiöst och politiskt obunden.
Dramatikern Anna Nygren skrev ett verk som vänder och vrider på offerbegreppet, såväl innehållsmässigt som språkligt. Det är poetiskt, så som de antika dramerna också var. Utöver de tre utmejslade rollerna som Agamemnon, Ifigenia och Berättaren utgör teatergruppen en kör i antikens mening. Alltså inte en sångkör utan en grupp som spelar folket, de roller som behövs. Det är ur dessa antika dramer den moderna teatern växt fram.
Betraktare. Lotta Bäck och Jenny Helsing ingår i ensemblens ”kör”, de kliver alltså in i flera olika roller.
Skådespelarna har klätt om. Ifigenia och Agamemnon i individuella dräkter, kören i knäkorta klädnader, smutsvita med svarta ränder från halsen. Under bär de tunna ljusa leggings, de ska spela barfota.
– Det lockade att det var en abstrakt text. Jag tycker om att jobba i en process. Och så det poetiska, säger Jenny Helsing som, när hon återvände till teatern efter flera års uppehåll, anmälde sig till projektet vid Kvartersteaterns upptaktsmöte i början av hösten.
Åke Lindgren kom med lite senare när det blev en plats ledig. Han har alltid hållit på med teater men mest i andra delar av länet. Det som skulle vara ett test har blivit engagerande.
Att arbeta med en lång modern dikt är inte helt enkelt. Många textrader återkommer, upprepas med små variationer av skådespelarna.
– Det är svårt med ett så abstrakt manus, medger Åke Lindgren.
Båda understryker det lockande i att spela både i Hedvigs kyrka och på Kvartersteaterns egen scen, 3:e kammaren på Teater Bråddgatan 34.
– Det blir som två olika pjäser, menar Åke Lindgren och fortsätter: Grundtemat är – vem bestämmer över ditt liv? Det är enklare att offra någon annan. Men man kan också ställa upp för någon annan, som kanske är sjuk, säger Åke Lindgren.
– Det handlar om ansvar, tillägger Jenny Helsing.
Berättaren. Per-Olof Engström tog initiativet till skådespelet.
Genomdraget börjar. Frida Nyström sätter sig längst bak under läktaren vid kontrollbordet för ljud och ljus. Organisten Ulf Tellin placerar sig vid orgelbordet nära koret, därifrån styr han över Hedvigs mäktiga orgel. Hans uppgift är att improvisera mellan dramats olika delar, ”så blir varje föreställning unik”, som han säger.
Jag tar fram kameran, följer skådespelet genom objektivets öga. Det tar en timme.
– Det här gick jättebra. Det var starkt, berömmer Frida Nyström. Orkar ni med ett genomdrag till?
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
HEDVIGS KYRKA Norrköping
21–23 mars 2016 kl 19
3:e KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34
1–10 april 2016, fredag, lördag kl 19, söndag kl 16
Jag lägger ditt liv i mina händer
Manus: Anna Nygren
Regi: Frida Nyström
Kostym: Erik Strömberg
Prod: KvartersteaternSKÅDESPELARE
Patrik Ahlén
Lotta Bäck
Per-Olof Engström
Jenny Helsing
Annette Ingelvik
Maia Lee Lind
Åke Lindgren
Adrian Stenström
Rebecka Wahlström
Lize Öjebrant
LÄNKAR
Kvartersteatern hemsida Facebook FB-evenemang
Pingback: Jag tar ditt liv om och om igen (recension) – KULTURSIDAN.nu