Det är natt. Sopranen Sigrid Vetleseter Bøe gestaltar krigaren Fingallo i Comala. Ebba Lejonclou (sittande) ingår i kören.
Nina och Comala siktade mot 1800-talets trend
I sommar lever hon sin dröm. Redan när Ebba Lejonclou gick ut De Geergymnasiet i Norrköping förra året siktade hon mot operascenen. Nu sjunger hon i kören till Vadstena-Akademiens uppsättning Kär och galen, två 1700-talsoperor, som snart har premiär på Vadstena slott.
På fredag har dubbeloperan Kär och galen premiär på Vadstena slott. Vadstena-Akademien repeterar i det stora rummet en trappa upp i slottet. Det är en stor apparat med solister, kören och musikerna – alla unga och under pågående utbildning. Ebba Lejonclou är en i kören, där alla går eller har gått Vadstena folkhögskolas utbildning mot romanssång.
– Det hade inte kunnat bli bättre än så här. Först ett inspirerande år med bara klassisk sång och nu att vara med i sommarens uppsättning.
Redan under gymnasieåren följde Ebba Lejonclou Vadstena-Akademiens uppsättningar.
– Alltid nytänkande, cool uppsättning och scenografi, berömmer hon. Och solisterna studerar på operaskolor, annars brukar de kännas så långt borta.
Konstnärlig ledning. Nils Spangenberg är Vadstena-Akademiens konstnärlige ledare, Deda Cristina Colonna regisserar årets uppsättning och Ann-Margret Fyregård står för scenografi och kostym.
Kär och galen består av två operor från sent 1700-tal. Först ges Nina eller Den af kärlek svagsinta som den hette i Carl Stenborgs svenska (endast lätt moderniserade) översättning från 1792 och som kom bara tre år efter premiären i Italien 1789. Efter paus ges Comala från 1780, som sjungs på italienska och där den svenska texten projiceras på slottssalens vägg.
– Båda operorna pekar framåt mot romantiken med fokus på kvinnans psyke. Då utvecklades sopranens roll i operan, det blev en genre med kvinnor som blev galna, berättar Vadstena-Akademiens konstnärlige ledare Nils Spangenberg.
Vid den tiden som operan utvecklades var det librettisterna som var de stora stjärnorna. Tonsättarna ansågs som hantverkare, en åsikt som ju skiftat i vår tid där librettisternas namn hamnat i skuggan.
– I Italien är operalibrettot erkänt som bra poesi, kontrar Nils Spangenberg. Det är ett vetenskapligt ämne som studeras.
Ett spel för dagen och ett spel för natten. Ann-Margret Fyregårds kostymskisser ger en föraning om hur sångarna är klädda vid premiären.
Sångspelet Nina finns i två tonsatta versioner, här är det originaluppsättningens Giovanni Paisiello som skrivit musiken. Efter urpremiären 1789 försvann musiken även om librettot sattes upp i Stockholm några år senare med en annan kompositörs verk. Nu har alltså musikforskarna hittat berättelsen om en ung flicka som inte får gifta sig med den hon älskar och därför förlorar förståndet.
– Det är en spännande historia med bra musik, kommenterar Nils Spangenberg som i år samarbetar med forskningsprojektet ”Performning Premodernity” vid Stockholms universitet.
Där har man även vaskat fram samtida verket Comala. Även detta stycke handlar om kärlek och förvecklingar, Comala tror att hennes älskade Fingallo dött i strid. Nina utspelas under dagen, Comala under natten.
– I Nina där är vi bybor som reagerar som vanliga människor på den galna kvinnan Nina. I Comala är vi barder, nästan övermänskliga figurer, en del av naturen som inte bryr oss så mycket om människornas värld, beskriver Ebba Lejonclou som själv gillar Comala bäst.
– Den är roligare att sjunga och förmodligen att titta på också.
Närhet. Sångare ur kören tillsammans med harpisten under en repetition av Comala.
Om sångarna hämtas från svenska operautbildningar så kommer unga musiker från hela Europa till Vadstena. 22 musiker ingår i orkestern där stråkarna sitter i en grupp och blåsarna i en annan.
– De spelar utan dirigent, som de gjorde på den tiden. De som har varit med här är sedan eftertraktade musiker, påpekar Nils Spangenberg.
Vid sidan av Vadstena-Akademiens operauppsättningar har musikkonserter vuxit fram genom åren. Nils Spangenberg lyfter i år fram Kammarmusikakademien vars kärntrupp utgörs av Vadstenasolisterna, musiker som spelat på slottet tidigare år. Till detta kommer fem musikstipendiater.
– De har övat in en stor repertoar, både äldre musik och nyskrivet, och turnérar nu med välbesökta konserter, berättar Nils Spangenberg som vill ge unga musiker möjlighet att ägna sig åt kammarmusik, ”något av det bästa som finns”.
Ett av verken är Vivaldis Årstiderna i en spännande kammarmusikalisk version. Ett annat, Sorrowful Songs är helt nyskrivet av Daniel Nelson. Nils Spangenberg fick nämligen ett pris av Sveriges tonsättare förra året och valde då att lägga en beställning hos Nelson som skrev Jane Austenoperan Stolthet och fördom för Vadstena 2011.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
VADSTENA SLOTT Vadstena
22 juli – 10 augusti 2016
Kär och galen
Musikalisk ledning: Mark Tatlow
Regi och kroeografi: Deda Cristina colonna
Scenografi och kostym: Ann-Margret Fyregård
Ljusdesign: Anna Wemmert
Mask: Maria Morgell
Akademisk konsult: Magnus Tessing Schneider
Prod: Vadstena-Akademien i samarbete med forskningsprojektet Performing premodernity vid Stockholms universitetNina – Den af kärlek svagsinta (1789)
Tonsättare: Giovanni Paisiello
Libreotto: Giuseppe Carpani och Givanni Battista Lorenzi
Översättning: Carl Stenborg (1792)SOLISTER
Nina – Saara Rauvala, sopran
Lindoro – Jens Palmqvist, tenor
Greven – hannes Öberg, baryton
Susanna – Hanna Fritzson, sopran
Georgio – Nils Gustén, bas
Herden – Gustav Ågren, tenorComala (1780)
Tonsättare: Pietro Morandi
Libretto: Raniseri de’ Calzabigi
Textad översättning: Nils SpangenbergSOLISTER
Comala – Hanna Fritzson, sopran
Desagrena – Elisabet Eintars dóttir, sopran
Idallano – Jens Palmqvist, tenor
Fingalla – Sigrid Vetleseter Bøe, sopran
En bard – Gustav Ågren, tenorKÖR
Amie Foon, Ole Kristian Hoseth, Ebba Lejonclou
Josefine Mindus, Caroline Ottocan, David Risberg
Victor Ternvall, Magnus Tjelle, Linnéa Wickander
LÄNKAR
Vadstena-Akademien hemsida Facebook Kär och galen FB-evenemang
Kammarmusikakademien hemsida
Pingback: Vadstena Sång- och Pianoakademi tar över – KULTURSIDAN.nu