Enkelt till det yttre. En sångare och en ackompanjatör vid flygeln, så ser det ut under första och andra ronden. Nederländska mezzosopranen Florieke Beelen sjöng ett omväxlande program med dramatik och inlevelse. Ursula Rüttiman ackompanjerade.
15 avgörande minuter
Stenhammartävlingen har nu fått internationellt erkännande och det märks. Två medlemmar i den väl sammansatta juryn, ryska Olga Kondina och italienaren Alfio Grasso, bjöd på mäktig konsert vid öppningsceremonin för värdfamiljerna, men i år kanske eleverna överträffar sina lärare.
Efter några sena avhopp landar antalet tävlande på 60 röster. Första ronden utspelas 9, 10 och 11 juni, två hela och en halv dag. Femton minuter har varje sångare till sitt förfogande inför juryn som sitter halvvägs upp i De Geerhallen.
Wilhelm Stenhammar International Music Competition erbjuder två ackompanjatörer, Ursula Rüttiman från Schweiz och Magnus Svensson från Sverige är båda mycket skickliga och erfarna. Den som vill är fri att ta med sig en egen ackompanjatör.
Wagner. Mezzosopranen Maria Casemyr framförde Erdas varning till Oden, ett ovanligt stycke i tävlingssammanhang.
Några sångare kom med ovanlig repertoar. Redan på första förmiddagen började det hetta till. Maria Casemyr, svensk ung alt, sjöng Wagner, ”Erdas varning till Oden” (Wotan), som man sällan hör i dessa sammanhang. Jan Ericsson (ej svensk men tjeck) sjöng slavisk repertoar och Schubert fina ”Schwanengesang” med mäktig bas, liksom Joris Groewels med sin ryska kärleksklagan.
Sopranerna brukar dominera, men de kom ”igång” först under eftermiddagen med Hanna Husahr och Åsa Jäger, extremt olika men här har vi ett par finalkandidater, liksom den duktige svenske basen Nils Gustén, med en bakgrund vid Vadstena-Akademien.
Det är gratis för den som så önskar att sitta och lyssna till första och andra ronden. Dörrarna öppnas mellan varje tävlande då det är möjligt att komma och gå.
Andra ronden börjar söndag 12 juni. Det bli åter två hela och en halv dag för de cirka 30 sångare som då är kvar. Nu har var och en av sångarna 25 minuter till sitt förfogande.
Efter varje rond samlas juryn för att avgöra vilka som går vidare till nästa steg. Resten av eftermiddagen går till att ge feedback och goda råd till dem som inte stannar kvar i tävlingen. Några kommer säkert tillbaka, bättre rustade, om två år.
Professionella lyssnare. Jurymedlemmarna sitter på rad. Närmast kameran sitter Sonja Stenhammar, konstnärlig ledare för Stenhammartävlingen.
Tisdag eftermiddag står det klart vilka som går vidare till final. Onsdagen tar repetitioner med Norrköpings symfoniorkester vid under ledning av dirigenten tillika jurymedlemmen Nader Abbassi.
Antalet finalister är inte spikat men landar troligen på åtta personer. De framför ett pärlband av arior ur den klassiska operarepertoaren. 260.000 kronor i prispengar står på spel, bara förstapriset är på 100.000 kronor. Dessutom följer engagemang och erbjudanden i finalens spår.
Jag avundas inte juryns arbete i år, det kommer att bli svårt att särskilja alla dessa duktiga sångare. Dessutom är gracerna mer jämfördelade mellan män och kvinnor i år.
© Text: Lars Henriksson och Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
DE GEERHALLEN Norrköping
9 – 16 juni 2016
Wilhelm Stenhammar International Music Competition
Tävling för klassiskt skolade sångare
Konstnärlig ledare: Sonja Stenhammar
Arr: Wilhelm Stenhammars stiftelseFörsta ronden
9, 10 juni kl 10.30 – 16.30
11 juni kl 10.30 – 14.45
15 minuter per tävlandeAndra ronden
12, 13 juni kl 11.00 – 16.30
14 juni kl 11.00-12.45
25 minuter per tävlandeFinalkonsert
16 juni kl 18.00
Norrköpings symfoniorkester
Dirigent: Nader Abbassi
Solister: åtta finalister
Två arior per tävlandeJURY
Claes Sköld, ordförande, Sverige
Nader Abbassi, Egypten/Schweiz
Alfio Grasso, Italien
Olga Kondina, Ryssland
Serge Dorny, Frankrike
Gabriella Ravazzi, Italien/Frankrike
Karin Veres, Sverige
LÄNKAR
Stenhammartävlingen hemsida Facebook
Sångarna som vill tävla, lära och vinna reportage Kultursidan.nu 8/6 2016
10-åriga Stenhammartävlingen drar igång reportage Kultursidan.nu 3/6 2016