• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

”La” Nilsson vann Stenhammartävlingen (recension)

Christina Nilsson
Första pris. Christina Nilsson tog hem förstapriset i 2016 års Stenhammartävling. Finalens startfält bestod av nio strålande duktiga operasångare.

 

Wagner gav henne priset

 

Wagner tog priset. Sverige har åter en lysande operasångerska med efternamnet Nilsson. Dich teure Halle ur Wagners Tannhäuser gav Christina Nilsson, född 1990, första pris i Wilhelm Stenhammar International Music Competition som avgjordes på torsdagskvällen i De Geerhallen i Norrköping. Hon erhöll även ett annat av de priser som delades ut.

I Finalkonsertens andra akt sjöng hon en aria ur Aida av Verdi, men att det var Wagner som gav henne priset bevisades av att segerarian blev Dich teure Halle.

 

Finalisterna
Nio finalister. Här har de just avslutat konserten. Från vänster Sofie Asplund, Hanna Husáhr, SeungJu Bagh, Annika Schlicht, Elli Vallinoja, Won Kim, Åsa Jäger, Florieke Beelen och Christina Nilsson tillsammans med dirigenten Nader Abbassi och Norrköpings symfoniorkester.

 

Det var ett starkt startfält med ytterligare tre svenskar, två sydkoreaner samt en sångare vardera från Tyskland, Finland och Nederländerna som Christina Nilsson tävlade emot. Sju kvinnor och två män som nu skulle få visa upp sig en sista gång inför juryn.

Av de 60 tävlande som anlände till Norrköping den 9 juni hade 27 sållats ut efter första ronden, och efter andra ronden återstod alltså nio sångare till torsdagens finalkonsert med Norrköpings Symfoniorkester.

En festklädd orkester inledde med musik ur Wagners Lohengrin under ledning av kvällens dirigent, Nader Abbassi. Musik inför ett bröllop kändes helt rätt inför denna kväll fylld av förväntan.

Så var det dags för tävlingen. Varje sångare fick uppföra två arior och hade på så sätt möjlighet att visa upp sin bredd i både repertoar och teknik.

 

Hanna Husáhr
Mozarts känsliga uttolkare. Hanna Husáhr sjöng Ach Ich fühl’s ur Trollflöjten i första akten.

 

Min favorit var den svenska sopranen Hanna Husáhr, född 1983, som i första akten gjorde en mycket vacker och känsligt framförd aria ur Mozarts Trollflöjten. Med en både skör och stark röst berörde hon starkt med sin tolkning. I andra akten visade hon en insmickrande och skämtsam sida som kokett ung flicka när hon sjöng en aria ur operan Manon av Massenet. Hanna Husáhr blev också en av kvällens pristagare då hon fick motta Mozartpriset.

Även de två andra svenska sopranerna, Åsa Jäger (född 1984) och Sofie Asplund (född 1985), gjorde fina framträdanden, men det räckte inte ända fram. Åsa Jäger valde faktiskt att göra samma aria ur Tannhäuser som Christina Nilsson vann hela tävlingen med, Dich teure Halle. Intressant för oss i publiken att få lyssna på två uttolkningar under samma kväll. I andra akten gjorde Åsa Jäger en magnifik ”isprinsessa” i arian In questa reggia ur Puccinis Turandot.

Sofie Asplund gav oss en sprudlande Julia ur Gounods opera Romeo och Julia, och i andra akten en pragmatisk ung dam ur Don Pasquale av Donizetti.

Inte heller mezzosopranen Ellli Vallinoja från Finland (född 1988) lyckades ända fram till prispallen, trots en uttrycksfull aria ur Rossinis L’italiana in Algeri och i andra akten en övertygande Olga ur Eugene Ongein av Tjajkovskij.

 

SeungJu Bagh
En behaglig tenor. Andrapristagaren SeungJu Bagh sjöng en aria ur Donizettis Kärleksdrycken i första akten.

 

SeungJu Bagh (född 1990), tenor från Sydkorea, däremot vann juryns gunst och kvällens andra pris. Han var återhållet känslosam i sin tolkning av den välkända Una fortiva lagrima ur Donizettis Kärleksdrycken. En ren njutning att lyssna till. Hans rena och klara röst kom också till sin rätt i arian ur Bizets Carmen.

Tredjepriset gick till mezzosopranen Annika Schlicht från Tyskland (född 1988). Med stor inlevelse gjorde hon en av Charlottes arior ur operan Werther av Massenet. En opera om den hysteriske mannen, som kvällens programvärd, Camilla Lundberg, så fyndigt presenterade operan som bygger på Gothes roman Den unge Werthers lidande.

Camilla Lundbergs korta, men snärtiga, presentationer av både sångare och operor var mycket uppskattade av publiken. Inte sällan lockade hon till skratt med sina pricksäkra beskrivningar av intriger och situationer som förde oss rakt in i handlingen där arian utspelade sig. Avslappnat men med spänst höll hon upp tempo och fokus under hela konserten.

 

Florieke Beelen
Dramatisk mezzosopran. Florieke Beelen inledde sin aria ur Cosi fan tutte så här. Hon nådde delad fjärdeplats och vann även Stenhammarpriset.

 

Det fjärde priset blev tudelat mellan mezzosopranen Florieke Beelen (född 1987) från Nederländerna och barytonen Won Kim (född 1985) från Sydkorea. Won Kim bjöd på arior ur Massenets Hérodiade och Verdis Falstaff. Hans röst var behagfull och uttrycksfull och kom särskilt till sin rätt i arian ur Falstaff.

Florieke Beelen sparade inte på krutet i Cosi fan tutte av Mozart. Det slog gnistor om den arian. I andra akten sjöng hon ur Donizettis La Favorite. Florieke Beelen kammade även hem Stenhammarpriset som Wilhelm Stenhammars barnbarn, Cecilia Stenhammar, delade ut för bästa uttolkning av en av Stenhammars sånger.

Det allra viktigaste priset, som Sonja Stenhammar uttryckte det, publikens pris, tillkännagavs allra sist. Alla i publiken hade möjlighet att rösta på sin favorit, och här var publiken och juryn enig – publikens pris gick till förstaprisvinnaren Christina Nilsson.

© Text: Felicia Eriksson och Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

16 juni 2016
Finalkonsert
Wilhelm Stenhammars International Music Competition
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Nader Abbassi
Programvärd: Camilla Lundberg, musikkritiker

FINALISTER
Sofie Asplund, sopran
SeungJu Bagh, tenor
Florieke Beelen, mezzosopran
Hanna Husáhr, sopran
Åsa Jäger, sopran
Won Kim, baryton
Christina Nilsson, sopran
Annika Schlicht, mezzosopran
Elli Vallinoja, mezzosopran

PROGRAM

Akt 1
Wagner  Förspel till akt III  ur Lohengrin
Wagner Dich teure Halle ur Tannhäuser
Saint-Saëns  Amour! Viens aider ma faiblesse ur Simson och Delila
Massenet  Vision fugitive ur Hérodiade
Gounod  Je veux vivre  ur Romeo och Julia
Rossini Cruda sorte ur L’italiana in Algeri
Donizetti Una fortiva lagrima ur Kärleksdrycken
Mozart Smanie implacabili ur Cosi fan tutte
Mozart Ach ich fühl’s ur Trollflöjten
Wagner  Dich teure Halle ur Tannhäuser

Akt 2
Massenet
  Werther, Werther…  ur Werther
Massenet Je marche sur tous les chemin ur Manon
Bizet La fleur, que tu mávais jetée ur Carmen
Puccini In questa reggia ur Turandot
Tjajkovskij  O Tanja ur Eugene Onegin
Donizetti Quel guardo… ur Don Pasquale
Verdi E sogno? O realta ur Falstaff
Verdi O patria mia ur Aida
Donizetti O mon Fernand ur La Favorite

PRISER
Första pris: Christina Nilsson
Andra pris: SeungJu Bagh
Tredje pris: Annika Schlicht
Fjärde pris: delat mellan Won Kim och Florieke Beelen
Mozart pris: Hanna Husáhr
Publikens pris: Christina Nilsson
Stenhammarpriset: Florieke Beelen

JURY
Claes Sköld, ordförande, Sverige
Nader Abbassi, Egypten/Schweiz
Alfio Grasso, Italien
Olga Kondina, Ryssland
Serge Dorny, Frankrike
Gabriella Ravazzi, Italien/Frankrike
Karin Veres, Sverige

LÄNKAR
Stenhammartävlingen hemsida Facebook
1:a ronden för 60 sångare i De Geerhallen reportage Kultursidan.nu 10/6 2016
Sångarna som vill tävla, lära och vinna reportage Kultursidan.nu 8/6 2016
10-åriga Stenhammartävlingen drar igång reportage Kultursidan.nu 3/6 2016

Tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to ”La” Nilsson vann Stenhammartävlingen (recension)

  1. Pingback: Christina Nilsson i direktsänd Aida – KULTURSIDAN.nu

  2. Pingback: Christina Nilsson till Gyllene upptakt – KULTURSIDAN.nu