• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Flygande Don Quijote från Bolsjojteatern (recension)

Don Quijote
Höga hopp. Ballerinan Ekaterina Krysanova strålar av energi i Don Quijote.

 

Jag måste dra efter andan åt honom

 

Färg, glädje och energi. Baletten Don Quijote sändes ut över världen från Bolsjojteatern i söndags och landade på Cnema. Kärleksparet Kitri och Basilio kompletterade berättelsen om Riddaren och hans väpnare. Men varför så många extra snurrar?

Jag gillar det här konceptet: Live på bio. Man får följa med såväl i foajén som själva salongen och bakom kulisserna, ja förutom att se det som händer på scenen förstås. Man får lyssna till intervjuer med såväl dansare som dirigent och balettens konstnärliga ledare.

Presentatören för kvällens föreställning heter Katerina Novikova och det är också hon som gör intervjuerna, berättar lite om Bolsjojbaletten samt berättar om alla duktiga dansare som har medverkat under åren.

 

Don Quijote
Pas de deux. Dans för två.

 

Jag lyssnar intresserat då jag inte alls är hemma på balett och därför tänker att jag kan lära mig lite. Så får jag veta att Don Quijote specialskrevs för Bolsjojbaletten och att den hade urpremiär år 1869. Sedan dess har denna klassiker varit något av balettens paradnummer. Originalkoreografin gjordes av Marius Petipa och musiken är komponerad av Ludwig Minkus. En ny koreografisk version kom 1999, då av Alexei Fadeyechev.

Det är den versionen vi får se i kväll. Baletten bygger på tre kapitel ur Cervantes roman som handlar om den romantiske riddaren som tillsammans med sin trogne följeslagare Sancho Panza ger sig ut i världen på äventyr. Riddaren hoppas nå ära och berömmelse och bli ett namn på allas läppar. Och det blir han säkert också – men inte riktigt på det sätt han tänkt sig.

Hur går det då att dansa fram en berättelse? Jo, på det stora taget riktigt bra. Det är riktigt underhållande. Mycket färger, mycket glädje, mycket energi och mycket kraft.

Bäst gillar jag Sancho Panza, den rollen måste varit mycket rolig att dansa. I en scen blir han trakasserad av traktens unga män och de bollar med honom som om han vore en trasa och inte en person. Sancho Panza flyger från den ena till den andra, tills Riddaren räddar honom ur hans belägenhet.

Koreografen Alexei Fadeyechev berättar i en pausintervju att man bör se varje dans för sig, och inte som den helhet jag trodde man skulle se den.

 

Don Quijote
Lysande och magiskt. Semyon Chudin och Ekaterina Krysanova i en pas de deux.

 

Danserna i den andra akten är roligare än i den första. Här får vi bland annat se en bländande fandango. Men plötsligt kommer det in två personer och genomför ett långt dansnummer, och vad de båda har med berättelsen att göra förstår jag inte alls.

Huvudpartern av danserna framförs av kärleksparet, den unga Kitri och barberaren Basilio. Kitri dansas av Ekaterina Krysanova på ett lysande sätt. Basilios dans i tredje akten är smått magisk. Semyon Chudin flyger fram, och utnyttjar precis varenda millimeter av scengolvet. Jag måste dra efter andan ”åt honom”.

I tredje akten är det väldigt mycket extra snurrar, piruetter och krumbukter som känns som de inte alls hör till. De tillför inte något till berättelsen, det känns som att de är där för att dansarna ska få visa upp sig en gång till. Och för några blir det många gånger till.

Detta och de många tacken för applåder, liksom mitt i historien gör att det känns onödigt tröttsamt. Jag kommer att tänka på cirkuskonstnärer som stannar upp och liksom uppmanar publiken att applådera. Det känns inte som naturlig uppskattning, utan mer uppfordrande.

Balettföreställningen har sina höjdpunkter, som exempelvis Sancho Panza i första akten, Kitris baklängesvolter i akt två och Basilios magiska dans i akt tre. Dessutom måste ju Kitris och Basilios pas de deux i tredje akten framhållas också. Den är ett nummer som verkligen tillhör klassikerna.

© Text: Eva Lindblad
© Foto: Bolsjojteatern

CNEMA Norrköping

10 april 2015
Don Quijote
Livesänd balett från Bolsjojsteatern, Moskva, via Folkets hus och parker
Musik: Ludvig Minkus
Koreografi: Marius Petipa, ny koreografi Alexei Fadeyechev
Design: Valery Leventhal
Kostym: Elena Zaitseva
Musikalisk regi och dirigent: Pavel Sorokin

DANSARE
Kitri – Ekaterina Krysanova
Basilio, a barber – Semyon Chudin
Don Quixote, an errant knight – Alexei Loparevich
Sancho Pansa, his squire – Roman Simachev
med flera från Bolsjojteaterns ensemble och balett

LÄNKAR
Bolsjojteatern hemsida  Don Quijote
Live på Bio Facebook
Cnema hemsida
Mycket mer än opera Live på bio i vinter säsongprogram Kultursidan.nu 5/1 2016

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.