Var din egen drottning. Ellinor Sjöbergs fotoserie I am my own queen lyfter fram personer som är sig själva.
Öppnar samtal om livsåskådning och identitet
Sedan flera år samarbetar Arbetets museum med Fotoskolan i Gamleby. Den här gången var uppdraget: skildra det 25-årsjubilerande Arbetets museum. Efter att besökt och studerat museets verksamhet och värdegrund fastnade eleverna för museets kreativa verksamhet mot ungdomar.
Resultatet blev utställningen Generation Z.
Generation Z är den generation som är född från mitten av 1990-talet. Det är ungdomar som alltid haft internetuppkoppling och mobiltelefoner. Att finnas på sociala media är lika naturligt som att andas för dem. Fotoeleverna från yrkeshögskoleutbildningen Fotograf för Reklam och Magasin vid Gamleby folkhögskola är bara aningen äldre.
En mer öppen generation. Jennie Kempes bilder heter #Relationshipgoals.
Ellinor Sjöberg visar sin fototriptyk I am my own queen. Hon har fotat tre vänner som hon beundrar för att de är starka, karismatiska och tror på sig själva.
– Man kan titta på bilderna och säga ”jag är min egen drottning”, säger hon. Du kan om du vill, och ta ingen skit från omvärlden. Jag vill ge Generation Z ett bättre självförtroende.
I fotodiptyken Same love visar Michelle Richardsson två tjejer. Samhället blir alltmer öppet, säger hon, men samtidigt går det tillbaka på det privata planet. Just nu är skjutningarna i Orlando, där 50 personer dog, kusligt aktuella. All kärlek är kärlek. Arbetets museum har från början varit djupt engagerad i priderörelsen i Norrköping.
Jennie Kempe vill i sina bilder #Relationshipgoals också visa fram den enkönade kärleken. Eller kanske snarare drömmen om att på ett naturligt sätt få visa den öppet. Målet för kampen.
Linnea Sundemo har med #Byggdinegenstudio skapat instruktioner för hur man lätt ska kunna göra en liten fotostudio. Det är inspirerat av museets kreativa verkstad. Ett exemplar finns uppbygt på plats. Billigt är det, och med led-lampor blir det miljövänligt.
– Här kan ungdomar hänga, ta selfies och # sig själva till sociala medier, säger hon.
Julia Donkas bild heter ¯\_(ツ)_/¯. Det är en emoji (eller rättare sagt en japansk kaomoji, eller analog smiley) för axelryckning. Hur är det egentligen med skärmanvändandet – är det bra eller dåligt? Eller är det så att man inte behöver ta ställning och kan rycka på axlarna åt det? Det är ju så naturligt.
– Jag fattar inte, ibland blir jag så arg. Jenny Wahls Young-ish berättar om starka känslor.
Rebecca Wahls Dissar du kött? är en uppmaning till ungdomar att minska på (eller helt avstå från) köttätande. Texterna är hämtade från WWF. Hon pratar reklamspråk, men inte lika tydligt som Karin Wallström som i Meal replacement replacement proffsigt leker med fotomontage. Proffsigt, men inte lika allvarligt menat. Här syns det att Fotoskolan i Gamleby är inriktad mot reklam, vilket inte märks så tydligt i andra elevarbeten.
Jo kanske (men ändå inte) i Mattias Månsson Unisex. Hade den varit gjord av någon i min generation, Generation X (den ironiska generationen), hade man sett det som ett skämt. Men det han skriver i katalogen gör allvaret tydligt:
”De stereotypa Barbie & Ken har nu fått en rival. Det är dags att normalisera det som redan är ”normalt” i samhället. Jag har skapat en docka med kläder som är något för båda parter.”
Det är bara några exempel av de 23 elevarbeten som visas. Det är en bra utställning av ungdomar som talar till ungdomar som bara är några få år yngre. På så sätt är den unik. Gamla stötar i Generation X skulle inte ha kunna gjort det på samma vis. Inte utan att vara ironiska/sarkastiska/mästrande mot dem. Här präglas bilderna och videoverken av en känsla av välvilja och medkännande. På sätt och vis är det som om de talar till de ungdomar de själva nyss, alldeles nyss, var.
Då är det synd att utställningen visas under den tid när alla ungdomar har sommarlov. Några kommer säkert att hitta hit men de flesta gör det inte. Den är som gjord för att visas för högstadiet och gymnasiet som diskussionsöppnare för livsåskådningsfrågor och identitet.
Det är bara att hoppas att lärare i samhällskunskap, svenska och bild antecknar i kalendern att den pågår till den 11 september – och påpassligt bokar in ett besök i början på terminen.
Men Kultursidan.nus unga läsare har då redan lytt mitt råd och sett den. #skitbra
Som Emmy-Lie Wilson visar i sin bild av kartnålar, 6.365, så har Arbetets museum bara stängt 6 dagar om året, så ni har haft alla möjligheter.
© Text och foto: Michael Strandhed
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
ARBETETS MUSEUM Norrköping
18 juni – 11 september 2016
Generation Z
Elevarbeten från Fotoskolan i Gamleby
Prod: Yrkeshögskolan Fotograf för reklam och magasin, Folkhögskolan i Gamleby med stöd av Landstinget i Kalmar län
LÄNKAR
Arbetets museum hemsida Facebook FB-evenemang Generation Z
Fotoskolan vid Gamleby folkhögskola hemsida