• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Intim fängelsekonsert med Johan Dalene (recension)

Johan Dalene
Inne i musiken. Även när ögonen är öppna är publiken det sista Johan Dalene tänker på. All koncentration går inåt, för att hitta känslorna som ska ut genom instrumentet.

 

”Passa på att lyssna på honom nu”

 

Jag tror det är sista gången vi kommer honom så nära. Söndagens konsert i Anstaltskyrkan i gamla fängelset i Norrköping var en exklusiv tillställning. Johan Dalenes violinspel är både sensitivt och stabilt, han går djupt in i musiken.

Johan Dalene gav konsert med musik av Grieg, Paganini, Caesar Franck, Bach och Ravel, med och utan pianoackompanjemang av sin mor Inger Dalene.

 

Stig Jacobsson
Kunnig. Stig Jacobsson presenterar musikaliska fakta som vi inte kan hitta på nätet. Rolig och personlig är han också.

 

– Passa på att lyssna på honom så mycket det går. För nu går han ut nian och sen vet vi inte vart han tar vägen i världen, uppmanade Stig Jacobsson som förstås inledde presentationen med att snabbt dra höjdpunkterna i Johan Dalenes CV och puffa för 15-åringens kommande solistdebut med Norrköpings symfoniorkester i september.

Det har han ju rätt i, Johan Dalenes solistkarriär tar sin början med Tjajkovskijkonserten med SON. Även om han lär fortsätta sina studier under många år framöver så kommer han att ge konserter, med små och stora orkestrar. Helt säkert kommer han också att fortsätta med kammarmusik, som han gillar. Och någon gång då och då, men alltmer sällan, gästspela även i hemstaden Norrköping.

Men kommer vi att komma honom så nära igen? Johan stod mitt på den den upphöjda scenen mellan främsta kyrkbänken och anstaltskyrkans speciella kompaktversion av predikstol och altare. Kammarpianot med stol för mamma Inger Dalene rymdes precis bredvid.

Nej, jag talar inte om antalet meter. Jag tänker på den öppna och lugna killen som vågar sluta ögonen inför publiken, han låter oss se när musiken händer inom honom. Han går ögonblickligen in i sitt spel, det är sensitivt, men också stabilt. Jag tror han går in i sin egen värld och låter oss stanna utanför, titta, lyssna.

 

Olov Rasch
Kvalitet. Olov Rasch låter inte några genregränser hindra Norrköpings Teaterkompanis engagemang. Öppen port-projekten, två år i rad, skapar helheter.

 

Norrköpings Teaterkompanis konstnärlige ledare Olov Rasch låter inte ögonblicket gå sig ur händerna. Här görs omtag på förra årets fängelseprojekt Öppen port, nu med fokus på countryartisten Johnny Cash. Skickligt lyfter han in Johan Dalene i helheten.

– Vi är instängda tillsammans, sade Olov Rasch och påminde om att förra årets ledord var Unga drömmar. Då spelade vi Tjechovs Tre systrar, de som saknade förmåga att realisera sina unga drömmar. Ikväll låter vi musiken, känslornas konstart, rena och lyfta våra tankar och drömmar.

Stig Jacobsson introducerar konserten, stycke för stycke. Johan Dalene ska spela första satsen ur Griegs Sonate F-dur. Grieg var mycket ung när han skrev stycket för Ole Bull, den norske virtuosen.

Introts feststämning övergår i nationalromantiska tongångar. Violinen interfolierar med pianot. Det hörs att förväntningarna på Bull var höga, nyansrikedomen får det nästan att låta som ett samtal för två fioler och ett piano.

Allt som sagts om Anstaltskyrkans akustik stämmer. Där finns en rymd, men varken eko eller torrhet. Bara det sitter åhörare i kyrkbänkarna, och det gör det denna kväll, utom allra längst längst fram, så låter det perfekt. Möjligen ska konserterna inte vara för långa, kyrkbänkarna är inte anpassade för det.

 

Johan Dalene
Begränsat utrymme. Scenen är den smala gången mellan kyrkbänkar och altare.

 

Det finns en torr bakgrund till Paganinis rykte om underjordiska förbindelser. 1800-talets store violinist och kompositör drog sig tillbaka och övade på sina svåra stycken i flera månader.

– Det dröjde år innan andra violinister vågade sig på de här teknikerna. Men han törs, säger Stig Jacobsson och pekar med tummen åt Johans håll.

Nu är det inte akrobatiska övningar som krävs i solostycket Caprice nr 4. Efter en dröjande inledning går stycket över i dansanta tag, ofta på dubbla strängar som att han ackompanjerar sig själv. Det går inte så fort som jag tänkt mig ett stycke av Paganini, Johan Dalene lägger mer av känsla i de kraftfulla stråkdragen.

Hela familjen Dalene krävs för Caesar Francks Violinsonat i A-dur. Pappa Torstein vänder blad. Mamma Inger lägger klanger på pianot och Johan flyger med violinen ovanför.

Så här vackert ska inte en 15-åring kunna spela! Johan Dalenes spel ger uttryck för starka känslor men stabiliteten sätter stopp för varje uns av insmickrande sentimentalitet. Tekniken finns där för att uttrycka de känslor som ryms i musiken, vi ser dem speglas i hans ansikte. Ofta blundar Johan, går inåt, glömmer oss som stannar i den yttre musiken.

Det glänser i ögat. Låt oss säga att det är speglingen av den röda flodlampa som lyser upp violinisten, som om solnedgången dröjer kvar.

Det svalnar med Allemanden ur Bachs Partita, följd av lekfull Giga. Undan går det också.

 

Johan Dalene
Pizzicato. Kraftfulla knäppningar med båda händerna i Ravels Tzigane.

 

Ravels Tzigane har allt! Kompositören var inspirerad av romska tongångar men också av Paganini. Johan skruvar några extra tag på stråkens tagel, för att öka ljudstyrkan.

Djärva stråktag, glödande attacker följda av dröjande vemod. Pianot tillrar in, porlar. Johan plockar på strängarna. Med båda händerna!

Intensiteten går tidvis i närheten av behärskat rus och när stråken hoppat (ja, vad skriver man?) klart uppstår jubel, ovationer. Publikens kärlek.

Som belönas med ett extranummer, undersköna Cantabile av Paganini.

Jag tror att det var sista gången jag kom honom så nära. Jag hoppas att jag har fel.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GAMLA FÄNGELSET Norrköping

14 maj – 6 juni 2016

Johnny Cash – He Was A Friend Of Mine
Utställning
Prod: Norrköpings Teaterkompani i samarbete med Riksbyggen Öst

ANSTALTSKYRKAN Norrköping

22 maj 2016
Johan Dalene, violin

Inger Dalene, piano
Konsert

PROGRAM
E. Grieg Sonate F-dur nr 1, sats 1

N. Paganini Caprice nr 4
C. Franck Violinsonat A-dur:
     I: Allegretto ben moderato
   II: Allegro
J.S. Bach ur Partita nr 2 d-moll Allemande och Giga
Ravel Tzigane

Extranummer
N Paganini Cantabile

ÅTERSTÅENDE PROGRAM

29 maj
Föreläsning med Lasse Lindfors

4 juni
Johnny Cash-konsert

Lasse Lindfors, Goce Lamevski & Paulina Anderö

LÄNKAR
Norrköpings teaterkompani hemsida Facebook FB-evenemang
Cashkonsert fylld av både liv och låtar recension Kultursidan.nu 20/5 2016Fängelseporten öppnade för Johnny Cash reportage Kultursidan.nu 17/5 2016
Lasse och Johnny Cash innanför murarna reportage Kultursidan.nu 9/5 2016
Johan Dalene uppslukas av musiken reportage Kultursidan.nu 25/3 2016

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.