Kan du koppla mig? Mor Matilda (Carina Perenkranz) ringer en hel del. Ofta till sonen Lennart och till farbror Sten-Henrik.
Nils-Erik tuppar sig med Valdemar och slår vad
Snålvatten & Jäkelskap. Titeln träffar mitt i prick för sommarens buskis i Färgargården. Chopp event radar upp den ena rollfiguren knepigare än den andra. Ska Nils-Erik lyckas lägga beslag på farbrors pengar? Premiärpubliken trivdes gott, hörde bra men såg lite sämre.
Stefan & Krister är ett begrepp sedan länge. De slog igenom med Jäkelskapstrilogin som spelats på hemmascenen Vallarna, Falkenberg, och turnerat land och rike runt. Samt visats i TV. Chopp event spelade den sista delen i trilogin, Barnaskrik & Jäkelskap, i Knäppingsborg förra året men nystartar med den första, Snålvatten & Jäkelskap, på Färgargården. Regisserar gör Kristers son Lars Classon och det gör han rätt i.
Färgargården som är ett museum och, vid de få tillfällen det är öppet, kan berätta sin del av Norrköpings historia. Själva gårdsmiljön är tack och lov alltid tillgänglig, en ljuvlig oas.
Premiärpubliken fyller den lätt sluttande gårdsplanen som omgärdas av stuga och stall samt gärdsgården, som gränsar mot grönskan, Strömmen och Fängelset på andra sidan vattnet. De som sitter på första raden ser utmärkt. Bakom dem når mycket fram, men inte allt, särskilt inte när aktörerna sitter ner på gården framför huset. Tack vare myggor (elektroniska) och högtalare hörs det bra – och det är ju roligt, för ordvitsarna flyger som tättingar.
Tänk om: Matilda vill så gärna göra ett par av sonen Lennart och grannen Valdemars driftiga dotter Inga.
Den vackert skurna dörren på verandan öppnas och stängs när fru Matilda springer ut och in i sina många husliga bestyr. Ofta talar Matilda i telefonen vid det öppna fönstret, som när maken Nils-Erik har kommit på bättre tankar.
– Vi borde ta hand om de gamla i samhället, säger han och lockar henne att ringa och bjuda sin gamla farbror Sten-Henrik ut till gården.
Nils-Erik är som ättling till Jeppe på berget i rakt nedstigande led. Visste vi inte det tidigare så lär han oss det snabbt. Han är lat. Han är också elak och så dumsnål att han till och med lurar sig själv. Utan Nils-Erik och hans slingrande ränkspel skulle det inte bli mycket till buskis på Färgargården.
1947 – var det bättre då? Här skildras efterkrigstidens Sverige bland ”vanligt folk” och Nils-Erik tror sig veta vem som är förmer än andra. Han själv förstås, som äger gård och skog, som har en son när grannen Valdemar bara har en dotter. Mattias Schönbeck sätter tummarna i västfickorna och putar ut med bröstet. Utom när han kröker rygg för det dåliga samvetet i fru Matildas gestalt. Kanske, kanske att han älskar henne – eller är det bara äganderätten till kvinnan som får oss att tro att det glimrar innerst inne?
Carina Perenkranz skapar en ovanligt mild Matilda, alltid redo att tolka allt till det bästa. Oavsett om det är makens lister eller sonen Lennarts brister.
Lennart ja, han spelas av Christoffer Perenkranz som gör en yngling, som är valhänt i livet och försagd inför kvinnorna. Utom när han får sprit i kroppen – då blir han som förbytt. Nej, den formen av alkoholromantik är inte rolig längre. Vi vet hur det leder vilse, humorn bor granne med tragedin.
Tur att då Inga, dotter till grannen Valdemar, är en skärpt och genomskådande kvinna i stadskvinnans piffiga hattar. Anna Bromee gör en strålande insats, inte minst i sin resoluta förklaringsmodell av företagsekonomi.
Snabbleverans. Nils-Erik möter Sten-Henrik vid bussen och kör hem honom.
Som många i publiken redan känner till tuppar sig Nils-Erik med grannen Valdemar. När Valdemars Inga är på väg att göra stora affärer hettar det till och de slår vad; Nils-Erik tänker kamma hem affären och få Valdemars drängtjänst på köpet.
Men hur få pengar till affären? Nils-Erik kläcker planer. Och sumpar dem. Och kläcker nya. Och sumpar även dessa.
Det är här Stefans & Kristers storhet ligger. De drar så långt till dess att det brister. Sedan drar de tokigheterna längre och längre ändå. Med tidsavståndet till 1947 och i stunden känner sig ingen träffad. Men kanske något gnager efteråt.
Regissören Lars Classon har bearbetat föreställningen. Det är rappt och det snurrar allt fortare, särskilt efter paus.
I Snålvatten & Jäkelskap finns alltså en handlingslinje. Plus en del gags, som häller än mer färg på figurerna.
Som när Valdemar lurar brevbäraren Dag-Otto att köpa en gammal båt som egentligen saknar ägare. Det ger Lars Fagers charmör och fadersstolte Valdemar en behövlig skuggsida, annars hade han blivit för snäll. Han står också som det modernas budbärare även om uttalet blir galet, som i ”nyllonstrumpor”.
Om ordvitsarna – gärna under bältet – är tättflygande så kan Jocke Johanssons osedvanligt korkade brevbärare Dag-Otto (ändå har han en plats i samhället) inte öppna munnen utan att det blir befängt. Det är en prestation att spela en hel föreställning utan att uttala bokstaven ”r”, från första replik till sista.
Roger Melins rike farbror Henrik är rakknivsvass.
Milda Matilda är den som tar hem hela spelet. Den som är ”ett as och elak på riktigt” vinner inte! Det är ett gott budskap.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
FÄRGARGÅRDEN Norrköping
12 juni – 14 augusti 2016
Snålvatten & Jäkelskap
Av Stefan & Krister
Regi: Lars Classon
Prod: Chopp eventSKÅDESPELARE
Carina Perenkranz
Mattias Schönbeck
Christoffer Perenkranz
Lars Fager
Anna Bromee
Jocke Johansson
Roger Melin
LÄNKAR
Chopp event hemsida Facebook
Snålvatten & Jäkelskap med Chopp event reportage Kultursidan.nu 8/6 2016
Mycket teaternöje även sommaren 2016 LISTA Kultursidan.nu 26/5 2016