• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Frukostklubben fyller höga förväntningar (recension)

Frukostklubben
Prinsessan och Förbrytaren. Frukostklubbens karaktärer kommer så småningom varandra närmare, når under den stereotypa ytan. I rollerna Sally Celander och Olle Petersson.

 

Att reduceras till en typ gör det inte lättare

 

Det första jag tänker efter att ha välkomnats av kvällens regissör, Jakob Sjöberg, är hur ska de klara av det här på denna lilla yta? Vi förväntansfulla slår oss ner bland de fåtal stolar som fortfarande är tomma och inväntar att ljuset ska släckas. När dörren in till Kvartersteaterns Tredje kammaren på Bråddgatan 34 stängs är det både överfullt och förväntansfullt i salen, nu är det dags.

Om jag hade haft filmen på VHS-band så hade den redan gått sönder många gånger om. Det är en storfavorit i undertecknads hushåll och därför går jag in med höga förväntningar.

Som tur är levererar både regissören och alla skådespelare om och om igen. Den lilla scenen delas, på ett finurligt sätt, av med hjälp av belysningen vilket ger oss i publiken känslan att vi verkligen följer med den brokiga skaran ut de fåtal tillfällen de lämnar bibliotekets fyra väggar.

 

Frukostklubben
Förbrytaren och Hjärnan. Olle Peterssons rollfigur driver dramat framåt genom att gå till attack mot allt och alla. Här blir Jacob Hermanssons Brian Johansson utsatt. Allison (Lisa Åkerman) iakttar allt som sker.

 

In kommer Hjärnan, Brian Johanson, spelad av Jacob Hermansson och levererar början av det tal som kom att ge The Breakfast Club (1985) närapå kultstatus. Den blandning av humor och osäkerhet som karaktären ställer krav på hanteras lysande av Jacob genom hela produktionen.

Tätt efter talet kommer ytterligare fyra ungdomar som slår sig ner bakom sina bord för att avtjäna den kvarsittning som de av olika anledningar blivit tilldelade. En Prinsessa, en Idrottare, ett Psykfall och sist men inte minst, en Förbrytare.  

Olle Petersson spelar Förbrytaren och har inom ett par korta minuter totalt charmat oss. Någon bakom mig brister ut i stora och ohämmade skrattanfall vilket i min bok måste ses som ett bra betyg. Kraven på att kunna leverera drama till karaktären John Bender växer ju längre vi kommer i uppsättningen och Olle visar att inte heller det är utanför hans förmåga.

Rollen som Claire Standish, Prinsessan, framförs skickligt av Sally Celander och karaktärens manér speglas till den nivå att jag nästan tror att det är filmens Molly Ringwald själv som talar, rör sig och dansar framför oss på scen.

Både Johan Wåhlin och Lisa Åkerman som Idrottaren Andrew respektive Psykfallet Allison visar att även de är väl förtrogna med sina karaktärer. Johans hotfulla kroppsspråk gentemot den ständigt enerverande John Bender sträcker sig ända ut i fingertopparna och Lisas olika leenden och ansiktsuttryck bakom det skymmande håret är spot on!

 

Frukostklubben
Över gränsen. Ljuset skapar avskilda rum, som när Läraren Richard Vernon (Elias Dahlgren) går till attack mot John Bender (Olle Petersson).

 

Filmen, och uppsättningen i förlängning, handlar om fem ungdomar som förkroppsligar olika stereotyper. De lär känna varandra under loppet av en dag och inser att det finns så mycket mer under ytan hos varje person. Trots att de i alla fall inledningsvis ogillar varandra bildar de en gemensam front mot Richard Vernon, Läraren, som spelas av Elias Dahlgren. Det ger en intressant vi mot dem-dynamik där lärarens tröttkörda attityd leder till att han inte blir någon vidare förebild. ”Hjärtat dör när man blir vuxen.” Uttrycker Allison vid något tillfälle.

Vi känner alla igen dessa stereotyper från vår egen skoltid. Uppsättningen visar att en individ består av mer än det vi kanske ser utifrån. Att reduceras till en typ gör det inte lättare att hantera press, osäkerhet och allt annat som hör livet till, oavsett ålder.

Frukostklubben är Jakob Sjöbergs regidebut och han visar på en alldeles utmärkt fallenhet. Om ni läsare är snabba så kanske det fortfarande finns plats på föreställningen som går av stapeln 5/5, klockan 17:00.

Jag hade ändå hoppats på ett slut i freeze frame med John Bender till dånande toner från Don’t you (Forget About Me)!

© Text: Oskar Olsson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

3:e KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

15–16 april, 5 maj 2016
Frukostklubben
av John Hughes

Regi: Jakob Sjöberg
Prod: Kvartersteatern

SKÅDESPELARE
Claire Standish, en prinsessa – Sally Celander

John Bender, en förbrytare – Olle Petersson
Andrew Clark, en idrottare – Johan Wåhlin
Brian Johnson, en hjärna – Jacob Hermansson
Allison Reynolds, ett psykfall – Lisa Åkerman
Richard Vernon, läraren – Elias Dahlgren
Carl Reed, skolans vaktmästare – Johan Ivarson

LÄNKAR Kvartersteatern hemsida Facebook FB-evenemang
Jakob Sjöberg regisserar Frukostklubben reportage 30/3 2016

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.