De vet inte om det men det har redan börjat skava. Ashkan Ghods och Stina von Sydow spelar Johan och Marianne i Scener ur ett äktenskap.
”De stora konstnärerna är vittnen”
En vridscen har ställts upp på Teatervinden. Några stolsrader till publiken. Mer får inte plats. Där ska nu ett äktenskap falla samman, scen för scen under loppet av två timmar och några år med start på lördag kväll. För 40 år sedan satt svenska folket klistrat vid TV-rutan. Sedan skilde vi oss.
Ingmar Bergman fångade tidens anda – än en gång – när han skrev och regisserade Scener ur ett äktenskap. Sex scener skrivna för television, för skådespelarna Erland Josephson och Liv Ullman. Serien sändes 1973 och blev en stor framgång. Svenska folket satt som klistrat vid TV-rutorna.
– Lika många tittare som Melodifestivalen, kommenterar Pontus Plænge och tillägger. 1975 blev all time high för skilsmässor i Sverige.
Scener ur ett äktenskap blev film. Och teater. Regissören Pontus Plænge har putsat fram sin egen bearbetning när de sex TV-scenerna bantats till en två timmar lång teaterföreställning med skådespelarna Ashkan Ghods och Stina von Sydow som paret Johan och Marianne, vars tio år tillsammans börjar rinna ut, tidigare än de kunde ana.
Åter till 1970-talet. Scenografen Anna Sigurdsdotter och regissören Pontus Plænge låter skådespelet studsa mot publiken över en tidsrymd av 40 år.
– Johan är skriven som en skitstövel, säger Ashkan Ghods som erkänner att det varit en utmaning att nå dit skådespelarmässigt. Det har varit svårt att omfatta de ämnen som pjäsen omfattar.
Ändå har han nyss suttit i sängen och i rollen som Johan skrutit lättsamt om sina förträffligheter, främst på jobbet men också på andra sätt. Men mycket har hänt med mansrollen sedan 1970-talet och det som var självklart då är främmande för nya generationer. Som att även om både Johan och Marianne har gjort karriär, han är docent i psykologi medan hon är advokat, så är det hon som har det känslomässiga ansvaret för barnen.
– Det är spännande, tycker Stina von Sydow. Roligt att upptäcka att Marianne är starkare än hon tror.
Pontus Plænge och scenografen Anna Sigurdsdotter låter uppsättningen stanna kvar i 1970-talet. Ensemblen menar att mycket i manus är tidsbundet till den tiden, liksom lagstiftning i familjerättsliga frågor.
– Men det relationella är universellt, hur vi kan trampa på varann och älska varann, säger Stina von Sydow.
– Det som skaver mellan att älska och hata varandra, som ligger i en kärleksrelation. Hur man bli totala främlingar efter att ha varit bästa vänner, fortsätter Ashkan Ghods.
– Det är intressant hur relationen kan förändras på en sekund, som när Johan erkänner att han blivit förälskad i en annan kvinna, tillägger Pontus Plænge.
Scenbyte. Vridscenen upptar en stor del av scenytan.
Pontus Plænge tycker att det 40 år långa perspektivet är intressant. Han lyfter fram de politiska reformer som skett och som förändrat kvinnorollen.
– Men hur mycket har hänt? Den känslomässiga biten. Att vara nära någon annan dag ut och dag in, sådant som leder till slitningar och konflikter?
Ensemblen har spelat för provpublik. Det blev handuppräckning, 25 procent hade sett tv-serien. De mindes inte så mycket, mest som en ton eller en stämning.
– Så är det ofta med klassikerna. Det är därför de är så viktiga. Vi måste återerövra dem, låta andra röster uttala orden.
– Klassiker är det som tagit plats i kulturarvet. Det kan göra det på en vecka, som en bok av Torgny Lindgren. En klassiker är något som går in i folkdjupet även om inte alla ser eller läser verket.
Men handlar inte allt om Ingmar Bergman själv? Där svarar Pontus med att så gjorde Strindberg – ”alla roller handlar om honom själv”. Scener ur ett äktenskap är en produkt av sin tid. I andra tider skrev Bergman andra saker, gjorde andra filmer.
– De stora konstnärerna är vittnen. De skapar vittnesprotokollen från sin tid som eftervärlden kan återkomma till för att belysa sin egen tid.
– Därför är varje sann radikal historieintresserad.
Premiär på Stora teatern på lördag. Efter spelperioden i Norrköping blir det en fortsättning i Linköping sent i maj.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
TEATERVINDEN, STORA TEATERN Norrköping
19 mars – 14 april 2016
UNG SCEN ÖST Linköping
25 – 29 maj 2016+
Scener ur ett äktenskap
av Ingmar Bergman
Bearbetning och regi:Pontus Plænge
Scenografi och kostym: Anna Sigurdsdotter
Ljusdesign: Oskar Österholm
Ljuddesign: Michael Andersson
Mask och peruk: Lena Stranger-Weinar
Prod: ÖstgötateaternSKÅDESPELARE
Ashkan Ghods
Stina von Sydow
LÄNKAR
Ingmar Bergman hemsida Scener ur ett…
Östgötateatern hemsida Facebook
Pingback: Äktenskapet sett från ringside (recension) – KULTURSIDAN.nu