Stridsduglig. Ebba Witt-Brattström talade om Kulturmannen, högläste om kärlekens fall och försvarade kampen för alla kvinnors rätt till makt, liv och lön på jämlika villkor. I fullsatta Å-salongen på Söderköpings Brunn. Bilden är tagen efter striden, förlåt författarsamtalet.
Kulturmannen, kärleken och kampen
Högläsning om kamp. En helbildad professor avslutade författarsamtalen på Bondens bokhylla som denna sommar flyttat till Söderköpings Brunn. Det var fullsatt, säsongen har överlag varit god med över 80 personer i genomsnitt och med 106 som toppsiffra.
Ebba Witt-Brattström kom ut med två uppmärksammade böcker vintern 2016. I Å-salongen gav hon bakgrunden till debatten som föregick essäsamlingen Kulturmannen och andra texter. Århundradets kärlekskrig är hennes skönlitterära debut, en punktroman kallar hon den, genrebeteckningen är norsk och avser en roman som borrar ner sig i ett enda ämne.
Professor Ebba Witt-Brattström kallar sig “helbildad”, som innebär att man är inläst på både manliga och kvinnliga författare. Den traditionella utbildningen hade förstås nästan bara män på listan medan några läsare, flest kvinnor, kanske bara läser andra kvinnor vilket är lika fel.
Hon har genom sin litteraturvetenskapliga karriär varit drivande i att gräva fram kvinnliga författare, de är förstås färre i äldre tider men Heliga Birgitta var ändå vår första litteraturprofil.
Högläsning. Århundradets kärlekskrig består av repliker men även av ett raster av anspelningar på litteratur och populärkultur.
Århundradets kärlekskrig är influerad av Strindbergs pjäs Dödsdansen och Århundradets kärlekssaga av finlandssvenska författaren Märta Tikkanen. Lite ”feel” av ”anti-Strindberg” får man av Ebbas uppläsning. Kanske finns det drag av ”misandri” i stil med Strindbergs utgjutelser över kvinnor men det handlar om typer, inte faktiska personer även om man ibland tänker på Horace Engdahl, henne förre man.
“En prövning i kärlekens Trollflöjtsopera” säger Ebba om sitt och Horaces äktenskap, man skulle alltså genom att gå igenom prövningar nå vishet, lite som hos Frimurarna. “Jag kan inte förlåta dig för att du slutat tända på mig, när jag inte slutat tända på dig” är ett tänkvärt citat ur romanen.
Ibland glimtar det till men jag måste säga att jag föredrar henne som omstridd men bildad litteraturkritiker.
Avslöjare. Under den tuffa skinnjackan bar Ebba Witt-Brattström en blommig klänning. Här rufsar hon håret rätt inför porträttbilden.
Hon tillfrågas om sitt engagemang i Feministiskt Initiativ och svarar att hon lämnade för att hon inte tyckte det var ett majoritetsfeministiskt parti längre, inget för gräsrötterna. Det centrala hade blivit intersektionaliteten, förenklat kampen mot rasism och för HBTQI-frågor, som hon menade blev viktigare än kvinnokampen.
Givetvis är frågor om exempelvis transpersoner mycket viktiga, säger hon. Men när man hade ett feministiskt parti som inte tyckte att vanliga kvinnor var så intressanta så tyckte hon det var bäst att lämna. Vilket hon gjorde strax efter att partiet som hon varit med att grunda haft sitt första årsmöte år 2005.
Hur som helst verkar hon ha återgått till sin ungdoms mer politiska kamp. Ebba Witt-Brattström nämner den klassiska “feministen” Madame de Staël som menade att intellektualiteten når sin höjdpunkt när den kritiserar makten. De Staël drev litterära salonger i Paris runt 1800 och var en nagel i ögat på Napoleon.
© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
SÖDERKÖPINGS BRUNN Söderköping
8 augusti 2016
Ebba Witt-Brattström
Författarsamtal
Arr: Bondens Bokhylla20 juni
Malin Persson Giolito27 juni
Martina Haag4 juli
Elin Olofsson11 juli
Åsa Nilsonne18 juli
Björn Ranelid25 juli
Linda Olsson1 augusti
Viveca Sten8 augusti
Ebba Witt Brattström
LÄNKAR
Ebba Witt-Brattström Facebook Wikipedia
Bondens bokhylla hemsida
Björn Ranelid fyllde Bondens bokhylla reportage Kultursidan.nu 20/7 2016
Åsa Nilsonne talade om hjärnans irrgångar reportage Kultursidan.nu 15/7 2016
Bondens bokhylla vänder blad på Brunnen reportage Kultursidan.nu 19/6 2016