Maj-Britt. Fru Aurores systerdotter (spelad av Jenny Silfvenius) hittar kärleken nästgårds, trots att moster har andra planer.
Brödernas osämja ställer till det för kärleken
Det är uppsluppen stämning och en talrik publik som möter mig innan Kalbokulturs premiär för Söderkåkar – denna klassiker bland folklustspel. Man har använt sig av det faktiska torget på Knäppingsborgs innergård som spelplats för Gideon Wahlbergs berättelse om olika livsöden i 1930-talets Södermalm. Det bjuds på en livfull föreställning med härliga sångnummer.
Den vackra innergården med sina mörkröda rosor i kontrast till den gula putsen utgör skådeplats för dramatiken som utspelar sig mellan de två bröderna Johan (Frippe Petterson) och Erik (Roger Melin) som delar samma gård. De har fått en mycket olika, och kan tyckas ojämn fördelning av arvet efter sin far, men lever trots det sida vid sida.
Wahlberg presenterar redan i handlingens början klasskillnaden mellan bröderna. Den ene är grosshandlare med fint hus och förnäm hustru, medan andre brodern är arbetare och bor i träkåk. Mellan de två bröderna råder osämja.
Gemenskap. I Johans och Hannas hus råder trivsel, vänner är välkomna.
Man gestaltar en kritik mot de högre klassernas kärlekslösa liv med fokus på materiella ting. Annorlunda är det med arbetarens familjeband som kännetecknas av genuin kärlek och lojalitet, som porträtteras i Johans förståndiga och ömsinta hustru Hanna (Helena Lord).
Brödernas olika klasstillhörighet medför också att kärleken som utvecklas mellan den yngre generationens Maj-Britt (Jenny Silfvenius) och Albin (Elias Dahlgren) får komplikationer då de går emot konventionerna.
I karaktärsgalleriet möter vi även andra, till exempel den frigjorda husan Malin (Lotta Månsson) och hennes svärmande kavaljerer (Jakob Sjöberg och Johan Petterson) och en pilsk advokat som byter föremål för sina lustar under pjäsens gång.
Sångfåglar. Husan Malin och hennes karlar utgör ytterligare ett steg på klasstegen, en uniformerad underklass.
Manuset innehåller en del intressanta dilemman och teman, både komiska och allvarliga. Dock låter man sig inte utveckla situationerna tillräckligt för att de ska göra något djupare intryck. Det resulterar, trots i många fall starka skådespelarinsatser, i att det blir en ytlighet i framträdandet där det funnits chans att utforska manusets skiftningar mellan skratt och mörker.
Ensemblen lyckas bjuda på folklustspelets glädje och lekfullhet. Önskar man en trevlig sommarkväll med skratt och sång med fint ackompanjemang av kapellmästare Alexandre Ambec, så rekommenderar jag att man ser Kalbokulturs Söderkåkar.
© Text: Ann-Sofie Engström
© Foto: Josefina Dernsjö
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
KNÄPPINGSBORG Norrköping
1 – 16 juli 2016
Söderkåkar
av Gideon Wahlberg
Regi: Frippe Pettersson
Regiassistent: John Hedman
Kapellmästare: Alexandre Ambec
Scenografi: John Hedman och Frippe Pettersson
Kostym: Kerstin Hedman
Rekvisitaansvarig, sufflering: J-B Pettersson
Arr: KalbokulturSKÅDESPELARE
Erik Jaeson Roger Melin
Aurore Anki Wastesson
Maj-Britt Jenny Silfvenius
Johan Jonsson Frippe Pettersson
Hanna Helena Lord
Albin (Abbe) Elias Dahlgren
Josefsson Janne Gustavsson
Aurelius Janne Gustavsson
Larsson John Hedman
Jana Annicka Ljung
Malin Lotta Månsson
Karlsson Jakob Sjöberg
Olsson Johan Pettersson
LÄNKAR
Kalbokultur hemsida Facebook FB-evenemang
Söderkåkar byggs mitt i Knäppingsborg reportage Kultursidan.nu 25/6 2016
Mycket teaternöje även sommaren 2016 LISTAN Kultursidan.nu 26/5 2016