Röster från Finland. Annika Leino, Maiju Vaahtoluoto, Alina Koivula, Hilkka Ylinärä, Jussi Vänttinen och Samuli Taskinen ser fram mot att visa upp sig i Stenhammartävlingen.
”Yrkets guldkant att jobba med unga sångare”
”Inför mig står de nakna.” Stenhammartävlingens unga sångare hoppas vinna en språngbräda till de stora scenerna. Onsdagen var en dag för inskrivning och inkvartering. Värdfamiljerna fick en konsert till tack och juryn möttes för första gången.
– Till sist, när finalisterna repeterar med orkestern står de nakna framför mig. Jag har hört dem sjunga under tävlingen. Sjunger de bra men inte kan kommunicera med orkestern? Eller kommunicerar de fantastiskt även om det musikaliska inte är där det ska.
Nader Abbassi är Stenhammartävlingens nyckelspelare på många sätt. Han har en bakgrund som sångare men har sedan lång tid en karriär som dirigent. Det är alltså han som repeterar med de sångare som når finalen, en helaftonskonsert tillsammans med Norrköpings symfoniorkester.
– När jag sitter i juryn så röstar jag som jurymedlem, inte som dirigent, förklarar han.
Inskrivning. Hilkka Ylinärä får program av Stenhammartävlingens administratör Kerstin Högberg.
Tidigt på dagen fylls Louis de Geer med unga sångare. Ett gäng från Sydkorea – det är vanligt att de avslutar sin utbildning med ett eller två år i Tyskland – vinkar glatt mot kameran. Jag hugger en grupp finländska sångare från Helsingfors.
– Jag är här för att få erfarenhet och en plattform, säger sopranen Alina Koivula.
– Och för att visa upp mig, ”visibility”, tillägger sopranen Hilkka Ylinärä. Dessutom vill jag knyta kontakter för jag flyttar till Göteborg i höst och vill hitta nya kompisar.
I bagaget har de noter, bildligt och bokstavligt. De som tävlar ska vara beredda att sjunga sex operaarior, tre oratoriearior, fyra lieder och en sång av Wilhelm Stenhammar, som ju är den tonsättare som är Stenhammartävlingens förgrundsfigur.
Barytonen Jussi Vänttinen har planerat sina första 15 minuter i tävlingen och laddar med Elias ”Es ist genug” av Mendelssohn, ”Heimliche Aufforderung” av J Strauss och så ”Hai gia vinta la causa” ur Le nozze di Figaro. Han siktar med andra ord även på Stenhammartävlingens Mozartpris.
Samuli Taskinen, också han baryton, var med redan för två år sedan. Men då blev han sjuk och sjöng med feber i kroppen.
– Jag ville komma tillbaka och göra bättre ifrån mig. Förra gången gav en del erfarenhet. Den här gången är jag med för att se hur långt jag kan gå.
Erik och Gudrun Liljas är två andra nyckelspelare för Stenhammartävlingen. De ordnar med inkvarteringsmöjligheter för så många som möjligt av de tävlande. I år har de lyckats få värdfamiljer till ungefär 40 av de 68 tävlande.
– Den här tävlingen är stor, den är som ett Europamästerskap. Alla de här unga människorna kämpar i en bransch med hård konkurrens, förklarar Erik Liljas.
Första året de öppnade dörren var det för just den unga kvinna som sedan tog hem förstapriset i Stenhammartävlingen. De har följt henne och andra av sina sjungande gäster i deras fortsatta karriärer.
Musikdramatik. Jurymedlemmarna Olga Kondina och Alfio Grasso gav konsert för värdfamiljerna på onsdagskvällen.
Gianna Lunachi från Schweiz talar svenska. Det visar sig att hon var utbytesstudent i Borlänge när hon var 16 år.
– Det var ett bra år för mig då jag hade fokus på musiken. Jag spelade fiol och sjöng men inte visste jag då att jag skulle bli sångerska.
För henne är det en upplevelse att vara tillbaka i Sverige. Hon hoppas även lära känna fler sångare som kan berätta om hur det går till här, sångkulturen skiljer sig mellan olika länder.
– Jag ser också fram emot att få feedback från juryn, för det får man här även om man inte kommer hela vägen till final.
– Kom och lyssna under första och andra ronden, uppmanar Sonja Stenhammar. Ni har möjlighet att lyssna på de röster som står på de stora scenerna om några år. Det borde vara fullsatt!
Hon talar till värdfamiljerna som bjudits till en mottagning på kvällen. Till festligheterna hör en mindre konsert med två av jurymedlemmarna Alfio Grasso, baryton, och Olga Kondina, sopran.
Prisgivare. Clas Sköld är ny ordförande för Stenhammartävlingens jury. Cecilia Stenhammar, barnbarn till tonsättaren, delar ut ett eget pris för bästa framförande av en sång av farfar Wilhelm Stenhammar.
Stenhammartävlingen, eller Wilhelm Stenhammar International Music Competition som är det officiella namnet, har en internationellt sammansatt jury. Ny ordförande efter Kerstin Meyer är Clas Sköld, som ser fram emot tävlingen med stor entusiasm. Han har suttit med i jury tidigare, bland annat i Estland.
– När jag lyssnar så är jag först ute efter vad sångaren berättar med det som framförs, karisman hör ihop med det.
Utöver berättandet är där ytterligare tre lika tungt vägande faktorer som gör en god sångare – och vinnare – nämligen musikaliteten, vokaltekniken och röstens skönhet.
– Det hör till yrkets guldkant att jobba med unga sångare. Jag vill hitta sådana som jag kan lotsa vidare, lägga upp planer för vilka roller de behöver göra för att utvecklas.
Det visar sig att Clas Sköld i sitt arbete som casting director vid Malmö Opera har god koll på alla som närmar sig slutet av sin utbildning i Sverige och övriga Skandinavien inklusive Baltikum. Och Malmö Opera tar emot elever som gör praktik.
– Jag har redan haft 10 av första dagens sångare hos mig i Malmö. Men när jag sitter i juryn så är jag helt neutral, förklarar han.
Det är inte första gången han är i Norrköping. för många år sedan sjöng han i Hörsalen, som bassolist.
Dirigenten Nader Abbassi har flugit från Genève i Schweiz och kommer med kvällståget till Norrköping. Han hälsar hjärtligt på Sonja Stenhammar och ger mig några minuter innan han ansluter till jurykollegorna. Nader Abbassi leder regelbundet två orkestrar i Egypten, i Kairo och i Alexandria samt ytterligare en i Qatar.
Det är alltså han som kommer sångarna närmst, när finalisterna övar tillsammans inför den avslutande konserten tillsammans med Norrköpings symfoniorkester. Då får han den avgörande kunskapen om dem – hur väl de kommunicerar. De som fungerar på alla plan vill han engagera, i den mån han har pengar i orkesterkassorna.
– Jag är fri att bjuda in vilka sångare jag vill till mina orkestrar, beroende på hur mycket pengar vi har. Ett år kunde jag bjuda in alla åtta finalisterna, förra året bjöd jag in förstapristagaren och tredjepristagaren.
I morgon torsdag börjar första ronden.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
DE GEERHALLEN Norrköping
9 – 16 juni 2016
Wilhelm Stenhammar International Music Competition
Tävling för klassiskt skolade sångare
Konstnärlig ledare: Sonja Stenhammar
Arr: Wilhelm Stenhammars stiftelseFörsta ronden
9, 10 juni kl 10.30 – 16.30
11 juni kl 10.30 – 14.45
15 minuter per tävlandeAndra ronden
12, 13 juni kl 11.00 – 16.30
14 juni kl 11.00-12.45
25 minuter per tävlandeFinalkonsert
16 juni kl 18.00
Norrköpings symfoniorkester
Dirigent: Nader Abbassi
Solister: åtta finalister
Två arior per tävlandeJURY
Claes Sköld, ordförande, Sverige
Nader Abbassi, Egypten/Schweiz
Alfio Grasso, Italien
Olga Kondina, Ryssland
Serge Dorny, Frankrike
Gabriella Ravazzi, Italien/Frankrike
Karin Veres, Sverige
LÄNKAR
Stenhammartävlingen hemsida Facebook
10-åriga Stenhammartävlingen drar igång reportage Kultursidan.nu 3/6 2016