Ifigenias död. Fadern/Kungen tar sitt barns liv för ett större syfte, stridsflottans lyckliga resa till kriget. Offertemat upprepas genom föreställningen.
Orden vrids till nya innebörder
I infobladet kallas Jag lägger ditt liv i mina händer för det vackraste Anna Nygren skrivit ”(hittills!)”. Orden är regissören Frida Nyströms. Hon beskriver också pjäsen som ”ett kollage runt ett tema, ett slags flöde av bilder och ord” med syfte att skapa existentiella funderingar. Temat är offer – och våld.
Premiärplatsen Hedvigs kyrka ger en fantastiskt vacker inramning till uppsättningen. Visst kan man tänka sig att många funderat över existensen här. Framme vid altaret hänger en stor tavla av Pehr Hörberg, och fönstermålningarna är både detaljerade och färgglada.
Positionering. Skådespelarna intar olika förhållningssätt till offret.
”Man måste ju prioritera” säger skådespelarna, en efter en – och ställer sig i olika positioner på ”scenen”. Det blir som ett myller av röster, och lekar med ord; ordlekar – som känns igen från bland annat Hej. Nej. En poetisk dansföreställning som Kvartersteatern satte upp förra sommaren.
Då kallade jag Anna Nygren för ordkonstnär, och jag står fast vid att hon är duktig med orden – att vända och vrida dem till nya konstellationer och innebörder. Jag lägger ditt liv i mina händer har dock också det distanserade greppet gemensamt med Hej. Nej. Liksom då saknar jag någon karaktär att relatera till och fästa mig ordentligt vid.
Visserligen finns individerna Ifigenia och hennes far Agamemnon, som är hämtade ur grekisk mytologi, men Ifigenia offras så tidigt att jag har svårt att verkligen känna för henne på djupet. Det blir ingen direkt upptrappning av handlingen, utan snarare en tjatig upprepning – när hon genom en timme ska offras gång på gång.
Men är hon ens Ifigenia hela tiden? Offren genom myten och historien tycks vara fler, men berättandets abstraktion gör skiftena otydliga, medan den poetiska rytmen består.
Flyktingoffer. Här är gruppen utsatt medan individen läser om det på trygg distans.
Den övriga ensemblen, som utgör kören i smutsvita kläder, påminner lite om hattifnattar i sin mystik. De är spännande att se på till en början, men ger förväntan om mer dramatik än vad som faktiskt blir av.
Föreställningen rekommenderas från 13 år, vilket kanske kan förklaras av hotet som i varje fall vilar i luften. Och när Ifigenia illustrerar att huden brinner gör hon det verkligen med inlevelse. Det är öppet för tolkning om hon just nu är offer i Vietnamkriget, Kristusoffret eller någon annan kristen i Rom.
Nutidskopplingar finns, bland annat i en gestaltning av en flyktingbåt. Det mest tänkvärda påståendet tycker jag är: ”Vem är offer för dina fördomar? Du!” Men Ifigenia ångrar sig snabbt, för du är inte den som offras.
Jag lägger ditt liv i mina händer är som en lång, visualiserad dikt som ackompanjerad av kantor Ulf Tellins orgelspel ges en särskild högtidlighet och pondus. Allvaret är vackert.
© Text: Melinda Reyes Hiltunen
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
HEDVIGS KYRKA Norrköping
21–23 mars 2016 kl 19
3:e KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34
1–10 april 2016, fredag, lördag kl 19, söndag kl 16
Jag lägger ditt liv i mina händer
Manus: Anna Nygren
Regi: Frida Nyström
Kostym: Erik Strömberg
Prod: KvartersteaternSKÅDESPELARE
Patrik Ahlén
Lotta Bäck
Per-Olof Engström
Jenny Helsing
Annette Ingelvik
Maia Lee Lind
Åke Lindgren
Adrian Stenström
Rebecka Wahlström
Lize Öjebrant
LÄNKAR Kvartersteatern hemsida Facebook FB-evenemang
Jag lägger ditt liv… får premiär i Hedvig reportage Kultursidan.nu 12/3 2016